هدیر محمود/ترجمه مریم نصراللهی پس از گذشت دو سال از تجاوز سعودی ها به یمن، آلوده شدن دست آنها به خون ملت یمن و پس از شکستهای پیاپی متجاوزان آل سعود؛ اکنون این حکومت عربی بدنبال آن است که مصر را به لحاظ سیاسی و ملّی وارد این نبرد کند تا در باتلاق یمنی تنها نباشد!

چند روز پیش احمد العسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف سعودی در یمن، مدعی شد رئیس جمهور مصر به سعودی ها پیشنهاد اعزام ۳۰ تا ۴۰ هزار سرباز بعنوان نیروی زمینی برای حضور در جنگ یمن را داده؛ اما عربستان این پیشنهاد را رد نموده است؛ چرا که فضای موجود در یمن چنین اقتضا می کند که جز نیروهای یمنی هیچ نیروی زمینی دیگری وارد این کشور نشود.

این در حالی است که یک منبع آگاه از سوی دفتر ریاست جمهوری مصر با رد ادعای العسیری سبب اختلاف قاهره با ریاض را مخالفت مصر با اعزام نیروی زمینی به یمن اعلام کرد!

به این ترتیب به نظر می رسد خشم سعودی ها علیه مصر همچنان ادامه دارد و کنفرانس برگزار شده در اردن نیز نتوانسته است از حدّت اختلافات بین دو طرف بکاهد؛ از این رو عربستان به تلاش خود برای وارد کردن مصر در جنگ های خاورمیانه و توطئه علیه دولت السیسی ادامه می دهد. در واقع مشارکت مصر در «طوفان قاطعیت» به رهبری سعودیها که محدود به حضور هوایی و دریایی کم رنگ مصریها در یمن شد، طمع های آل سعود را ارضا نکرد و همین مساله باعث شعله ور شدن شراره اختلافات بین مصر و عربستان و قطع بندهای روابط تاریخی طولانی مدت میان آنها شد؛ تا جایی که عربستان کمک های نفتی خود به مصر را قطع کرد؛ آنچه که السیسی را به سوی توجه به عراق، ایران و روسیه، بعنوان جبهه مخالف سعودی ها سوق داد.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده اند که درگیری عربستان در تعداد زیادی از جنگها و بحران های منطقه ای، این حکومت را به سمت یافتن یک شریک در منطقه کشانده است تا از این طریق بتواند حجم سنگین خسارتهای اقتصادی و سیاسی خود را کاهش دهد، و در این میان هیچ گزینه ای را مناسبتر از مصر نیافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.