تبریز- استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سیل اخیر به ۱۲ شهرستان استان خسارت زد، ارزش خسارت های وارده را بر اساس برآوردهای اولیه سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تلاش برخی ها برای مشوش کردن افکار عمومی در این حادثه بی انصافی است.

جمع شدن ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدها/ سیل آذربایجان ۳ هزار میلیارد ریال خسارت زد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده روز دوشنبه در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مدیریت بحران آذربایجان شرقی در تبریز گفت: اطلاع رسانی برای همه آزاد است، ولی اطلاع رسانی غلط و پریشان کردن افکار عمومی اقدام ناپسندی است.

وی خطاب به اعضای کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: بازدید و نگاه شما به مساله متفاوت تر از دیگر مهمانی است که به استان تشریف آورده اند، زیرا بازدید و جمع بندی این جلسه در قالب مصوبات مجلس و تصمیماتی که درقوه مقننه اخذ خواهید کرد، راه گشای بخش عمده مشکلات مشابه و پیشگیری کننده از وقوع چنین مشکلاتی خواهد بود.

وی افزود: آمادگی این را داریم که اطلاعات مورد نیاز در اختیار شما قرار داده شود تا تصمیمات کمیسیون موثر و مفید حال مردم باشد.
وی یادآور شد: همکاران هواشناسی از روز چهارشنبه احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی ها را اعلام کرده بودند و اگر چنین نبود، میزان تلفات وآسیب ها خیلی بیش از آن چیزی می شد که اتفاق افتاد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انعکاس نادرست علت وقوع حادثه پل آذرشهر در برخی از رسانه ها اضافه کرد: اینکه برخی از رسانه ها علت به سیل افتادن خودروها در زیر این پل را عبور مسیر روستا اعلام کردند، دور از واقعیت بود، زیرا در آن روز مسئولان محلی با اطلاع از احتمال وقوع سیل، با تاکید از رانندگان خودروهای متوقف در محل می خواستند که آنجا را ترک کنند.

وی با اشاره به استقرار جمعیت هلال احمر در روستای چنار شهرستان عجب شیر به منظور ارایه خدمات به سیل زدگان، گفت: بدیهی است که همه ما برای هر یک از حادثه دیگان سیل بی نهایت متاسف و متاثریم.

جبارزاده از اعضای کمیسیون عمران مجلس درخواست کرد در خانه ملت، مصوبه و ماده واحده ای گذرانده شود تا در طول برنامه ششم خانه های ساخته شده در حریم رودخانه ها و مسیرهای عبوری از زیر پل ها اصلاح شوند تا در آینده شاهد وقوع این قبیل حوادث ناگوار نباشیم.

وی همچنین به تلاش معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی برای برگزار منظم دوره های آموزشی مدیریت بحران در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون سه دوره از این آموزش ها برای فرمانداران و بخشداران اجرا شده است که در کاهش خسارات ناشی از سیل اخیر موثر بود.

وی یادآور شد: در سیل اخیر ۱۲ شهرستان درگیر بارندگی و رحمت الهی بود و از میان یک هزار و ۴۰۰ روستای آنها تنها یک روستا دچار آسیب شد.

استاندار آذربایجان شرقی با تقدیر از تلاش شبانه روزی همه نهادهای دخیل در مدیریت حادثه سیل اخیر اضافه کرد: اگر اطلاع رسانی و هشدارها و مدیریت به موقع در استان صورت نمی گرفت، به طور قطع امار تلفات بالاتر می رفت.

وی با اشاره به حجم آب ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره شده در پشت سدهای استان در بارندگی اخیر تاکید کرد: اگر تمهیدات لازم اتخاذ نمی شد، قطعا جاری شدن ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه می توانست خسارات بیشتری وارد کند.

وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بر ضرورت راه اندازی سامانه مونیتورینگ در مدیریت بحران استان تاکید داشتند و ما نیز خواستارهمین موضوع هستیم ولی باید زیرساخت ها و اعتبارات لازم نیز تامین شود.

جبارزاده ادامه داد: خواهش من از نمایندگان مجلس که قدرت تاثیرگذاری آنها را خوب میدانم، این است که یک ماده واحده برای بحث بحران و پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در نظر بگیرند.

وی گفت: مدیریت ارشد آذربایجان شرقی هر گونه قصور احتمالی را که متوجه بخش های اجرایی استان باشد، با نهایت شهامت می پذیرد.

بارش بی سابقه باران در مناطق مختلف آذربایجان شرقی در روزهای پنجشنبه و جمعه، موجب جاری شدن سیل شد که خسارات جانی آن در شهرستان های آذرشهر و عجب شیر بیشتر از دیگر جاها بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.