قم- رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه از سال ۱۳۶۸ که حق‌آبه استان مسدود و در سال ۱۳۷۲ قطع شد ریزگردها به استان اضافه شد گفت: بحران دریاچه نمک در آینده نزدیک دامن‌گیر بخش مرکزی کشور می‌شود.

بحران دریاچه نمک در آینده نزدیک دامن‌گیر همه استان‌های مرکز کشور می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا طلایی ظهر سه شنبه در دیدار مسئولان همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گردوغبار با آیت‌الله حسینی‌بوشهری، با اشاره به برگزاری همایش آب و الگوی کشت اظهار داشت: دستاورد این همایش طرحی بود که در هیئت دولت به عنوان الگوی کشت کشور انتخاب و به صورت آزمایشی در قم پیاده سازی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: همایش‌ها در استان برد ملی دارد و مورد توجه قرار می‌گیرد اما اتفاقی که بنا است در همایش دریاچه نمک مطرح شود یک مسئله مهم است، اینکه این اتفاق در آینده دامنگیر همه استان‌های مرکز کشور خواهد شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد استان می‌شده که این رقم امروز به صفر رسیده است تصریح کرد: از سال ۱۳۶۸ که حق‌آبه استان مسدود و در سال ۱۳۷۲ قطع شد ریزگردها به استان اضافه شد، خاکی که رطوبت داشته باشد دیگر گرد و غباری ندارد.

طلایی ادامه داد: اگرچه راهکارهای مختلفی برای حل معضل دریاچه نمک پیشنهاد می‌شود اما بهترین کار بوته کاری است، با توجه به اینکه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مستعد بیابان شدن و ۱۰۵ هزار هکتار آن منشا گرد و غبار است از همین رو راهکار مطرح شده بهترین گزینه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مناطقی مثل حسین آباد میش مست مشکل شن‌های روان وجود دارد خاطرنشان کرد: نگرانی اساسی این است که اگر محدوده دریاچه نمک کوچک شود اراضی اطراف آن غیرقابل کشت می‌شود و دیگر نمی‌توان با بوته کاری مانع بروز گرد وغبار شد.

وی با اشاره به اینکه برداشت غیرمجاز از چاه‌ها مشکل دیگری است که شوری آب را به همراه داشته است عنوان کرد: تاکنون ۹ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی و ۴ هزار هکتار بوته کاری در دشت مسیله و محدوده مستعد گرد و غبار استان صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.