در پی بیکاری روزافزون جوانان، موضوع "دستفروشی" بیش از گذشته نمود پیدا کرده است.کسانی که یک روز از دستفروشی سرباز می زدند امروز بدون هیچ نخوتی مشغول دستفروشی می شوند. شرایط سخت بیکاری آنها را مجبور کرده است که دست از تکبر بردارند و شغل کاذبی چون دستفروشی را پی بگیرند.

عضو شورای شهر تهران: نبود هماهنگی بین دستگاه ها ساماندهی دستفروشان را با شکست مواجه کرده است

قدس آنلاین -  با نگاهی گذرا در سطح شهر به این موضوع دست می یابیم که دستفروشان با چهره های متفاوت که شاید در ظاهر نتوان آنها را نیازمند قلمداد کرد به چشم می خورند؛ شاید بتوان آن را نتیجه عدم ایجاد اشتغال از سوی دولت دانست در عین حال توقیف اموال آنان که ته مانده دارائی های آنهاست از سوی نهادهای ذیربط چون شهرداری نتوانسته است به عنوان عامل بازدارنده در مقابل این پدیده بایستد.

در پی تحقیقات خبرنگار قدس آنلاین این نتیجه بدست آمد که تقریبا در سراسر کشور عزیزمان طرح ساماندهی دستفروشان اجرا شده، اما به نظر می رسد نتوانسته است کارآمد باشد به همین جهت به سراغ هادی ساعی؛ عضو شورای شهر تهران رفتیم تا علت امر را جویا شویم.

وی در خصوص ساماندهی دستفروشان اظهار کرد: طی سنوات گذشته طرح های مختلفی در جهت ساماندهی دستفروشان صورت گرفته است اما هر روز به تعداد آنها اضافه می شود و شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی آنها نیست به طوری که متاسفانه به دلیل وجود برخی مشکلات مرتبط با ساختار فرهنگ مردمی و عدم وجود قانون مدون، کار ساماندهی دستفروشان اجرایی نشده است.

ساعی ادامه داد: دستفروشان دو دسته هستند عده ای که از روی نیاز به این شغل روی می آورند و عده ای دیگر که از روی منفعت طلبی این شغل را انتخاب می کنند.

عضو شورای شهر تهران افزود: دستفروشانی که از روی نیاز به این شغل روی می آورند که متاسفانه تعداد آنها کم نیست باید طبق هماهنگی بین نهادهای مرتبط، طبق قانون مدونی طی توالی مشخصی آنها را ساماندهی کنند، اما باید با کسانی که از روی منفعت طلبی و عدم نیاز به این کار روی می آورند تا ازهزینه های همچون اجاره غرفه ها، اجاره مغازه و یا مالیات شانه خالی کنند برخورد شود.

وی عنوان کرد: شهرداری برای ساماندهی دستفروشان برخی از بازراچه ها را در سطح شهر برپا کرده است اما این بازارچه ها پاسخگوی تمامی دستفروشان نیست و نیاز به عزم جدی و هماهنگی بین دستگاه های زیربط برای تصویب قوانین مربوط به این قشر از جامعه است.

ساعی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی تواند تمام مسائل مربوط به شهر را حل کند، توضیح داد: با توجه به اینکه برای حل شدن مسائل مربوط به شهروندی نیاز ویژه به همکاری دولت است اما در بسیاری از مواقع دولت حضور کمرنگی دارد؛ بطور مثال دولت سهم ۵۰ درصدی در رفع مسائل حمل و نقل عمومی دارد اما نتوانسته است سهم خود را به خوبی به انجام برساند.

ساعی تاکید کرد: مسئله مهم دیگری که در بحث دستفروشی بسیار حائز اهمیت است، مسئله فرهنگ سازی است چرا که بسیاری از این بازارچه ها به نیت ساماندهی آنان صورت می گیرد اما با اعتراض مردم همان منطقه روبرو می شود این در حالی است که آنها از همان بازارچه خرید می کنند اما تمایل دارند به مکان دیگری منتقل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.