تبریز-حادثه سیل روز جمعه گذشته در آذربایجان شرقی خسارات سنگین جانی و مالی بر جای گذاشت گرچه همه سازمان‌ها و نهادهای مردمی و دولتی و نظامی برای کمک به مردم پای کار آمدند و تا آخر ایستادند، اما در عین حال این حادثه بار دیگر کوتاهی برخی از مسئولان و نبود مدیریت بحران فعال واقعی را به رخ کشید.

نبود زیرساخت‌های استاندارد دلیل اصلی تلفات سیل آذربایجان شرقی

محمد رضایی: عمق این فاجعه زمانی قابل درک است که از زبان نماینده مردم بشنویم که به دلیل افتتاح زود هنگام پروژه‌ای مانند جاده ارتباطی، روستایی از بستر رودخانه کشیده و آسفالت شده و یا سیل بند بتونی بدون هیچ میلگردی افتتاح شده است.

۴۲ کشته در سیل شمال غرب کشور

شمار کشته‌های سیل در چهار استان شمال غربی کشورمان به بیش از ۴۰ نفر رسیده است. جاری شدن سیل سبب وارد شدن خسارات سنگین به مناطقی دراستان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان شده است وعلی رغم کمک‌های امدادگران، تلفات همچنان ادامه دارد.

این آمار را رئیس سازمان مدیریت بحران کشورداده و می‌گوید: «اجساد ۴۱ نفر از عزیزان جانباخته در سیل استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان است وهنوز ۶ نفر از هموطنانمان نیز مفقود هستند که عملیات بی وقفه جست‌وجوی امدادگران و تیم‌های زنده یاب برای یافتن‌شان ادامه دارد.

7 استان کشور درتصرف سیل

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات کشور نیز با اشاره به اینکه هفت استان کشور درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌است، به رسانه‌ها گفت: دراین حادثه (سیل وآبگرفتگی) در هفت استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان و مازندران، تاکنون ۵۱۰۰ نفر توسط نیروهای هلال‌احمر امدادرسانی شده و ۴۱۰ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند.

ایجاد زیرساخت‌ها بدون مطالعه

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: ایجاد زیرساخت‌ها بدون مطالعه، مهم‌ترین دلیل تلفات اخیر در سیل آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به کانون این سیل درشهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر که موجب جان باختن شماری از هموطنانمان شد، بیان می‌کند: به اذعان کارشناسان اگرجاده آسفالته و پلی که جاده از آن عبور می‌کرد با اصول استاندارد ساخته شده بودند، هرگز شاهد اینهمه تلفات و از دست دادن همشهریانمان نبودیم.

جاده آسفالته روستایی در بستر رودخانه!

این عضو خانه ملت همچنین با انتقاد از نبود مدیریت بحران درمواقع بحرانی درکشورخاطرنشان می‌کند: متأسفانه زیر ساخت‌های ما درست نیست و مسئولان توجه کافی ندارند، گرچه هشدارها داده شده بود، اما همه مردم شاهد بودند که مسئولان دولتی در آذرشهر از چند سال قبل یک جاده آسفالته روستایی از بستر رودخانه ساختند که در همان محل نیز سیل در مقابل چشمان مردم به وضع فجیعی جان عزیزانشان را از گرفت.

سعیدی می‌افزاید: در سال ۴۹ هم حادثه‌ای این گونه داشتیم، ولی فقط یک نفر تلفات زیر آوار داشتیم، اما اکنون ده‌ها نفر دچار آسیب شده‌اند در صورتی که با مدیریت صحیح می‌توان ازابعاد این فاجعه کاست.

پروژه‌های روستایی مطالعه کافی نداشته‌اند

وی از شتابزدگی در ساخت برخی از سازه‌های زیر بنایی در مناطق کم برخوردار به عنوان یک آفت یاد کرده و می‌گوید: با نگاه منطقی به این حادثه در می‌یابیم که پروژه‌های روستایی مطالعه کافی نداشته‌اند. مثلاً سدی که به عنوان سیل بند و دیواره انحراف سیلاب ساخته شده، هیچ میلگرد در آن به کار نرفته بود و یقیناً این نوع سازه‌ها استحکام لازم رابرای مقابله با سیل ندارند.

وی می‌گوید: از رودخانه گنبرسای در ثانیه ۱۴۰ متر مکعب آب جاری شده بود و به نظر من مدیریت بحران فراموش شده است و باید دولت در این زمینه در بحث پیشگیری و آماده سازی مردم فعال باشد تا در زمان بحران مردم کمتر آسیب ببینند.

