اکنون ساماندهی درستی در فضای مجازی وجود ندارد و عملا فضا به گونه ای ح است که هر روز با شبه جدید و پریشانی بیشتر افکار عمومی مواجه می شویم

رقابت انتخاباتی در زمین شبکه های اجتماعی

سیاست- مسعود بصیری: به جرات می توان گفت انتخابات پیش رو بیش از آنکه در رسانه های رسمی اثرگذاری خود را نشان دهد، به سمت فضای مجازی رفته و این محیط عملا گوی سبقت را دیگر رسانه ها ربوده است. در حقیقت بیشتر چالش ها در محیط اینترنت انجام خواهد شد و مردم ترجیح می دهند اخبار را از این مسیر دنبال کرده و تحلیل ها را مورد بررسی قرار دهند.

البته این مساله، موضوع عجیبی نیست و پیش از این هم پیش بینی ها حاکی از همین اتفاق بود و شاید به همین دلیل است که به خصوص دولت مستقر، هیچ وقت اراده جدی برای محدودکردن رسانه های مجازی را نداشته و دست آنها برای فعالیت را باز گذاشته است. آنها در واقع توقع دارند با کمک رسانه های غیر رسمی بتوانند فضا را در اختیار گرفته و رقبا را کنار بزنند. حتی برخی ها گفته اند دولت برای تسلط بیشتر بر فضای رسانه به سراغ کانال های تلگرامی رفته و تعدادی از پربیننده ترین‌های آنها را خریداری کرده است. این موضوعی بود که عزت‌الله ضرغامی چندی پیش به صراحت به آن اشاره و نسبت به عواقب آن ابراز نگرانی کرد.

اما واقعیت آن است که فضای مجازی در هر حالت هم چیز بدی نیست و اگر نخواهیم بد بین باشیم باید آن را یک تیغ دو لبه بدانیم که هم می تواند مفید واقع شود و هم می تواند باعث به هم ریختگی تفکر مخاطب و سردرگمی او شود.

فیلتر نکنیم اما ساماندهی کنیم

مهدی فضایلی معتقد است: فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی نه کاملا منفی هستند و نه کاملا مثبت لذا باید کارکردها آنها درجای خود مورد بررسی قرارگرفته و سهمشان از شرایط سیاسی مشخص شود. در غیر این صورت می توانند بسیار آسیب زا شده و جامعه را در حوزه های مختلف اجتماعی و به خصوص سیاسی که موضوع این روزهای کشور ما هم هست دچار آشفتگی کنند.

این فعال رسانه ای در گفت و گو باقدس ادامه داد: امروز تعداد کانال های خبری به شدت افزایش پیدا کرده و به تبع آن تعداد مخاطبان و اخبار منتشره نیز زیاد شده است به همین دلیل آنها به یک مرجع رسمی و گاهی غیر رسمی مهم بدل شده اند که بسیار مورد توجه هستند  و می توانند تاثیر زیادی بر ذهن مخاطبان داشته و در برخی موارد مورد سواستفاده جریان های سیاسی قرار گیرند.

وی گفت: قطعا ما با محدودیت شدید و بستن آنها موافق نیستیم اما موضوع هم نباید به حال خود رها شده و هر کسی اجازه پیدا کند بدون مسئولیت کافی اقدام به انتشار خبر کند. مردم حق دارند که اخبار درست و تحلیل های منصفانه را بخوانند و کسانی که این فضا را به هم می زنند خیرخواه مردم نیستند و فقط به دنبال جذب بیشتر مخاطب یا اهداف سیاسی هستند.

فضایلی افزود: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید کارکردهای مثبت خود را افزایش دهند و این کار امکان پذیر نیست مگر با یک نظام و انضباط درست که در نهایت آنها را نسبت به رفتارشان پاسخگو کند به این معنی که هرکس چیزی را منتشر می کند باید مسئولیت آن را بپذیرد و ادله کافی برای صحبت ها و تحلیل ها و حتی خبرهایی که نقل می کند داشته باشد. از طرف دیگر مردم هم باید با آفت های این فضا آشنا شده و به اصطلاح سواد رسانه ای آنها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مردم باید شاخص ها و اطلاعات کافی برای تحلیل خبرها در اختیار داشته باشند اظهار داشت: به نظر من به آگاه کردن مردم و ساماندهی انضباط بیشتر در فضای مجازی می توان از آسیب ها و خطرات آن در امان بود و این کار برعهده شورای عالی فضای مجازی کشور است که به عنوان مرجع تصمیم گیری در این خصوص تعیین شده است. این شورا باید فارق از فضای سیاسی و فقط با توجه به منافع و مصالح ملی تصمیماتی را برای کاهش خطرات شبکه های اجتماعی اتخاذ کرده و به همه نهادهای مسئول ابلاغ کنند در غیر این صورت ما شاهد به هم ریختگی و بی سروسامانی این فضا خواهیم بود که در نهایت به ضرر کشور تمام شده و باعث سواستفاده مغرضین خواهد شد.

دولت از تنش آفرینی خودداری کند

بیژن نوباوه معتقد است: برخی جریان های سیاسی به دنبال بلوا کردن هستند و چون در رسانه های رسمی توان این کار را ندارند به سمت شبکه های اجتماعی رفته اند تا ماهی خود را از آب گل آلودی که ایجاد می شود صید کنند.

وی گفت: نیروهای انقلاب باید همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند جانانه در فضای فرهنگی وارد شده و با شبهات و تخریب ها مقابله کرده و با ادله و استدلال های قوی نقشه های شوم داخلی و خارجی را برملا کرده و مردم را آگاه کنند.

نماینده سابق مردم تهران اظهار داشت:  متاسفانه هم اکنون ساماندهی درستی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موبایلی وجود ندارد و عملا فضا به گونه ای حرکت کرده است که هر روز با شبه جدید و پریشانی بیشتر افکار عمومی مواجه می شویم. این مواجهه باید ما را قویتر کرده و قدرت مقابله و استدلال آوری نیروهای دلسوز را افزای دهد وگرنه سیاست بازان و قبیله گرایان از سود خوبی از به هم ریختگی شرایط نصیبشان می شود.

نوباوه تصریح کرد: دولت باید در این خصوص اقدامات جدی تری انجام دهد نه این که خود به این فضا دامن زده و با سخنان تند فضا را دوقطبی کند. همچنین لازم است دستگاه ها و نهادهای مسئول مانند شورای عالی فضای مجازی هم مساله را رصد کرده و جلوی اقدامات تخریبی را بگیرند. مردم باید در آرامش انتخاب خود را انجام دهند و در هیچ جای دنیا هم کسی اجازه ندارد به تخریب دیگران پرداخته و هزینه ای بابت آن نپردازد. ضمن این که مردم ما هم باید در خصوص استفاده از اخبار و اطلاعات دقت بیشتری به خرج داده و هیچ چیزی را بدون منبع و مرجع و استدلال نپذیرند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.