عدم استفاده از فرصت مرز موجب شده که عملاً جمعیت این شهرستان‌های مرزی در حال خالی شدن باشد. طی پنج سال گذشته در شهرستان‌های بدره، دره شهر، آبدانان و دهلران، درصد افزایش جمعیت صفر بوده است که نشان‌دهنده مهاجرت مردم است.

سهم ۳درصدی بودجه مناطق نفتی به استان ایلام پرداخت نشد/ مهاجرت مردم نرخ افزایش جمعیت در برخی شهرها را به صفر رسانده!

شادمهر کاظم زاده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت : استان ایلام محروم نیست بلکه مظلوم است. استان ایلام دارای پتانسیل‌های زیادی است.

نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان ایلام در تولید گاز، استان دوم کشور و در تولید نفت، استان سوم کشور است. در شهرستان دهلران روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: سه درصد حق مناطق نفتی نیز به شکل مناسب به این مناطق اختصاص پیدا نکرده است.

وی اظهار داشت:  در حوزه کشاورزی و آب و خاک نیز استان ایلام دارای منابع خوبی است. سرانه آب کشور برای هر نفر ۱۶۰۰ مترمکعب است. در ایلام این عدد در حد پنج برابر است. سد کرخه در استان ایلام قرار دارد اما استان خوزستان از آن استفاده می‌کند. سد سیمره سد مخزنی بزرگی است که حدود سه میلیارد مترمکعب آب دارد. شهرستان بدره در استان ایلام تلاش می‌کند تا از این سد برای ۲۰۰۰ هکتار از مزارع خود آب بگیرد.

کاظم زاده افزود: متأسفانه سرمایه گذاری در استان صورت نمی‌گیرد. پالایشگاه گاز در شهر ایلام قرار دارد اما پالایشگاه نفت وجود ندارد. پتروشیمی دهلران ۱۰ سال پیش کلنگ خورده است اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. سرمایه‌گذار این پروژه مشخص است و قول داده‌اند که کار خود را به زودی شروع کند.

وی ادامه داد: کارخانه گاز مایع دهلران نیز فعال است اما کُند است به دلیل اینکه تسهیلات ارزی مورد نیاز به این پالایشگاه داده نشده است. به تازگی ۵۴۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این کارخانه گاز مایع پرداخته شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران گفت: مشکل اصلی استان ایلام در حوزه زیرساخت‌هاست که به همین دلیل سرمایه‌گذاران در این استان حضور نمی‌یابند. در حوزه زیرساخت‌های استان مخصوصاً راه‌ها کار نشده است. پروژه تونل «کبیر کوه» که پلدختر را به دهلران وصل می‌کند، دومین تونل کشور است اما به دلیل عدم پرداخت اعتبارات، کار این پروژه متوقف شده است. پیمانکاران بالای ۴۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند که طلب آنها پرداخت نمی‌شود؛ بنابراین این پروژه تعطیل شده است. با تأسیس این تونل، مرکز عراق از طریق دهلران به مرکز ایران وصل می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال در دهلران ۱۴۰ هزار تن گندم برداشت شده است. متأسفانه از مرزهای شهرستان دهلران برای صادرات استفاده نمی‌شود، در صورتی که این شهر مرزی با سه استان شیعه‌نشین عراق هم‌مرز است و می‌توان از ظرفیت‌های صادراتی استفاده کرد.

 وی با تاکید بر اینکه از این هم‌مرزی هیچ چیزی عاید مردم نشده است اظهار داشت: عدم استفاده از فرصت مرز موجب شده که عملاً جمعیت این شهرستان‌های مرزی در حال خالی شدن باشد. طی پنج سال گذشته در شهرستان‌های بدره، دره شهر، آبدانان و دهلران، درصد افزایش جمعیت صفر بوده است که نشان‌دهنده مهاجرت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.