یک نماینده سابق مجلس با بیان اینکه بهره مندی از الگوهای غربی آسیب هایی را برای ما خواهد داشت، گفت: با وضعیت کنونی به قهقرا می رویم.

بهره مندی از الگوهای غربی آسیب هایی را برای ما خواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در نشست «انتخابات ۹۶، فرصت ها و چالش ها» که بعد از ظهر امروز در دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد، اظهار داشت: باید دید راهی که تا کنون آمده آیم درست بوده و اگر بوده تمدید کنیم و اگر اشتباه کردیم بخش هایی را درست کنیم. در این زمینه دو نگاه وجود دارد.

وی گفت: یک نگاه می گوید باید همان راه قبل از انقلاب و وابستگی را پیش بگیریم که در قالب بهره مندی از الگوهای غربی قرار می گیرد و آسیب هایی را برای ما خواهد داشت و منافعش هم در اختیار داشتن الگویی آماده است که دیگر به خودمان زحمت ندهیم برای پیدا کردن الگویی مناسب با کشور و نظام اسلامی خودمان.

زاکانی ادامه داد: بر این اساس برنامه ششم توسعه ما شکل گرفت و طراحی شد. در مقابل دیدگاهی است که می گوید زحمت بکشیم از خودمان بنویسیم و بسازیم و تولید کنیم که اگر این شد می توانیم الگوی جدیدی را به جهان ارایه کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: امروز اگر سوریه، عراق و یمن بخواهند کاری کنند و نجات پیدا کنند به مدل و الگویی که ما ارائه کردیم مراجعه می کنند که در همه حوزه ها هم قابل تکرار است و باید این هنر را دشته باشیم که مردم را وارد صحنه کنیم.

وی اظهار داشت: انسانیت در پیشرفت عربی دیده نمی شود و به پول فقط اهمیت می دهند و در مقابل در پیشرفت اسلامی علم است که ارزش دارد و اخلاق انسانی در اینجا جایگاه ویژه ای دارد. در داخل کشور هم دو الگو با این تفسیری که گفتم وجود دارد.

زاکانی ادامه داد: تا قبل از سال ۹۲ می گفتند که ۳۰ درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم است و ۷۰ درصد مرتبط با ناکار آمدی مدیران و امروز می گویند دروازه حل مشکلات کشور رفع تحریم ها است. اما امروز این راه پاسخ خود را پیدا نکرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نگاه دوم می گوید اگر من می توانم خودم ۶ درصد رشد اقتصادی ایجاد کنم اینطور راحتتر می توانم سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنم چرا که دیگر نیازمند نیستم. اما امروز آنها ما را نیازمند می دانند بنابراین اینطور با ما رفتار می کنند.

وی خاطر نشان کرد: وجود نقدینگی در جامعه را باید به نحوی مدیریت کرد که سودش را داخلی ببرد و نه طرف های خارجی. امروز در موقعیت بحران هستیم و چراغ های قرمز روشن شده است.

زاکانی ادامه داد: شرایط کشور در موقعیتی قرار دارد که در حوزه تامین اجتماعی هم در یک ورشکستگی قرار داریم. حالا در این شرایط آیا راه برون رفت وجود دارد؟ بله قطعا وجود دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا امیدی هست؟ گفت: بله امید وجود دارد. باید ظرفیت های خود را بشناسیم و آنها را درست به کار ببریم.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر پول، کار، تولید، تلاش و پیشرفت می خواهیم راهش در داخل و نگاه به ظرفیت های داخلی است.  کشور ما بی آب است؟ خیر، اما با وضعیت کنونی به قهقرا می رویم. لذا ما می توانیم که البته باید شرایطی را ایجاد کنیم تا این مهم تحقق پیدا کند.

زاکانی تصریح کرد: اگر تلاش بیشتری کنیم می توانیم در حوزه های آب و غذا خودکفا باشیم و می توانیم بشویم و البته زحمت دارد. این مساله در حوزه های جنگل، سواحل، صنایع بالا دستی و زمینه های مختلف مصادیقی دارد این نوع الگوی فکری و مدیریت در کشور می تواند در همه این حوزه ها کار کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا باید مردم را خسته و نا امید کرد، باید همه چیز را با یک کانون بسنجیم و آن تولید است. بگوییم همه چیز برای تولید است. همه دولت‌ها بزرگترین مانع در تولید کشور هستند. هر روز این دولت ها بزرگ و چاق می شوند، از کجا باید پول بیاورد؟ هر روز بدهی اش به بانک ها بیشتر می شود چرا که از آنها پول می گیرد و امورات خود را می گرداند و بانک ها هنوز از بانک مرکزی می گیرند و اینها اعداد و ارقامی نجومی هستند.

وی ادامه داد: این دولت بدتر از همان دولت‌ها بوده چرا که از پر خرج ترین دولت‌ها تا کنون بوده است. بنابراین دولت نباید در اقتصاد رقیب مردم باشد و از سال ۶۲ تا امروز هم حضرت امام و هم رهبری بارها این مساله را بیان کردند. مساله دیگر عدم شفافیت در دولت ها است.

زاکانی اظهار داشت: اقتصاد ما بسته است، معلوم نیست چه خبر است و هیچ کس جرات ندارد بگوید چه خبر است و همه از صحنه کنار می روند. رئیس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی  و دیگران همه این کار را می کنند. بنابراین شفافیت وجود ندارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: چرا از گردش اطلاعات دولت‌ها ممانعت می کنند، اگر می خواهید به تولید بپردازید باید شفافیت ایجاد کنید. اشکال دیگری که در مسیر افزایش تولید داریم بحث بانک ها و سیستم بانکی کشور است.

وی ادامه داد: بانک ها امروز کار فرما هستند و محل مفسده انگیزی هستند که اقتصاد را به سمت نابودی می کشانند و اگر ربوی نبود هم ایراد داشت؛ الان که دیگر سیستم بانکی کشور ربوی هم هست و جنگ با خدا است.

زاکانی خاطر نشان کرد: می گویند تولید کنید، می گوییم باشد و وقتی می خواهیم شروع کنیم برای پیشبرد کار باید برویم بانک، اما با سودهای بسیار. امروز بانک ها در معرض بحران بزرگی هستند و راه نجات هم دارد ولی این آقایان این کاره نیستند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بانک ها باید اصلاح شوند و باید به سمت بازار سرمایه برویم و این نزدیکتر به اندیشه اسلامی است. باید با پول مردم به سمت تولید برویم. باید با پول کار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.