در گذشته اکثر محصولات حفاظت فردی از قبیل: ماسک و کلاه، گوشی، عینک، لبالس های کار و.. از خارج کشور وارد می شد که در سال های گذشته و بعد از شرایط تحریمی و سخت شدن واردات یک سری از تولید کننده ها به فکر افتاده و مشابه این کالاها را تولید کردند.

بسیاری از کالاهای ایمنی و آتش نشانی تولید داخل بهتر از  مشابه خارجی آن است/ در صورت حمایت دولت به طور کامل نیاز بازار خودمان را تامین می کنیم/ واردات کالاهای خارجی به تولید داخلی آسیب زده است

اختصاصی قدس آنلاین- رضا میرزایی قره لر رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم ایمنی، کلاه و آتش نشانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره امکان تولید داخلی کالاهایی که از طریق واردات بازار کشور را قبضه کرده اند گفت: امکان تولید تمام این کالاها در کشور وجود دارد اما متاسفانه با واردات بی رویه کالاهای خارجی که مشابه آن نیز در داخل کشور تولید می شود تولید داخلی آسیب دیده است. وی درباره سهم کالاهای خارجی از بازار کالاهای مربوط به این صنف خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاید برخی از کالاهای خاص مانند وسایل مورد نیاز در آتش نشانی به دلیل عدم صرفه اقتصادی و نبود تجهیزات ساخت آن از خارج کشور وارد می شود که امکان تولید این کالاها نیز در صورت حمایت دولت مانند ارائه تسهیلات بانکی، خدمات بیمه ای، تامین مواد اولیه، حمایت های مالیاتی و...  وجود داشته و خیلی از تولید کنندگان ما آمادگی تولید این محصولات در داخل کشور را دارند.

میرزایی با اشاره به شرایط تحریم و برکات حاصل از تحریم اقتصادی کشور اظهار داشت: در گذشته اکثر محصولات حفاظت فردی از قبیل: ماسک و کلاه، گوشی، عینک، لبالس های کار و ... از خارج کشور وارد می شد که در سال های گذشته و بعد از شرایط تحریمی و سخت شدن واردات یک سری از تولید کننده ها به فکر افتاده و مشابه این کالاها را تولید کردند. وی افزود: در حال حاضر نیز این تولیدات ادامه داشته و بسیاری از این تولیدات با مشابه خارجی آن قابل رقابت بوده و حتی امکان صادرات نیز دارد. رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم ایمنی، کلاه و آتش نشانی تصریح کرد: همانطور که می دانیم پیش نیاز این اتفاق، جدی گرفتن تولید، حمایت و تشویق تولیدکنندگان از سوی دولت است تا از این طریق توان تولید گسترش و کیفیت آن ارتقاء یابد.

وی با اشاره به مشکلات واردات در زمان تحریم ها به قدس آنلاین گفت: در زمان تحریم ها چون مشکلات ارزی وجود داشت واردات کالاهای خارجی سخت شده و شرکت های معتبر اروپایی و آمریکایی ما را تحریم کرده بودند و از آنجا که  ما به این محصولات نیاز داشتیم و یک سری از جوانان ما دانش و استعداد آن را داشتند با همتی که کردند توانستند بخشی از نیاز بازار ما را تامین کنند. میرزایی افزود: منتهی همانطور که می دانید در بازار آزاد رقابت وجود دارد که وجود همین رقابت نیز باعث تحرک تولید کنندگان و ارتقاء کیفیت محصولات می شود.

این فعال صنفی اظهار داشت: از آنجا که کالاهای خارجی در صنف ما با ارز آزاد وارد کشور شده و تعرفه های گمرکی  نیز بر روی آنها اعمال می شود گران تر از کالاهای مشابه داخلی بوده و قیمت تمام شده بیشتری دارند. وی ادامه داد: با بررسی هایی که داشتیم  به این نتیجه رسیده ایم که بسیاری از محصولاتی که در بخش حفاظت فردی یا اتصالات آتش نشانی ما تولید می شوند مشابه محصولات خارجی و حتی بهتر از آن ها بوده و استاندارد و تاییدیه وزارت کار را نیز دارند.

میرزایی با تاکید بر لزوم حمایت های دولت از تولید به قدس آنلاین گفت: اگر حمایت های لازم وجود داشته باشد و عزم ملی در حمایت از تولید صورت بگیرد هم اشتغال ایجاد شده و هم می توانیم به طور کامل نیاز بازار خودمان را جوابگو بوده و در کنار آن حتی صادرات هم داشته باشیم. وی در خاتمه با اشاره به رکود موجود در اقتصاد خاطر نشان کرد: هر چه قدر پروژه ها و طرح های کشور افزایش یافته و فعال شوند تقاضا برای کالاهای صنف ما نیز افزایش می یابد که با اطمینان می توان گفت توان داخلی برای تامین تمام نیاز داخل کشور وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.