یزد- استان یزد از آن دست استان‌هایی است که همیشه با بحران آب روبه‌رو بوده درحالی که در این روزهای بهاری؛ باران میهمان مردم بسیاری از مناطق کشور است، یزد را گرد و غبار و بی آبی فراگرفته است.

بهارِ بی آبی در روستاهای یزد!

روستاهای استان یزد این روزها در کم بی آبی بسر می‌برند و از هم اکنون نگران تابستان هستند.

با وجود قرار داشتن در فصل بهار، بسیاری از روستاهای استان یزد از داشتن آب آشامیدنی مناسب بی بهره هستند و در هر کوچه و محله‌ای تانکرهای آبی دیده می‌شوند و مردمانی که هر کدام از آن‌ها ظرفی به دست دارند و در صف انتظار بسر می‌برند. این در حالی است که آب داخل تانکرها هم کیفیت مناسبی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان یزد در گفت گویی با خبرنگار ما اظهار داشت: متأسفانه سفره‌های آب زیرزمینی استان به دلیل بارش‌های کم بشدت در حال افت است و بارش‌های اندک پاییز و زمستان گذشته راهگشا نبوده و مناطق کوهپایه استان بشدت با بحران آب روبه رو هستند.

محمدرضا فاتحی گفت: به دلیل اینکه منابع آبی در این مناطق بشدت هوابین هستند و متوسط بارندگی استان ۱۰۰ میلی‌متر است، بنابراین امسال یزد پر تنش ترین سال آبی را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه روستاهای تفت و مهریز به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه‌ها بیشتر با بحران آب روبه رو هستند، افزود: به سبب کم شدن ضخامت سفره‌های آب زیرزمینی و کوهستانی بودن منطقه، اکثر روستاهای این شهرستان‌ها دچار خشکسالی شدید شده‌اند.

این مسئول در مورد وضعیت آب روستاهای ابرکوه هم گفت: این شهرستان یکی ازقطب‌های فعال کشاورزی استان است. بخش فراغه در شهرستان ابرکوه که قطب کشاورزی شهرستان است به دلیل برداشت‌های بی رویه آب سفره‌های زیرزمینی این بخش بشدت خشک شده و درضعیت بحرانی بسر می‌برد.

آبرسانی با تانکر

فاتحی یادآور شد: این شرکت از ۱۱۹۴ روستای استان بیش از ۵۶۷ روستا را تحت پوشش خود قرارداده و به این تعداد روستا با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۰۳ هزار مشترک کار آبرسانی را انجام می‌دهد و بیش از ۳۰۰ روستای استان توسط ۴۵۵ تانکر ثابت و ۱۶ تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

وی شمار منابع آبی استان را ۴۰۴ منبع آبرسانی شامل ۳۳۱حلقه چاه، ۴۷رشته قنات، ۱۵چشمه و ۱۱تأسیسات همجوار از آب انتقالی اعلام و صریح کرد: کل مخازن آب استان ۱۰۰مترمکعب است و ۸۶مجتمع آبرسانی تکمیل شده و۳۰مجتمع دیگر نیز در دست ساخت است.

فاتحی تلاش برای تأمین آب در این استان را یک ضرورت خواند و خاطر نشان ساخت: تکمیل مجتمع‌های آبرسانی از مهم‌ترین اولویت کاری این شرکت در بلند مدت است و اعتبارات این مجتمع‌ها از سال ۹۴ مصوب شده که از ردیف اعتبارات ملی ۸ میلیارد تومان آن مصوب شده و ۳۳ میلیارد تومان آن از اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

وی تأکید کرد: برای تکمیل ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی در استان یزد با مجموع ۳۷۰ روستا و جمعیتی افزون بر ۱۴۰ هزار نفر، ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

خشکسالی‌های اخیر دبی متوسط چاه‌ها را از۲ و ۹ دهم لیتر برثانیه به ۱ و ۴ دهم لیتر بر ثانیه کاهش داده و از۴۰۴منبع آبی استان یزد، ۷۷منبع خشک شده و ۱۰۲منبع آبی در آستانه خشک شدن قرارگرفته است

وی افزود: متأسفانه خشکسالی‌های اخیر دبی متوسط چاه‌ها را از۲ و ۹ دهم لیتر برثانیه به ۱ و ۴ دهم لیتر بر ثانیه کاهش داده و از۴۰۴منبع آبی استان یزد، ۷۷منبع خشک شده و ۱۰۲منبع آبی در آستانه خشک شدن قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان یزد گفت: شهرستان تفت با داشتن ۱۶۲منبع آبی که ۲۲مورد از آن خشک شده و۴۹مورد دیگر در حال خشک شدن بیشترین سهم را از قبل خشکسالی دارد.

فاتحی فرسوده بودن شبکه‌های آبرسانی استان را معضل دیگر این شرکت دانست و تصریح کرد: بیش از ۶۰درصد شبکه‌های آبرسانی دراستان فرسوده‌اند وعمر این شبکه‌ها بین ۲۰تا ۲۵سال است در حالی که عمر مفید شبکه‌های آب بین ۱۵ تا۲۰سال است و فرسودگی شبکه‌ها مهم‌ترین عامل هدررفت آب محسوب می‌شود.

وی افزود: اکثر روستاهای ییلاقی در کوهپایه قرار گرفته و به همین دلیل با کمبود آب روبه رو هستند که با ارائه راهکارهای کوتاه مدت، شامل آبرسانی سیار، کف شکنی چاه‌ها و بازسازی شبکه‌های فرسوده در این مناطق در دستور کار قرار گرفته و مردم هم مدیریت آب را باید دردستور کارخود قراردهند چون در بعضی ازاین مناطق حتی آب جیره بندی شده است.

فاتحی برنامه‌های میان مدت این شرکت را ایجاد و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی و نصب سامانه آب شیرین کن وبسته بندی آب دانست و گفت: برای روستاهایی که آب با کیفیت ندارند این بهترین روش است.

جداسازی آب شرب

وی با بیان اینکه جداسازی آب شرب در روستاهای ندوشن وبفروئیه میبد و عقدا انجام گرفته و مردم هم همکاری خوبی داشتند، تصریح کرد: جداسازی آب شرب باید با مشارکت دهیاران و اعضای شورای شهر انجام شود.

دشت‌ها روز به روز بحرانی‌ترمی‌شوند

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان افزود: دشت مرتاضیه و دشت ارنان از لحاظ کمیت آب مشکلی ندارند، ولی کیفیت آب این دشت‌ها بسیار نامطلوب است و از نظر حجم عملیات و اعتبار مشکل دارند که این شرکت با همکاری بخش خصوصی در حال رفع این مشکل است.

وی با بیان اینکه پساب فاضلاب در روستاها تهدید بزرگی برای منابع آبی استان است، گفت: شبکه فاضلاب روستای اسلامیه شهرستان تفت اجرایی شده و این روستا نخستین روستای استان است که به شبکه فاضلاب متصل می‌شود، ولی تصفیه خانه آن هنوز تکمیل نهایی نشده و طرح فاضلاب روستای سورک بخش ندوشن هم در حال اجرایی شدن است.

تغییر الگوی کشت ضروری است

فاتحی تصریح کرد: متأسفانه در صنعت کشاورزی استان کشت‌های پر آب خواه صورت می‌گیرد و مسئولان جهاد ودهیاران وشورای‌های روستایی باید در مورد کشت‌های کم آبخواه فرهنگ سازی‌های لازم را انجام دهند و کشت محصولاتی را که به آب کم احتیاج دارند، ترویج کنند و روش‌های آبیاری قطره‌ای را جایگزین روش‌های پرمصرف سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.