کم کاری مسئولان احیای دریاچه ارومیه

به گفته سعیدی برای لایروبی رودخانه‌ها قرار بود طبق مصوبه مجلس و ردیف بودجه اعتباری از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص یابد که این بودجه عملیاتی نشد و فاجعه مذکور را رقم زد و یقیناً اگر لایروبی مسیل‌ها انجام می‌شد، ضمن حفظ جان و مال کشاورزان کمک بیشتری به احیای دریاچه ارومیه می‌شد، اما نشد و باید مسئولان این ستاد پاسخگو باشند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در حالی که بغض گلویش را گرفته و از دست دادن هموطنان او را در بهت فرو برده با سخنانی بریده بریده می‌افزاید: به چشم خودم دیروز دیدم که همان پلی که از زیرش جاده را عبورداده بودند بدون آرماتور بندی بود و این نوع پروژه‌ها برای مردم بیشتر مشکل ساز است تا آبادکننده و بلای جان عزیزان روستایی است.

ساخت دوربرگردان در مسیل آذرشهر

وی با انتقاد از اینکه مسئولان راه و شهرسازی در مسیل دوربرگردان ایجاد کرده بودند، می‌افزاید: همه این نارسایی‌ها به نبود مطالعات و نظارت‌های کافی بر می‌گردد که باید اصلاح شود.

البته باید ازهلال احمر، بسیج و سپاه و ارتش- که خوب کمک کردند- تشکر کنم، اما حتماً در مجلس همان قانون بحران را که مجلس نهم بررسی کرد و باید برای اساس آن مدیریت بحران اصلاح شود با رفع موانع انجام خواهیم داد تا مشکل بقیه هموطنان در بحران‌های احتمالی آینده کمتر شود.

به گفته سعیدی همه دستگاه‌ها باید همت کنند و دولت این خسارتها را جبران کند و مسیل‌ها اصلاح شود چون احتمال ادامه بحران وجود دارد. البته از دولت هم انتظاربیشتری می‌رود تا نسبت به خسارت‌های به وجود آمده، تمهیداتی را اندیشیده و مساعدت لازم را داشته باشد.

فراموشی ستاد بحران از پیشگیری

واقعیت این است که ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه رودخانه‌ها، تجاوز به حریم رودخانه توسط مردم و نیز شدت بارش در مدت زمان کوتاه و توجه نداشتن مردم به هشدارهای سازمان هواشناسی از جمله مهم‌ترین علت‌های افزایش تلفات سیلاب اخیر بود، اما پیشگیری و مقابله با هیچ یک از این دلایل در دستور کارسازمان مدیریت بحران کشورنبوده است.

کارشناسان حوادث غیرمترقبه معتقدند؛ در صورتی که مردم و مسئولان بحران را باور کنند، می‌توانند با یکسری اقدام‌های پیشگیرانه تلفات را کاهش دهند و در گام اول برای کاهش تلفات سیلاب باید مسیر سیل‌ها را بموقع لایروبی و از ساخت و ساز در حاشیه رودخانه و مسیل جلوگیری کرد و با آموزش مردم برای مقابله با مشکلات، غول بحران را مهار کرد.

آموزش مردم در دستور کار است

بهنام سعیدی معاون پیش بینی و پیشگیری و سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشوردر برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در باره اطلاع رسانی کافی به مردم برای رویارویی با این نوع بحران‌ها می‌گوید: ۱۰۰۰ نفر از مدیران فعال در عرصه مدیریت بحران کشور برای مقابله با بحران‌ها آموزش دیده‌اند و کار آموزش مردم هم در دستور کار ستاد است.

وی می‌افزاید: تلاش ۸۰ تیم امدادی برای یافتن هفت مفقود سیلاب اخیر همچنان ادامه دارد و این تیم‌های امدادی در استان‌های سیل زده همچنان در تلاشند تا سرنوشت ۵ مفقود را مشخص کنند.

همچنین عملیات امدادرسانی به ۲۰۰۰ نفر در ۴۰ شهر و روستای ۶ استان کشور انجام شده و ۳۰۰ نفر از آسیب دیدگان از سیلاب به صورت اضطراری اسکان یافتند.

غفلت مسئولان را قبول نداریم

محمدصادق پورمهدی، عضو ستاد بحران استان آذربایجان شرقی نیزدر این باره به خبرنگار ما می‌گوید: واقعیت این است که این حادثه قابل وقوع بود و این را که غفلت مسئولان باعث حادثه شده، قبول نداریم، اما اکنون باید برای یافتن مفقودان و حل مشکل بلاتکلیفی خانواده‌ها و بازگشت به زندگی آرامشان تلاش کنیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در توضیح ادعایش می‌افزاید:از چند روز قبل به همه فرمانداری‌ها، بخشداری‌های، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر نهادهای استان، در بحث امداد نجات اطلاعیه بارش باران و احتمال وقوع سیل اعلام و بر ضرورت آمادگی برای امدادرسانی در مواقع لازم تأکید شده بود و می‌بایست اطلاع رسانی‌های هواشناسی جدی گرفته می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.