مشهد- با گذشت ۱۱ روز از زلزله ۶ریشتری در خراسان رضوی با مرکزیت و محوریت سفید سنگ که خسارت ۱۰۰ درصدی ۱۰۰۰ روستا و آسیب وارد کردن به شمار قابل توجه دیگری از روستاهای استان را به همراه داشت، اکنون نقطه تمرکز و مورد توجه آسیب دیدگان تسریع در ساخت واحدهای مسکونی است تا هرچه سریع‌تر از زندگی در چادر که سختی‌های خاص خود را دارد، رهایی یابند.

جزئیات کمک به زلزدگان و چگونگی اعطای تسهیلات تشریح شد

فاطمه معتمدی: در همان روزهای نخست بروز حادثه، خبر اعطای تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی با نرخ سود پنج درصد از سوی متولیان بنیاد مسکن کشور مطرح شد و نقطه امیدی در دل آسیب دیدگان روستایی روشن کرد، اما اعلام این خبر دغدغه‌هایی را نیز ایجاد کرد؛ اول اینکه به اعتقاد بسیاری وام ۲۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن روستایی کافی نیست و می‌طلبد این میزان افزایش یابد.

پرداخت اقساط از چه محل و چگونه؟

از سوی دیگر از آنجا که بسیاری از روستائیان در این زلزله علاوه بر اینکه منزل خود را به طور کامل از دست دادند، با مشکل تلفات دام روبه رو شدند و در واقع با رخداد این اتفاق نامیمون وسیله امرار معاش خود را از دست دادند، باید پرسید از چه محل و چگونه باید اقساط وام را با نرخ سود پنج درصد پرداخت کنند؟

در کنار این مسئله بحث دیگری نیز مطرح شد و آن اینکه با توجه به اینکه زندگی شماری از روستائیان حادثه دیده با خاک یکسان شده است، بیم آن می‌رود که ۲۰ میلیون تومان وام اختصاص یافته برای ساخت مسکن را پس از دریافت در مسیر دیگری مانند امرار معاش و غیر از ساخت مسکن هزینه کنند که در این صورت نه تنها صاحب خانه نخواهند شد بلکه به بدهکار بانکی نیز بدل خواهند شد.

دغدغه اضافه شدن به مشکلات

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: مناطق و افرادی که در زلزله اخیر دچار حادثه شدند، قبل از بروز این رخداد طبیعی نیز از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نبودند که با زلزله اخیر همان میزان و مقدار اندک را نیز از دست داده‌اند.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: با توجه به این موضوع مسئولان در خراسان رضوی و در رأس آن استاندار باید برای این موضوع فکر اساسی بکنند تا نتیجه‌اش این نشود که نه تنها مشکل این افراد حل نشود بلکه به دامنه مشکلات آنان نیز افزوده شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما اضافه کرد: باید به تجربه شهرهای دیگری که دچار حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی و عارضه شدند، توجه کرد.

وی تصریح کرد: دادن پول به صورت مستقیم به افراد آسیب دیده در اثر حوادثی مانند زلزله سبب می‌شود این وام و تسهیلات را در مسیر اصلی که با همان هدف هم اختصاص یافته، هزینه نکنند و یا تنها بخشی را برای ساخت مسکن و مابقی را در امور دیگری هزینه کنند که در این صورت تمام پول از دستشان می‌رود و دیگر نمی‌توانند برای ساخت خانه اقدامی بکنند و از طرف دیگر هم با اقساط بانکی وام دریافتی روبه رو می‌شوند که معمولاً هم از عهده پرداخت آن بر نمی‌آیند که خود این مسئله از معضلات بانکی نیز هست.

ضرورت استفاده از مدل‌های ساخت مسکن ارزان

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس یادآور شد: با توجه به این موارد باید فکر اساسی کرد و ضمن اینکه نباید همه بار را به دوش دولت گذاشت، اما باید مسیری را رفت که شفاف باشد.

وی با بیان اینکه مدل‌هایی برای ساخت مسکن ارزان وجود دارد، افزود: با این مدل‌ها می‌توان با همین اعتبارات اختصاص یافته و اعتبارات مکملی که پیش بینی می‌شود، مشکل مسکن زلزله زدگان روستایی را حل کرد.

پژمانفر ادامه داد: صرف اعلام و اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی به زلزله زدگان روستایی برای ساخت مسکن آن هم با شرایط سخت بانکی از جمله آوردن ضامن بدون اینکه مراقبت شود که این وام منجر به ساخت مسکن شود، در واقع به معنای رفع تکلیف و سلب مسئولیت از خود است.

دغدغه مهاجرت

وی اضافه کرد: وظیفه مسئولان پیگیری این موضوع در سطوح جدی‌ترو عملیاتی است. بنابراین باید طرح و برنامه دقیق و شفاف باشد تا با توجه به خسارت وارده و شرایط افراد در همان مناطق اقامت داشته باشند در غیر این صورت شاهد خواهیم بود که این افراد با از دست دادن مسکن، تعلق خاطر خود را نیز نسبت به منطقه از دست خواهند داد و همین مسئله زمینه مهاجرت آنان به شهرها را فراهم و به معضلات شهرها اضافه خواهد کرد.

وام در اختیار شرکت‌ها نه افراد

نماینده مردم سرخس و فریمان نیز در خصوص نگرانی از اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی به طور مستقیم به زلزله زدگان و دغدغه هزینه کرد آن در امور دیگر غیر از ساخت مسکن اظهار داشت: بدون شک تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی به افراد به طور مستقیم پرداخت نمی‌شود بلکه به شرکت‌های مورد تأیید و قرار داد بنیاد مسکن برای ساخت مسکن روستایی داده می‌شود.

احسان قاضی زاده‌ هاشمی افزود: بنیاد مسکن یکسری شرکت‌های ساختمان سازی دارای تأییدیه و معتبر را معرفی می‌کند و وام به این شرکت‌ها داده می‌شود تا کار ساخت مسکن در مناطق زلزله زده را انجام دهند. بنابراین وام ۲۰ میلیون تومانی که برای هر واحد زلزله زده تخریب شده، تعیین شده است به طور مستقیم به افراد داده نمی‌شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: این وام برای ساخت ۱۸۵۰ واحد روستایی که در زلزله اخیر تخریب شده‌اند، تعلق می‌گیرد و اقساط آن ۲۰ ساله است و شرکت‌های مورد تأیید نسبت به ساخت واحدهای مسکونی روستایی طبق نقشه ارائه شده از سوی بنیاد مسکن اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین برای افرادی که واحدهای مسکونی آنان در اثر این زلزله تخریب شده، ولی به طور کامل ریزش نکرده و نیازمند بازسازی است ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود و مبلغ ۲ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض به افرادی پرداخت می‌شود که لوازم منزل آنان در اثر حادثه از بین رفته باشد.

لازم به ذکر است در راستای تکمیل این گزارش تلاش شد، گفت گویی نیز با مدیر کل بنیاد مسکن خراسان رضوی در حوزه مباحثی مانند روند اعطای پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی و شمار شرکت‌های طرف قرارداد برای ساخت واحدهای روستایی در مناطق زلزله زده اخیرانجام شود که با وجود قول مدیرکل برای انجام این مصاحبه اما این مهم به دلیل در دسترس نبودن تلفن همراه وی انجام نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.