مشهد- افزایش قیمت برخی اقلام پر مصرف و مورد نیاز مردم در سال جاری گلایه و انتقاد مصرف کنندگان را به دنبال داشته است.

قیمت حبوبات در بازار نفخ دارد

فاطمه معتمدی: یکی از شهروندان در گفت وگو با خبرنگار ما درخصوص گرانی برنج و برخی اقلام حبوبات در فروردین ماه جاری گفت: در حالی که در پایان سال گذشته قیمت برنج ایرانی در نوع طارم اعلی ۱۴ هزار تومان بود اما اکنون همان برنج را با ۱۰۰۰ تومان گران‌تر در هر کیلو باید خریداری کرد.

وی با انتقاد از این میزان افزایش قیمت افزود: این در حالی است که با توجه به اعیاد شعبانیه و ماه رجب و نیز نزدیک شدن به ماه رمضان مصرف اقلامی مانند برنج افزایش می‌یابد؛ بنابراین گران شدن نرخ این کالا در ابتدای سال جاری دغدغه ادامه این وضعیت را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به گرانی برخی از اقلام حبوبات چون لوبیا چیتی، لپه و لوبیا قرمز گفت:باید تدابیری اندیشیده شود تا اقلام پر مصرف و ضروری مردم گران نشود.

تغییر نیافتن قیمت

اما یکی از کسبه از تغییر نیافتن قیمت انواع برنج نسبت به اواخر سال گذشته خبر داد و به خبرنگار ما گفت: قیمت برنج ایرانی طارم شمال ۸۸۰۰، طارم دوباره کشت شده ۱۳ هزار تومان و طارم محلی ۹۲۰۰ تومان و بدون تغییر نسبت به سال قبل عرضه و به فروش می‌رسد.

افزایش ۵ تا ۸ درصدی برنج ایرانی و پاکستانی

در حالی این فروشنده از ثبات قیمت انواع برنج اعم از ایرانی و پاکستانی خبر می‌دهد که فروشنده دیگربه افزایش بین پنج تا هشت درصدی در قیمت برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: بعد از تعطیلات نوروز برنج پاکستانی در بازار مشهد بیشتر از برنج ایرانی با تغییرات قیمتی مواجه شده است، به طوری که این میزان افزایش برای برنج پاکستانی هشت و برای برنج ایرانی پنج درصد است.
وی قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم اعلی در پایان سال قبل را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت:اکنون این نرخ به ۱۵ هزار تومان رسیده است که اگر همین روند ادامه یابد، احتمال گران‌ترشدن آن نیز وجود دارد.

تغییرات قیمتی لوبیا چیتی و لپه

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در بین حبوبات هم لوبیا چیتی ۹ درصد و لپه نیز با افزایش قیمت ۶ درصدی در هر کیلو مواجه شده است.

متصدی فروشگاه دیگر خواربار فروشی نیز گفت: قیمت برنج تغییری نداشته است و تنها لوبیا چیتی در بین حبوبات نسبت به پایان سال گذشته از ۹۵۰۰  تومان به ۱۰ هزار و ۵۰ تومان رسیده است.

یک فروشنده دیگر هم گفت:آخر سال گذشته قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی ۱۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون قیمت آن برای فروش ۱۴۰ هزار تومان است. هر کسیه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی نیز قبل از عید ۶۵ هزار تومان بود اما اکنون به قیمت ۷۰ هزار تومان رسیده است و نرخ هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی نیز از ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان اواخر سال گذشته اکنون به ۵۳ هزار تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: لوبیا چیتی نیز از ۹ به ۱۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

وی درباره دلیل افزایش نرخ برنج در بازار افزود: در خصوص برنج ایرانی باید گفت دلیل این گرانی به خاطر این است که آخر فصل برنج است و بار کم است و برنج جدید از مهرماه وارد بازار می‌شود که با ورود برنج جدید، حتماً قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی درباره دلایل گران شدن قیمت برنج پاکستانی گفت: دلیل افزایش برنج پاکستانی و هندی مشخص نیست و نمی‌دانیم شاید به خاطر کاهش واردات باشد.

انتظار کاهش به جای افزایش

یکی دیگر از کسبه معتقد است: قیمت برنج در سال جاری چندان با اواخر سال گذشته تفاوت قیمتی نداشته اما لوبیا چیتی ۱۰۰۰ تومان و لوبیا قرمز ۵۰۰ تومان در هر کیلو گران‌ترشده است و شکر هم در اندازه ۵۰ تومان در هر کیلو با افزایش قیمت مواجه شده است که با توجه به گرمی هوا و افزایش مصرف این کالا، گران شدن آن طبیعی است. در مقابل انتظار می‌رفت حبوبات از جمله دو قلم یاد شده در ۶ ماهه اول سال کاهش قیمتی داشته باشد.

کسادی بازار

وی در خصوص رونق بازار خواربار فروشی نیز گفت: بازار کساد است و در واقع هر سال وضعیت بدتر از سال گذشته می‌شود. در سال‌های نه چندان دور با این حرفه چرخ زندگی چند خانوار می‌چرخید اما اکنون به زور در حد کفاف هزینه‌های یک خانواده است و در مقابل کسادی بازار هزینه‌هایی مانند آب، برق، گاز و دستمزد شاگرد افزایش یافته است.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار در سال جاری گفت:به نظر می‌رسد تا انتخابات تمام نشود بازار در همین شرایط فعلی بسر می‌برد، اکنون توجه و تمرکز همه بر روی مسئله انتخابات است تا مردم.

فروشنده دیگر نیز که به گفته خودش دارای ۲۰ سال سابقه در حوزه فروش اقلام خواروبار است نیز گفت:بازار در شرایط سنگین و کسادی بسر می‌برد و در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته، امسال شرایط بدتر است و حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد افت فروش در فروردین ماه امسال داشتیم؛ البته اسفند سال گذشته همه همین وضعیت حاکم بود و گمان نمی‌کنم در سال جاری بازار رونقی داشته باشد.

وی درباره گران شدن نرخ برنج در بازار مصرف مشهد خاطر نشان کرد:صحبت از افزایش ۴۰ تا ۵۰ تومانی برای برخی از برندهای پاکستانی است، اما برنج ایرانی تغییر قیمتی بیشتری داشته است به طوری که نرخ برنج ایرانی مانند طارم و فریدونکناراز ۱۳ هزار تومان به ۱۴ و بعضا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و در بین حبوبات نیز لوبیا چیتی با افزایش قیمت مواجه شده است، به طوری که قیمت فروش آن برای مغازه دار از ۹ به ۱۰ هزار تومان رسیده است که برای مصرف کننده به نرخ حدود ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.