یک متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: بیش از 90 درصد افراد تا پیش از سن 30 سالگی بیماری اوریون را تجربه می‌کنند، مگر افرادی که از قبل واکسن این بیماری را تزریق کرده باشند.

این «بیماری» را قبل از ۳۰ سالگی تجربه می‌کنید!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا جانبخش ، با بیان اینکه اوریون یک بیماری ویروسی است، گفت: این بیماری به طور معمول در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار شیوع پیدا می‌کند.

وی اوریون را بیماری مخصوص کودکان دانست و افزود: این بیماری به طور معمول در سنین پایین بروز پیدا می‌کند، اما این احتمال وجود دارد که افراد بزرگسالی که سابقه ابتلا به این بیماری را ندارند هم به این بیماری مبتلا شوند.

جانبخش با بیان اینکه ویروس اوریون از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، گفت: این ویروس تمایل بسیاری به غدد بزاقی دارد و به محض ورود به بدن در این غدد تکثیر پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه به ندرت ممکن است بیماری بدون علامت باشد، اظهار کرد: شروع بیماری به طور معمول با علائمی شبیه سرماخوردگی همراه است که از جمله آن می‌توان به سردرد، حالت تهوع و کوفتگی بدن اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در این بیماری غدد بزاقی دچار تورم شده و به طور معمول غده بناگوشی یک طرف و در برخی مواقع غدد دو طرف درگیر می‌شوند.

جانبخش دوره نهفتگی این بیماری را 10 تا 14 روز اعلام کرد و افزود: طی این مدت بیماری به طور معمول تنها با علائم سرماخوردگی همراه است و پس از طی این مدت تورم غدد بناگوشی مشاهده می‌شود و در کنار آن امکان درد مفاصل و درد شکم هم وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عوارض خطرناک بیماری اوریون اشاره کرد وافزود: این امکان وجود دارد که اوریون در برخی موارد موجب درگیری کبد بصورت هپاتیت شود.

وی افزود: همچنین این بیماری ممکن است موجب التهاب بیضه در پسران نوجوان و التهاب تخمدان در دختران نوجوان شود.

جانبخش همچنین مننژیت غیرچرکی در پی التهاب پرده‌های مغز را خطرناک‌ترین عارضه بیماری اوریون عنوان کرد.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه بیشترین مبتلایان این بیماری را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند، گفت: بیش از 90 درصد افراد تا پیش از سن 30 سالگی این بیماری را تجربه می‌کنند، مگر افرادی که واکسن این بیماری را دریافت کرده باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر واکسیناسیون این بیماری سالهاست که در کشور ما اجرا می‌شود و قطعا تزریق واکسن به عنوان اولین و بهترین راه پیشگیری اوریون پیشنهاد می‌شود.

جانبخش همچنین رعایت بهداشت فردی و خودداری از روبوسی با افراد مبتلا و تماس نزدیک با آنها را از جمله دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه درمان دارویی خاصی برای اوریون وجود ندارد، استراحت، استفاده از قرص‌های مسکن(بجز آسپرین و قرص های استروییدی) و خودداری از مصرف غذاهای ترش را از جمله راهکارهای درمانی موثر برای این بیماری عنوان کرد.

جانبخش در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که مدت طولانی از واکسیناسیون آنها می‌گذرد و نیز افرادی که نقص ایمنی بدن(بیماران مبتلا به HIV) دارند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.