اصفهان- رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان اعلام کرد: کتیبه های ملیله، نقره و طلادوزی حرم امامین جوادین(ع) تا پایان ماه رجب نصب می شود.

کتیبه های ملیله، نقره و طلادوزی حرم امامین جوادین(ع) تا پایان ماه رجب نصب می شود

مصطفی نوریان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص ضرورت تشکیل ستاد عتبات عالیات، گفت: پس از اتفاقاتی که در کشور عراق افتاد به خصوص پس از پایان جنگ تحمیلی، مردم ایران علاقه مند به زیارت قبور ائمه در عتبات عالیات بودند، از این رو نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این بود که امکانات رفاهی خوبی برای زائران فراهم شود تا آنها با خیالی راحت در عراق حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات زیر نظر مستقیم رهبر انقلاب فعالیت می کند، ادامه داد: با توجه به اینکه در چند مرحله از سوی کفار به قبور ائمه جسارت وارد شد، ابتدا قبور ائمه مرمت و بیش از یک میلیون مترمربع نوسازی انجام شد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان اظهارکرد: علیرغم اینکه شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا فاقد امکانات بهداشتی، آب، برق و اسکان بودند، نظافت شهرها، قبور ائمه (ع) و مرمت و بازسازی این زیارتگاه ها در دستور کار قرار گرفت، اما باز هم این امکانات پاسخگوی انبوه زائران نبود لذا طرح توسعه به اجرا در آمد.

وی ادامه داد: نمونه طرح توسعه حرم در نجف اشرف اجرا شد و علاوه بر رسیدگی به وضع موجود، صحن حضرت زهرا(س) در ۴ طبقه طراحی شد که ۷۰ درصد آن زائرسرا و ۳۰ درصد آن خدماتی مثل موزه، کتابخانه، حوزه علمیه و مرکز فرهنگی می باشد.

نوریان خاطرنشان کرد: در کربلای معلی نیز صحن عقیله بنی هاشم (س) در دو طبقه که ۷۰ درصد آن زائرسرا و ۳۰ درصد دیگر کتابخانه، موزه و مباحث فرهنگی است، در حال ساخت می باشد.

وی با اشاره به اینکه در شهر کاظمین صحن امام رضا(ع) به وسعت حدود ۸۰ هزار مترمربع تعریف شده و در آن طرح توسعه و مرمت تعبیه شده است، گفت: صحن امام زمان(عج)  در حرم امامین عسکریین شهر سامرا به عنوان زائرسرا، موزه و مرکز فرهنگی طراحی شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تصریح کرد: طبق توافق های انجام شده دولت عراق زمین های مورد نظر را آزادسازی و در اختیار عتبات عالیات قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد عتبات عالیات به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در عراق کار بازسازی، نوسازی و مرمت ها را انجام می دهد.

نوریان اضافه کرد: در حال حاضر مأموریت ما اجرای طرح های توسعه تصویب شده بین دو دولت ایران و عراق با استفاده از کمک های مردمی است؛ در واقع نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این است که همه این اقدامات به خاطر علاقمندی مردم به امامان معصوم(ع)، از طریق کمک های مردمی انجام شود و هیچ بودجه دولتی در آن دخالت داده نشود.

وی یادآور شد: اصفهان با بهره مندی از هنرمندان فاخر و صنایع دستی ظریف و ارزشمند خود توانسته در کربلا و شهرهای مقدس عراق اقداماتی برای کاشی کاری معرق، هفت رنگ، گره چینی، دوخت کتیبه ها و روپوش های قبور ائمه(ع)، ملیله دوزی ها، ساخت صندوق چه های خاتم کاری و قلمکاری، کمک در ساخت صحن حضرت زهرا(س)، تأمین نیروهای انسانی برای اقدامات عمرانی در عراق، بازسازی حرمین شریفین در سامرا، سنگ کاری حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، اعزام ۱۰۰ نفر نیروی فنی، ساخت ۸ درب برای حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع)، ساخت درب های مشبک، کتیبه قتلگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، ساخت ۱۴ درب برای حرمین سامرا، دوخت روپوش قبر مطهر حضرت مسلم بن عقیل و دو طفلان مسلم و رونمایی از ۴ درب برای سامرا را انجام دهد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان با اعلام اینکه تا پایان ماه رجب کتیبه های ملیله، نقره و طلادوزی حرم امامین جوادین(ع) نصب می شود، اظهارکرد: البته تخته فرش ۳۶ متری به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان برای صحن ایوان طلای حضرت ابالفضل العباس(ع) و دوخت پرده تمام ابریشم به ارزش ۶۰ میلیون تومان برای سردرورودی حرم حضرت عباس(ع) از دیگر مواردی بود که از ستاد عتبات عالیات اصفهان ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.