سخنگوی شورای نگهبان تعیین شاخص‌های داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را بر عهده دولت و مجلس دانست.

دولت و مجلس عهده دار تعیین شاخص‌های داوطلبان ریاست‌جمهوری

  به گزارش «قدس آنلاین»،  عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه آغاز به کار رسمی فعالیت هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات امروز رئیس مجلس که تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی برای داوطلبان ریاست جمهوری را وظیفه شورای نگهبان دانسته بود گفت: طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها، تشخیص شرایط اصل ۱۱۵ برعهده شورای نگهبان است، این نظر شورای نگهبان هم است.

وی افزود: در گذشته که دوستان ما در مجلس اقداماتی انجام داده بودند به دلیل اینکه تداخل در این وظیفه شورای نگهبان داشت، اعضای شورای نگهبان با آن مصوبات مخالفت کردند و به استناد همین بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی بوده است.

کدخدایی با تاکید بر اینکه ما انتظارمان این بود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری دولت و مجلس همت می‌کردند و مصوبات لازم درباره مصادیق داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را تنظیم می‌کردند گفت: البته بخشی از این موضوع نیز برعهده شورای نگهبان بوده است، شورای نگهبان همیشه مانند امروز که جلسه داشته، در حین بررسی صلاحیت‌ها، طبیعتا این شرایط را مد نظر قرار می‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان تبیین مقررات جزئی‌تر درباره شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را برعهده مجلس و دولت دانست و اظهار داشت: امیدواریم بعد از این دوره از انتخابات ریاست جمهوری این کار انجام شود؛ به هر حال باید بپذیریم که همه قصور داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که قرار بود شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را طبق سیاست‌های کلی انتخابات، تبیین کند نتیجه آن چه شده است افزود: ما در دوره گذشته آیین‌نامه‌ای را تنظیم کرده بودیم که به تصویب اعضای شورای نگهبان رسیده بود و این آیین‌نامه به عنوان دستورالعمل داخلی در شورای نگهبان مبنا قرار گرفته است.

کدخدایی خاطر نشان کرد: آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان درباره مصادیق داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در این دوره  هم مانند گذشته مد نظر قرار گرفته و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری نیز مورد توجه است که بررسی صلاحیت‌ها از امروز در شورای نگهبان آغاز شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش به آغاز به کار ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ستاد نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در شورای نگهبان از امروز آغاز به کار کرده است.

وی اضافه کرد: در موضوع بررسی صلاحیت‌ها، کارشناسان ستاد نظارت کارهایشان را آغاز کرده‌اند و استعلامات انجام شده و امروز هم ما در شورای نگهبان جلسه داشتیم که در این جلسه بخشی از کار بررسی صلاحیت‌ها آغاز شد.

کدخدایی تاکید کرد: در حوزه انتخابات میاندوره‌ای مجلس هم کارگروههایی از شورای نگهبان تعیین شده‌اند که مشغول بررسی پرونده‌ها هستند.  

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خاطر نشان کرد: جلسه بعدی شورای نگهبان چهارشنبه این هفته با دستور کار ادامه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.