هرساله حدود۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت وارد کشور می شود که به طور میانگین بین ۴ تا ۷ درصد افرادی را شامل می شوند که وارد کشور شده اند.

هرساله ۷۰ تا ۱۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد کشور می شوند

 قدس آنلاین - در برنامه ریزی برای رونق گردشگری سلامت باید واقع بینانه عمل کرد. رئیس اداره گذرنامه وزارت امور خارجه با بیان این مطلب در همایش «چشم انداز و برنامه های حوزه بین الملل وزارت بهداشت در کلان منطقه های علوم پزشکی کشور» گفت: هرگاه به چالش های این حوزه پرداخته می شود بر مقوله تنگناهای صدور روادید تأکید می شود در حالی که برای تقویت توریسم سلامت چند سالی است که برای گردشگران برخی کشورها روادید «نوع تی» که مدت زمان طولانی و تمدید آسانی دارد صادر می شود. همچنین بنابر تأیید پزشک معالج دو تن از همراهان بیمار نیز می توانند از این مزیت برخوردار شوند.

دکتر مجتبی کریمی با اشاره به چالش های این حوزه ادامه داد: در سال های اخیر شاهد ضریب نفوذ کشورهای رقیب برای جلب بازارهای خود هستیم که اغلب نیز لغو روادید شده اند. برای نمونه دو میلیون ویزا برای اتباع عراقی صادر شده در حالی که شهروندان این کشور برای درمان هند و ترکیه را انتخاب می کنند. همچنین شاهدیم هموطنان ما که مقیم امارات هستند برای درمان به تایلند می روند.

وی با اشاره به این که بیشترین گردشگران سلامت کشور ما را اتباع عمانی تشکیل می دهند افزود:در سامانه روادید وزارت خارجه در کمتر از ۲۵ ساعت برای گردشگران سلامت  روادید صادر می شود.

مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز در حاشیه این نشست به خبرنگار ما گفت: به منظور ساماندهی  وانسجام  فرآیند گردشگری سلامت و تسهیل سیاست های راهبردی تا دوماه آینده سایت  این حوزه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کارخود را آغاز خواهد کرد. به این ترتیب تمامی اطلاعات خدمات درمانی، شرکت های فعال و ظرفیت های موجود بررسی و ثبت می شود.

دکتر سید محمد حسین میردهقان افزود:هرساله حدود۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت وارد  کشور می شود که به طور میانگین  بین ۴ تا ۷ درصد افرادی را شامل می شوند که وارد کشور شده اند. البته براساس برخی آمارها این میزان تا۱۵  درصد از جمعیت گردشگر کشور را نیز شامل می شود. به هر روی بنابر برنامه های بالادستی همانند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و برنامه ششم توسعه این میزان باید به بیش از ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

وی با اشاره به عقب ماندن این حوزه از برنامه های کلان کشور گفت:قرار بود از درآمد نفتی به سمت دارایی مولد حرکت کنیم و ۳۰ درصد مصارف ارزی از طریق راه گردشگری سلامت فراهم شود که محقق نشده است.

میردهقان با تأکید برساماندهی خدمات کلینیکی وپاراکلینیکی درادامه سیاست های حوزه توریسم سلامت خاطرنشان کرد:درحال حاضر بیش از ۴۰۰ بیمارستان در حوزه گردشگری سلامت در حال فعالیت هستند که ۱۵۰تا ۱۷۰ مرکز توانستند استانداردهای مورد نظر را کسب کنند.

در ادامه این نشست دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی نیز تأکید کرد:۱۲۰ میلیارد دلار گردش مالی صنعت گردشگری پزشکی است زیرا این حوزه۱۰-۱۵ درصد گردشگری سلامت را دربرمی گیرد.

وی با انتقاد به تأکید وزارت بهداشت بر تمرکز بر اعتبار بخشی ملی برای فعالیت مراکز درمانی گفت: پیش از این برنامه ها بیمارستان هایی که توانسته بودند شاخصه های اعتبار سنجی بین المللی را کسب کنند در تسهیل روند گردشگری سلامت و تعامل با بیمه های بین المللی نقش آفرین بودند.  

این عضو انجمن توسعه گردشگری سلامت افزود: در حال حاضر شاهد رقابت کاذب بین  بخش خصوصی و دولتی هستیم درحالی که در حوزه سلامت در سطوح ملی و بین المللی اینها درکنار هم هستند و رقیب هم محسوب نمی شوند چرا که صرف تکیه بر ظرفیت های دولتی برای رفع نیازهای داخلی نیز کافی نیست. پس برای تقویت صنعت گردشگری سلامت باید از تمام ظرفیت های موجود بهره مند شد.

دکتر جهانگیری با اشاره به حمایت های دولت های فعال در گردشگری سلامت خاطرنشان کرد:دولت ترکیه ۵۰ درصد هزینه مارکتینگ تمام بخش خصوصی را در دیگر کشورها می پردازد و حتی در کشورهای کم امنیت ۷۰-۸۰ درصد این بخش را برعهده دارد.

وی با تأکید بر ارزآوری صنعت گردشگری سلامت افزود:درآمد کشور از صادرات داروی هرساله ۱۷۰ میلیون دلار برآورد می شود در حالی که سال ۹۴ یک میلیون دلار درآمد از گردشگری سلامت نصیب کشور شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.