یکی از بنیانگذاران سازمان بهزیستی  فقدان دانش و تخصص در مدیریت جامعه آسیب دیده را عاملی مهم در اثر بخشی برنامه های اجرا شده می داند و معتقد است موضوع آسیب های اجتماعی باری به هر جهت پیش رفته است.

موضوع آسیب‌های اجتماعی باری به هر جهت پیش رفته/باید همه امکانات دولتی و غیر دولتی  برای مقابله با آسیب های جامعه بسیج شوند

سیدجلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «قدس آنلاین» با بیان اینکه برنامه ریزی های اجتماعی باید به نحوی پیش رود که از ورودی های آسیب پذیر جلوگیری کند، اظهار کرد: لازم است به طور همزمان برنامه هایی برای ترمیم و درمان مشکلات، ضعف و آسیب هایی که به وجود آمده اجرا شود.

وی افزود: اگر ورودی در مقوله آسیب های اجتماعی سیل آسا باشد و درمان و رفع مشکلات به کندی صورت گیرد و محدود باشد طبیعی است که روز به روز بر میزان مشکلات افزوده می شود.

او که یکی از بنیانگذاران سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: بخشی از آسیب ها نمایان و مشهود است در حالیکه آسیب ها لزوماً آثار فیزیکی ندارند بلکه مشکلات ناشی از آسیب ها ذهنی است و تخریب آن به مراتب بیشتر و چندین برابر است و موضوع مسائلی است که در شخصیت افراد شکل می گیرد و منجر به رفتارهایی است که با عرف و جامعه تطابق ندارد و به شکل رفتارهای آسیب زا نمایان می شود.

مدیران ارشد مقابله با آسیب های اجتماعی را تخصصی نمی‌دانستند

ساداتیان تصریح کرد: بینش مدیران ارشد جامعه به نوع و سطح آسیب ها تأثیر مستقیم دارد و زمانیکه مقابله با آسیب های جامعه را امری تخصصی نمی دانند، در گذشته نگاه تخصصی به حوزه آسیب های اجتماعی نداشتند.

وی افزود: رسیدگی به آسیب های اجتماعی موضوعی کاملا تخصصی است مانند علوم پزشکی و لازم است افرادی در برنامه ریزی و مدیریت و هدایت همچنین اجرای مسائل آسیب های اجتماعی مسئولیت داشته باشند که از تخصص های لازم برخوردار باشند.

این مددکار اجتماعی نبود تخصص های لازم در حوزه کاهش آسیب های را مشکلی بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که مدیران در این رابطه از تخصص کافی برخودار نبودند موضوع آسیب های اجتماعی باری به هر جهت پیش رفته است.

ضعف مدیریت و سعی و خطا آسیب های اجتماعی را تشدید کرد

ساداتیان ناآگاهی و سعی و خطا را موجب تشدید آسیب در جامعه دانست و ادامه داد: همچنین ناهماهنگی دیگر عامل شکست برنامه ریزی های حوزه آسیب های اجتماعی است که با ایجاد تناقض بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و موارد دیگر با یکدیگر موجب بی ثباتی در اثر بخشی برنامه های در دست اجرا در بخش آسیب های اجتماعی است.

وی برخورد های قهری با مسائل اجتماعی را بی اثر خواند و یادآور شد: جامعه با برخوردهای قهری اصلاح نمی شود و موضوع با افزایش سطحی از حساسیت بین مردم نه تنها برطرف نشده و بهبود نمی یابد که اثر عکس هم می گذارد.

افزایش هزینه‌ها به پیکر جامعه صدمه زد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی جامعه آثار وضعی خود را بر خانواده ها می گذارد، عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته با افزایش هزینه ها در دو دولت قبلی بسیاری از خانواده ها زندگی و معاش خود را با وضعیت اقتصادی قابل تطبیق نیافتند و در نتیجه گروه های آسیب پذیر جامعه افزایش یافتند.

ساداتیان گفت: ورودی مشکلات، عدم تطابق با شرایط جامعه و آسیب ها افزایش پیدا می کند از محل نبود برنامه و یا اجرای نامناسب برنامه های مناسب  همچنین مسئولینی که تطابقی با امور اجتماعی و مشکلات این حوزه از منظر دانش و تخصص لازم نداشتند خود عامل توسعه و گسترش سطح آسیب های جامعه در بین افراد بیشتری از مردم جامعه شدند.

تلاشی ضعیف در حل آسیب های اجتماعی

این مددکار اجتماعی تحمیل شرایط محیطی بر افراد جامعه را عامل از هم گستگی خانواده ها خواند و افزود: راه حل این است که یکبار دیگر برگردیم به این موضوع که یک سیستم به هم پیوسته و هماهنگ در برنامه ریزی و مدیریت همچنین در اجرا ایجاد کنیم و در رسانه ملی، آموزش و پرورش و خانواده تا اعمال سیاست های کلان کشور نگاهی هماهنگ برقرار شود.

ساداتیان تأکید کرد: لازم است همه امکانات دولتی و غیر دولتی بسیج شوند به مقابله با آسیب های جامعه بپردازند و در این شرایط در ۳ تا ۴ برنامه پنجساله توسعه می توان به جامعه ای متعادل و آرام تر از وضعیت فعلی دست یافت در حالیکه وضعیت آسیب های اجتماعی صفر نخواهد شد اما به نقطه مطلوب تری خواهیم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.