مفاتیح الجنان را که به قصد پیدا کردن اعمال ماه رجب می گشایی، صفحات آسمانی اش زبان می گشایند و از قول امام صادق(ع)زمزمه هر روز ماه رجب را چنین یادت می دهند:

اعتکاف ؛ کلاس آشنایی با معارف

 

«خابَ الوافِدونَ على غیرِک» نومید شدند آنان که بر جز تو وارد شدند؛ «و خسر المتعرضون الا لک» و زیان کردند کسانى که به غیر تو روی آوردند. «و ضاع الملمون الا بِک» و تباه شدند آنان که جز به درگاه تو فرود آمدند... .
وقتی نومیدی و زیان و تباهی، حاصل روی آوردن به غیر خداست، امید و سود و برد را تنها می توان بر درگاه خدا جست وجو کرد. اهل اعتکاف سال های پیش از حال و هوای رویکرد معنوی خود در دل مساجد گفته اند.

*نمازهای قضایم را خواندم
«حمید شکوری» 41 سال دارد و دو سال پیش توفیق انقطاع سه روزه از کارگاه تولید لباس خود را داشته است: «اولین بار بود که در اعتکاف شرکت می کردم و از دیدن آن همه جوان واقعاً تعجب کردم و به حالشان حسرت می خوردم.
در این سه روز، علاوه بر انجام اعمال مستحبی مثل تلاوت قرآن و دعاها، توانستم بخشی از نمازهای قضایم را هم بخوانم و از این بابت خدا را شکر می کنم. راستش هر وقت می خواستم نماز قضا بخوانم، تنبلی می کردم. ولی در ایام اعتکاف، با دیدن جوانان انرژی می گرفتم و سعی می کردم هر چه بیشتر از این فرصت استفاده کنم.»
*فرصت مناجات
«مهدی ساربانی»، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، در این خلوت آسمانی ادب گفت وگو با خدا را چشیده است: «دعاهای ماه رجب را تا آن موقع نخوانده بودم. یکی از سخنرانان مراسم اعتکاف درباره دعا و مناجات صحبت کرد و به شرح مختصر چند مورد از دعاهای ماه رجب پرداخت. مثلاً یکی از نکاتی که یادم مانده این است که خیلی از دعاهای ماه رجب از امام زمان(عج) نقل شده است. من در همان ایام اعتکاف سراغ مفاتیح رفتم و این توفیق نصیبم شد که با این دعاها بیشتر انس بگیرم. در حقیقت بزرگ ترین توشه من از اعتکاف، همین آشنایی با دعاهای ماه رجب بود. از آن موقع، سعی می کنم هر سال در ماه رجب دعاهای این ماه را بخوانم، چون هم بسیار پرمعنی هستند و هم من را به یاد خاطرات خوب اعتکاف آن سال می اندازند.»

*کلاس آشنایی با معارف
آشنایی جدی تر با احکام دین، رزقی است که بر سر خوان اعتکاف نصیب «ف. مرادی» شده است: «راستش من اهل نماز و روزه بودم، ولی از مسأله تقلید تقریباً هیچ نمی دانستم و تازه در اعتکاف با این مسأله به طور جدی آشنا شدم. به نظرم خیلی از مردم ما با این مسأله آشنایی کامل ندارند و اهمیت تقلید باید بیشتر گوشزد شود. من به برکت اعتکاف با رساله و دفتر مراجع آشنا شدم و شکر خدا از آن پس، اعمالم را با نظر مرجع تقلید خودم تطبیق می دهم و از این طریق، احساس آرامش بیشتری می کنم.»

*به اعتیاد خودم پی بردم!
اعتکاف برای «محمدجواد سعیدی»، کارشناس منابع طبیعی، آزمایشگاهی بوده است تا او از درد حقیقی خود باخبر شود: «اعتکاف مسلماً اثرات و برکات زیادی در زندگی انسان دارد. ولی نکته ای که برای من خیلی مهم بود و واقعاً آن را لطف خدا می دانم، این بود که در اعتکاف تازه فهمیدم که چقدر به اینترنت معتادم! شاید باورتان نشود، ولی من روز اول دقیقاً مثل معتادان مواد مخدر، به خاطر دوری از اینترنت گیج و خمار بودم و بسیار عذاب کشیدم! ولی دو روز بعد را به این وضعیت عادت کردم و تازه فهمیدم که من چقدر از وقت مفیدم را به استفاده های بیهوده از اینترنت سپری می کنم.» او ادامه مشغولیت های روزمره را آفت اعتکاف می داند: «شنیده ام در بعضی از مساجد امکانات استفاده از اینترنت را در ایام اعتکاف فراهم می کنند. من با این قضیه مخالفم و حتی به نظرم آدم موبایل را هم نباید با خود به اعتکاف بیاورد، چون قرار است در این سه روز از مشغله های روزمره فاصله بگیریم.»

*احکام اعتکاف را یاد بگیریم
حجت الاسلام و المسلمین «رضایی نژاد» درباره اعتکاف به نکته ای اشاره می کند که شاید تا به حال کمتر به آن توجه کرده باشیم: «درباره اعتکاف به ویژه در سال های اخیر زیاد گفته اند و نوشته اند و من نمی خواهم تکرار مکررات کنم. فقط از قول من بنویسید که مردم قبل از رفتن به اعتکاف، احکام آن را، که خیلی هم مفصل نیست، یاد بگیرند. گاهی ممکن است به خاطر این ناآگاهی از احکام، کل عمل انسان بر باد برود.
مثلاً همین اعتکاف، در اصل باید فقط در چهار مسجد یعنی مسجدالحرام، مسجد النبى(ص)، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره انجام شود. البته می توان به قصد رجاء، یعنی به امید کسب ثواب، در مسجد جامع هر شهر هم معتکف شد. اما تقریباً همه مراجع موجود، جز مقام معظم رهبری، اعتکاف در سایر مساجد را صحیح نمی دانند. البته درباره تعریف مسجد جامع هم بحث هایی مطرح است که هر کس باید به مرجع خودش مراجعه کند. غرض این که اگر طبق نظر مرجع من اعتکاف در غیر مساجد جامع جایز نباشد، در حقیقت من با اعتکاف در مساجد دیگر به جای ثواب، عمل نامشروعی را انجام داده ام و از اعتکاف چیزی نصیبم نشده است.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.