اهواز- قطعی آب و برق، آسمان تیره و تار، تعطیلی مدارس و نفس هایی که بسختی از پشت ماسک‌های کاغذی بیرون می‌آید، صحنه‌های ناآشنا و غریبی برای مردم خوزستان نیست، اما همه این وقایع تنها بخشی از مکافات ناشی از گرد و غبار بوده و بخشی از آلودگی‌های این استان از صنعتی نشأت می‌گیرد که دودش فقط به چشم مردم این استان می‌رود.

دود صنایع خوزستان در چشم مردم/سالانه ۳ هزار تحصیلکرده رخت سفر می بندند

به گزارش قدس آنلاین، تأثیرات آلودگی هوا در این استان تا آنجا پیش رفته است که به گفته استاندار خوزستان به دلیل بحران‌های زیست محیطی سالانه ۳۰۰۰ نفر از نخبگان و افراد دانش آموخته به خارج از خوزستان مهاجرت می‌کنند.

گازهای اسیدی ناشی از سوزاندن گازهای نفت یکی از مهم‌ترین مشکلات گریبانگیر مردم و محیط زیست خوزستان است.

تنفس با گاز ترش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در این خصوص می‌گوید: روزانه ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در منطقه «کریت کمپ» اهواز سوزانده می‌شود که ۶۰ میلیون فوت مکعب از آن گاز ترش است.

علی بنی عگبه با اشاره به طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت که به «آماک» شهرت دارد، بیان می‌کند: قرار بود این طرح در سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد، اما این طرح هنوز تکمیل نشده و تا زمان تکمیل این طرح، آلودگی ناشی از این گازها ادامه می‌یابد.

به دلیل بحران‌های زیست محیطی سالانه ۳۰۰۰ نفر از نخبگان و افراد دانش آموخته به خارج از خوزستان مهاجرت می‌کنندوی با اشاره به سایر حوادث و مزید بر علت در آلودگی محیط زیست عنوان می‌کند: حادثه نشت پساب نفتی در بخش غیزانیه نیز از جمله حوادثی بود که ۱۵هکتار از زمین‌های این بخش به دلیل نشت پساب‌های نفتی آلوده شد و لذا تأثیرات سویی را بر زندگی مردم و محیط زیست می‌گذارد.

بنی عگبه اضافه کرد: افزون بر شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت اسیدهای انگیزشی نیز در بخش غیزانیه فعالیت دارد که برای کنترل آلایندگی قرار است دو طرح شامل جمع‌آوری بخارهای اسیدی را تا پایان امسال و احداث تصفیه خانه پساب را تا نیمه دی ماه به اجرا درآورد.

وی ادامه می‌دهد: شرکت پتروشیمی مارون واحد اهواز نیز پساب خود را در این منطقه تخلیه می‌کند که نیاز به استانداردسازی و مدیریت دارد.

آلودگی صنعتی

عضو شورای سلامت اهواز ادامه می‌دهد: آلودگی هایی که نفس خوزستانی را تنگ می‌کند، تنها به نفت ختم نمی شود بلکه شرکت فولاد خوزستان نیز از جمله صنایعی است که این شرکت جای مشخصی برای دفن پسماندهای صنعتی خود ندارد به همین دلیل آن‌ها این پسماندها را در اطراف روستای«دامغه» تخلیه می‌کنند که با کوچک‌ترین وزش باد، روستا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این موضوع که چه اقدامی برای حل این مشکل شده است، می‌گوید: در این زمینه تذکر داده شده و در صورت کنترل نشدن این مسئله به دادگاه معرفی می‌شوند.

وی می‌افزاید: متأسفانه شرکت فولاد خوزستان هنوز نتوانسته، وضعیت آلاینده‌های خود را به حد استاندارد برساند.

دود نیشکر

وی همچنین با اشاره به آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر نیز توضیح می‌دهد: جلساتی با دادستان در این زمینه برگزار شده تا صنایع ۲۳ درصد کاهش آلودگی را در دستورکار قرار دهند، اما این میزان بسیار ناچیز و مشکل ساز است و مورد قبول ما نیست.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه ۸۰ هزار هکتار مزرعه نیشکر، در شمال و جنوب اهواز، بیش از ۱۲۰ روز از سال طی ماه‌های مهر تا اردیبهشت، به «دودسازی» می‌پردازند و هوای مطبوع ترین فصول این کلانشهر گرمسیر را به خاکستر می‌نشانند.

سلامتی مردم در معرض خطر

سوزاندن مزارع نیشکر و خاکستر و دود ناشی از این اقدام یکی دیگر از مشکلاتی است که به آلودگی هوا دامن زده و بنا بر گفته فرماندار اهواز، سلامت مردم را نشانه گرفته است.

تاکنون ساکنان بسیاری از مناطق اهواز از جمله کوی ملت، زیتون، کوی فرهنگیان، کیانپارس و گلستان این آلودگی و دود ناشی از این اقدام را با ریه‌های خود حس کردند، اما گویا اهرمی قوی برای جلوگیری از این کار وجود ندارد.

با اینکه شهروندان اهواز نسبت به این مسئله در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده و اعتراض خود را اعلام کرده و خواستار دخالت مسئولان برای توقف تخلف شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر هستند، اما ظاهراً گوش شنوایی وجود ندارد.

فرماندار اهواز که ریاست شورای سلامت را نیز بر عهده دارد به خبرنگار ما می‌گوید: سوزاندن مزارع نیشکر با وجود اعتراض و مخالفت مسئولان و مردم همچنان ادامه دارد و مدیران این کشت و صنعت‌ها نسبت به عملکرد خود پاسخگو نیستند.

اسماعیل ارزانی بیرگانی می‌گوید: کشت و صنعت‌های نیشکر به سبب نزدیکی به شهر، سلامتی شهروندان را تهدید می‌کنند و باید روش برداشت خود را تغییر داده و راهکاری برای این مسئله بیابند.

وی بیان می‌کند: آتش زدن مزارع افزون بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونوکسیدکربن آلوده می‌کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه ای، انهدام بافت خاک، افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی و از بین رفتن زیستگاه‌های پرندگان را نیز در پی دارد که باید این تهدیدها جدی گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.