یزد - سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد گفت: آسیاب کوشکنو یکی از کم نظیر ترین آسیابهای ایران که در دل بافت تاریخی شهر یزد جای دارد.

آسیاب‌های آبی کوشکنو یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان یزد به شمار می‌روند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، ساشا ریاحی مقدم در خصوص این آسیاب آبی اظهارداشت: آسیاب آبی دستگاهی بوده است که برای آسیاب و خردکردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد وجود داشته است و با استفاده از تکنیک سرعت آب و یا فشار آب کار می کرده است در ایران تقریبا در هر شهری در قدیم آسیاب آبی وجود داشته امروز تقریبا چند مورد انگشت شمار آسیاب یزد و آسیاب‌آبی اشکذر هنوز کار می‌کنند.
وی افزود: آسیاب‌های آبی کوشکنو یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان یزد به شمار می‌روند و به شماره ۳۱هزارو۹۸ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این آسیاب بی نظیز از طریق قنات زارچ که در حال حاضر نیز فعال بوده و یکی از معدود قنات‏‏هایی است که به ثبت جهانی رسیده، تغذیه می‏‏‌شده است.

ریاحی مقدم  تصریح کرد: بنای این آسیاب متعلق به دوران متاخر اسلامی(صفویه تا قاجار ) می باشد که در عمق ۲۲ متری از سطح زمین قراردارد و دارای سه بخش دستکند شامل انباری، کارگاهی و تنوره بوده و این بنا یکی از آسیابهای ارزشمند استان است و حجم بالای دستکندها و تنوره آسیاب نسبت به نمونه های مشابه قابل توجه است.
این مسئول در خصوص نام این آسیاب گفت: وجه تسمیه این آسیاب آبی متأثر از نام محلی است که بنا در آن واقع شده وکوشکنو یکی از آسیاب‏‏های ارزشمند استان است و حجم بالای تنوره آسیاب نسبت به سایر تنوره‏‏‌ها منحصر به فرد بوده و این آسیاب محل عبور دو قنات اله‏‏آباد و قنات ثبتی زارچ است که در حال حاضر به میزان کمی آب آن در آسیاب جریان دارد.
وی در خصوص بازسازی این بنا تصریح کرد: تعمیرات اساسی آسیاب توسط مالک آن و با مساعدت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز انجام شده واز جمله اقدامات صورت گرفته برای مرمت و بازسازی این آسیاب آبی می توان به احیای مجدد، بیرون بردن آوار، باز کردن نورگیرها، برق کشی، آجرکاری پلکان و مقاوم سازی سقف و بدنه اشاره کرد.
ریاحی مقدم افزود: محله کوشکنو در شمال بافت تاریخی شهریزد دارای عناصر معماری چون پایاب، آسیاب و آب انبار است که از آب قنات فیروز آباد مجومرد تامین می شده وآسیاب کوشکنو هم اکنون برای بازدید عموم محیا بوده و آماده پذیرایی از گردشگران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.