قم- یکی از مراجع تقلید گفت: اینکه افرادی با سن بسیار کم و یا علیل و با سن بسیار زیاد برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا می‌کنند و برخی هم ادعای نبوت دارند موجب تاسف است.

ثبت‌نام برخی افراد در انتخابات ریاست جمهوری موجب تمسخر نظام است

به گزارش قدس آنلاین،  آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر شنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اینکه افرادی با سن بسیار کم و یا علیل و با سن بسیار زیاد برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا می‌کنند و برخی هم ادعای نبوت دارند موجب تاسف است.

وی با اشاره به اظهار نظر برخی مسؤولان که حضور اقشار مختلف برای ثبت نام در انتخابات را شور انتخاباتی می‌دانند بیان کرد: این حرکات موجب آبروریزی است و نظام ما در دنیا به سخره گرفته می‌شود و این افراد نباید خود را فریب دهند.

این مرجع تقلید خواستار شجاعت شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی کشور شد و افزود: شورای نگهبان می‌تواند با استفاده از راه‌هایی که مراجع در فقه استفاده می‌کنند، راه‌ حلی برای تفسیر قانون اساسی پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در فقه دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی آشکار داریم خاطرنشان کرد: با همین موارد در فقه فتوا داده می‌شود و اگر دلالت التزامی آشکار کلام بر چیزی باشد، آن را مدلول عرفی دانسته و به آن عمل می‌کنیم و فتوا می‌دهیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی دلالت التزامی رجل سیاسی را داشتن سن و سال معقول و معلومات بالا دانست و تصریح کرد: زمانی که در قانون اساسی شرط مدیر و مدبر آمده به همین دلیل افراد با دلالت التزامی باید سابقه اجرایی کلان در کشور داشته باشند.

وی با تاکید بر این سئوال که چرا به دلالت التزامی آشکار، برای الفاظی که در قانون اساسی آمده، فتوا نداده و تفسیر نمی‌کنیم؟ خاطرنشان کرد: در مسائل حلال و حرام به همین دلالت‌ها فتوا داده می‌شود و در این موضوع قانون اساسی کشور هم که از این آیات و روایات بالاتر نیست.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه حضور افراد مختلف با شرایط نامناسب در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شور انتخاباتی نیست، گفت: اینکه این تعداد افراد در ثبت نام ریاست جمهوری حضور پیدا کنند در شان نظام اسلامی نیست و امیدواریم دیگر پیامبری با رفع اشکال موجود برای ریاست جمهوری ثبت‌نام نکند.

وی همچنین به برگزاری باشکوه مراسم اعتکاف در کشور اشاره کرد و افزود: امسال اعتکاف آبرومندی در کشور برگزار شد و این مراسم معنوی و الهی می‌تواند دل‌ها را صاف، روح‌ها را پاک و نورانیت، روحانیت، عزم و اراده‌ برای انجام وظایف به ارمغان بیاورد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر حضور پرشور جوانان در مراسم معنوی اعتکاف تصریح کرد: اینکه در این مراسم جوانان زیادی جذب اسلام و انقلاب می‌شوند دشمنان را ناراحت می‌کند و ما از این حضور معنوی جوانان خرسندیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.