رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: عواملی نظیر فقر، تبعیض و بی‌عدالتی، شرایطی را فراهم می‌کنند که شاهد ناپایداری اجتماعی و گسست محیطی باشیم.

فقر، تبعیض و بی‌عدالتی باعث «ناپایداری اجتماعی» می‌شود

به گزارش «قدس آنلاین»  انوشیروان محسنی بندپی پیش از ظهر امروز در سی و دومین همایش انجمن مددکاران اجتماعی با موضوع «مدارای اجتماعی» درباره دلایل ناپایداری اجتماعی و گسست محیطی اظهار کرد: عواملی نظیر تبعیض، بی‌عدالتی و فقر، شرایطی را فراهم می‌کند که شاهد ناپایداری اجتماعی و گسست محیطی باشیم.

وی عواملی نظیر انسجام، همبستگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، رعایت حقوق شهروندی را از جمله عوامل ارتقای پایداری اجتماعی دانست و تصریح کرد: این عوامل باعث تقویت مدارای اجتماعی خواهد شد و یکی از تخصص‌هایی که می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد، مددکاری اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره ظرفیت‌های مددکاری اجتماعی خاطرنشان کرد: ما تعریف سنتی در مددکاری اجتماعی داشتیم و باعث شد که از ظرفیتهای کارشناسی مددکاران استفاده نکنیم.

محسنی بندپی افزود: اگر سلامت را به معنی وسیعتر به تعریف سازمان بهداشت جهانی نگاه کنیم، سلامت اجتماعی و سلامت عوامل محیطیی، بیشترین نقش را در سلامت جامعه دارند بنابراین متخصصان علم مددکاری باید برای رفع آسیبهای اجتماعی وارد عرصه کار شوند.

وی اذعان داشت: در دولت تدبیر و امید شاهد ارتقای شاخصه‌های رفاه و تامین اجتماعی که می‌تواند مدارای اجتماعی را در جامعه تقویت کند، بودیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث بهرمندی ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین به بیمه سلامت، افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته حضرت امام(ره) در زمانی که ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی وجود نداشت، دولت پیش‌قدم شد و با کمک مجلس شورای اسلامی شاهد افزایش مستمری مددجویان این دو نهاد حمایتی نیز بودیم.

محسنی بندپی یادآور شد: مستمری خانواده‌های تک نفره از ۵۳ هزار تومان به ۱۹۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره از ۶۱ هزار به ۲۵۰ هزار تومان، سه نفره از ۷۱ هزار تومان به ۳۲۰ هزار تومان و پنج نفره از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۶۵ هزار تومان افزایش یافت؛ از آن چیزی که قانون تکلیف کرده بود، دولت پا را فراتر گذاشت.

وی درباره گسترش اورژانس اجتماعی در کشور تصریح کرد: از سال ۷۸ تا سال ۹۴، ۱۹۷ اورژانس اجتماعی در سراسر کشور مستقر بود؛ زمانی که اثربخشی اوژانس اجتماعی در هیئت دولت دیده شد به دستور رئیس‌جمهور مصوب شد تا تمامی شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر از اورژانس اجتماعی استفاده کنند و با این مصوبه بیش از ۱۵۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر برای مداخلات به هنگام  مددکاران در موضوعات اجتماعی استقرار پیدا کردند.  

گفتنی است سی و دومین همایش انجمن مددکاران اجتماعی با موضوع «مدارای اجتماعی» امروز دوشنبه ۲۸ فروردین با حضور مسئولان سازمان بهزیستی و انجمن مددکاران اجتماعی و مسئولان کشوری برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام احمد مازنی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی)، محمد باقر الفت (معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه)، انوشیروان محسنی بندپی (رئیس سازمان بهزیستی کشور)، شهیندخت مولاوردی (معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده)، مهدی امیری (قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه) و سید حسن موسوی چلیک (رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران) سخنرانی کردند.

در بخشی از این مراسم، مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی یونسکو در ایران بیانیه‌ای را که از طرف یونسکو صادر شده بود قرائت کرد؛ در بخش انتهایی این مراسم نیز از فعالان حوزه مددکاری اجتماعی در تمامی دستگاه‌ها تقدیر به عمل آمد و چهارمین نشان ملی سلامت اجتماعی به دکتر عزت‌الله سام‌آرام اعطا شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.