رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به این که حل نشدن بسیاری از گره های فرهنگی و حتی آلودگی هوا تبدیل به پاشنه آشیل کلان شهرهای کشور شده است، عنوان کرد: آنچه که مانع تحقق مدیریت یکپارچه شهری در این حوزه تا کنون شده است، نبود اراده دستگاه های دولتی در هماهنگی و همکاری با یکدیگر و با شهرداری است.

ابتر ماندن مدیریت یکپارچه فرهنگی در نبود همکاری دولت با شهرداری/ گره های فرهنگی؛ پاشنه آشیل کلان شهرها

  به گزارش «قدس آنلاین»،  رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که نبود همکاری دستگاه های دولتی با شهرداری مانع تحقق مدیریت یکپارچه شهری در حوزه فرهنگی شده است، عنوان کرد: اکنون گره های فرهنگی و نیز آلودگی هوا به پاشنه آشیل کلان شهر ها تبدیل شده است.

مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص رفع آسیب های اجتماعی اظهار کرد: از قرارگاه آسیب های اجتماعی انتظار می رود  به سمت مدیریتی یکپارچه برای مبارزه با آسیب های اجتماعی به عنوان تنها راه حل مبارزه با این آسیب ها حرکت کند.

وی ادامه داد: لذا اراده ایجاد مدیریت یکپارچه در رفع آسیب های اجتماعی در قرارگاه آسیب های اجتماعی و با کمک دولت باید  ایجاد شود.

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که مسئولیت مستقیم قرارگاه آسیب ها اجتماعی بر عهده وزارت کشور است، تاکید کرد: این وزارتخانه باید جایگاه و نقش شهرداری تهران را در این خصوص به درستی مشخص کند.

وی با تاکید بر این که شهرداری تهران بیش از حوزه وظایف خود در مبارزه با آسیب های اجتماعی پیش رفت و هزینه های زیادی را نیز متحمل شد، گفت: متاسفانه پیشروی شهرداری تهران در این مسیر منجر به این نشد که دستگاه هایی که مسئولیت مستقیم دارند به وظایف خود عمل کنند. لذا شهرداری تهران ناچار به توقف در این مسیر شد. نمونه این توقف مراکز بهاران است که بابودجه زیادی که صرف شد، اکنون تنها چند مرکز از آن فعال است.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که می توان گفت ناهماهنگی و عدم همکاری دستگاه های ذی ربط با شهرداری تهران دلیل  توقف فعالیت مراکز بهاران است، اظهار کرد: تشکیل مدیریت یکپارچه در موضوعات فرهنگی به ویژه در حوزه کاهش آسیب ها تا زمان شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری، امری عقلی است به این معنی که جز این موضوع انتظار نمی رود.

شاکری با اشاره به کارکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این شورا برای ایجاد هارمونی و یکدستی در موضوعات فرهنگی ایجاد شد. طبیعی است که پایتخت نیز به هماهنگی ای از این جنس در حوزه فرهنگی و مبارزه با آسیب های اجتماعی نیاز  دارد در غیر این صورت هم هزینه ها افزایش می یابد و هم تکرار موضوعات موازی صورت می گیرد. ضمن این که نمی دانیم مسئولیت نهایی و پاسخگویی در برابر مشکلات بر عهده کدام نهاد یا سازمان است.

وی با بیان این که بسیاری از معضل های فرهنگی در تهران به دلیل نبود مدیریت یکپارچه و هماهنگی های بین سازمانی نمی تواند تا عمق حل مسئله پیش رود، گفت: میراث فرهنگی، گردشگری، مقابله با آسیب های اجتماعی و موارد متعددی از این دست فاقد سند جامع است و شهرداری تهران نمی تواند و شورای شهر نیز اجازه نمی دهد که شهرداری در این موضوعات سرمایه گذاری کند و  پیش رود.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به این که حل نشدن بسیاری از گره های فرهنگی و حتی آلودگی هوا تبدیل به  پاشنه آشیل کلان شهرهای کشور شده است، عنوان کرد: آنچه که مانع تحقق مدیریت یکپارچه شهری در این حوزه تا کنون شده است، نبود اراده دستگاه های دولتی در هماهنگی و همکاری با یکدیگر و با شهرداری است. به طور مثال ما می گوییم معابر تهران محدود است و دیگر ظرفیت تعداد بیشتری خودرو را ندارد. می گوییم تهران دیگری تحمل آلودگی هوا را ندارد اما با چه دلیل روزانه حدود یک هزار و ۳۰۰۰ ماشین را شماره گذاری می کنیم؟

وی ادامه داد: تصور کنید زمانی که ماشین شماره گذاری می شود می توان به مردم پیام فرهنگی در مورد استفاده از خودرو تک سرنشین، همکاری در کاهش آلودگی هوا و مواردی از این دست داد؟ مشابه این موارد در حوزه حقوق شهروندی، در مبارزه با آسیب  ها و هر حوزه فرهنگی دیگر صادق است.

شاکری با بیان این که اگر سازمان های مربوطه به وظایف خود عمل کنند، شاهد تحقق مدیریتی هماهنگ در رفع معضلات فرهنگی خواهیم بود، گفت: این در حالی است که ما از مردم انتظار همکاری و اجرای نقش شهروندی شان را داریم اما از دستگاه ها رعایت حقوق شهروندی را مطالبه نمی کنیم.

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.