دادستان تهران به همه کسانی که در فکر انجام اقدامات غیرقانونی پس از اعلام احراز صلاحیت‌ کاندیدها هستند هشدار داد.

برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی پس از اعلام احراز صلاحیت‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، اولین نشست بررسی‌های آسیب‌های اجتماعی شهر تهران در سال ۹۶ با موضوع مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری معتادان متجاهر، روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه، با حضور سردار زاهدیان فرمانده پلیس مواد مخدر، سردار ساجدی نیا فرمانده پلیس پایتخت و مسؤولان دستگاه‌های متولی به ریاست دکتر جعفری دولت آبادی برگزار شد.

دادستان تهران چهار محور پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله در مبارزه با مواد مخدر را مورد توجه قرار داد و گفت: برای مقابله با مواد مخدر باید در این چهار حوزه برنامه­ریزی شود که قوه قضائیه در حوزه مقابله و پیشگیری بیشتر می‌تواند دستگاه‌ها را همراهی کند.

جعفری دولت آبادی با بیان این نکته که مبارزه با مواد مخدر باید به دغدغه اصلی مسؤولان تبدیل شود، افزود: این دغدغه وجود دارد اما برای مبارزه قاطع­تر، باید این موضوع دغدغه اصلی مسؤولان مرتبط با مواد مخدر باشد.

وی از افزایش مصرف مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد، افزایش تعداد معتادان و معتادان متجاهر به عنوان شاخص‌هایی یاد کرد که از بعد از انقلاب به دلیل کثرت جمعیت و برخی علل، مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده و بر ضرورت تحلیل علمی و آسیب شناسی این مسئله تاکید نمود.

تمرکز مبارزه بر عوامل باندهای کلان و عمده قاچاق مواد مخدر نکته دیگری بود که مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت. دکتر جعفری دولت آبادی تحقق این موضوع را نشانه موفقیت در مبارزه دانست و تصریح کرد: درست است که خرده فروشان ابزار قاچاقچیان هستند؛ اما نباید متهمان اصلی و مراکز اصلی تولید، در مبارزه با مواد مخدر از تعقیب مصون بمانند.

وی ترانزیت و کشت مخدرهای افیونی در افغانستان را به عنوان یکی از مشکلات جدی دانست و گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده فقط یک چهارم ترانزیت مواد مخدر از این کشور در ایران کشف می‌شود و به لحاظ سود کلانی که در این مسئله وجود دارد باعث رونق تجارت آن  شده است.

دادستان تهران خشونت‌، طلاق، درگیری، سرقت و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را از جمله آسیب‌های ناشی از اعتیاد دانست و با طرح این سؤال که چرا مصرف مواد مخدر در ایران افزایش یافته، از لذت­جویی، سوددهی، کنجکاوی، یا تجربه اول به عنوان علت گسترش این آسیب اجتماعی یاد کرد.

جعفری دولت آبادی با بیان این‌که ۲۴ دستگاه متولی مبارزه با مواد مخدر هستند؛ اما وزن دستگاه‌ها در این زمینه متفاوت است، از نهادهایی چون آموزش و پرورش و صدا و سیما خواست که در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی به نقل قول سخنان یکی از مسؤولان کشور مبنی بر این که «مبارزه با مواد مخدر بیش از آن که انتظامی و امنیتی باشد، فرهنگی و اجتماعی است» پرداخت و بر لزوم اقدامات فرهنگی و اجتماعی از سوی دستگاه‌های متولی علی الخصوص صدا و سیما و آموزش و پرورش تاکید کرد.

دادستان تهران با بیان این که پس از انقلاب قوانین متعددی برای مبارزه مواد مخدر تصویب شده، اصلاح قانون از سوی مجلس شورای اسلامی در مورد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اصلاح قانون نباید اساس مبارزه با مواد مخدر را سست کرده و یکپارچگی آن را برهم زند، اصلاح قانون باید در چارچوب مبارزه جامع با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد.

جعفری دولت آبادی بر ضرورت استفاده از نیروهای متخصص و مجرب در مبارزه با مواد مخدر، درمان معتادان، پیشگیری و صیانت تاکید کرد و  گفت: تربیت نیروی متخصص در این زمینه به مبارزه کمک می‌کند.

وی با خاطرنشان ساختن این نکته که چرخه باطل بازگشت معتادان، زحمات و تلاش‌های متولیان را  هدر می‌دهد، بر لزوم بر برنامه ریزی، هماهنگی و همکاری مسؤولان در این زمینه تاکید کرد.

دادستان تهران افزود: جمع آوری معتادان متجاهر پر خطر موضوعیت دارد؛ چراکه حضور این معتادان در سطح شهر نماد یک تهدید اجتماعی و فرهنگی در کشور محسوب می­شود.

جعفری دولت آبادی با بیان این که رها بودن معتادان متجاهر در تهران از وجود تهدید خبر می‌دهد، این فرضیه که «معتادان متجاهر با جمع­آوری اصلاح نمی‌شوند» را با استناد به برهم زدن نظم شهر توسط آن‌ها رد کرد و گفت: پلیس از نظر اجتماعی و مردمی در این زمینه تحت فشار است و نباید اقدام دادستانی و پلیس در زمینه برخورد با معتادان متجاهر مورد بی‌مهری قرار گیرد.

وی بر ضرورت برنامه­ریزی برای درمان معتادان متجاهر پس از ترک تاکید کرد و یادآور شد: مبارزه با مواد مخدر باید با همکاری همه دستگاه‌های متولی انجام شود و امیدواریم این مبارزه در سال ۹۶ با همت بیشتری دنبال شده و تحول جدی در این زمینه رخ دهد.

دسترسی آسان به مواد مخدر، افزایش مصرف، کاهش سن اعتیاد، گرایش زنان، دانش آموزان، دانشجویان و کارگران از جمله مواردی بود که دادستان تهران به عنوان شاخص‌های خطر در حوزه مواد مخدر مورد اشاره قرار داد و گفت: این شاخص­ها نشان می‌دهد که باید در مبارزه با مواد مخدر تحول ایجاد شود.

دکتر جعفری دولت آبادی با بیان این که عرضه مواد مخدر علاوه بر جرم بودن، یک تهدید فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر در این حوزه با یک تهدید جهانی و ملی مواجه هستیم که با روش‌های معمول قابل حل نیست و باید اقدامات تاثیرگذاری انجام شود.

دادستان تهران با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ و اعلام نتایج احراز صلاحیت کاندیدها از سوی شورای نگهبان در هفته آینده، به بیان نکاتی خطاب به کاندیداها و هواداران پرداخت و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که شاهد انتخابات مختلفی بوده است و امسال نیز این همت وجود دارد که انتخابات در چهار حوزه امنیت، رقابت، مشارکت و سلامت به خوبی برگزار شود.

جعفری دولت آبادی به همه کسانی که در فکر انجام اقدامات غیرقانونی پس از اعلام احراز صلاحیت‌ کاندیدها هستند هشدار داد با هرگونه تجمع، فراخوان‌های غیرقانونی، اقدامات ایذایی و اقداماتی که برخلاف قانون توسط کاندیداها و یا رسانه‌ها صورت گیرد برخورد خواهد شد.

دادستان تهران هم‌چنین پلیس را مکلف کرد که در زمینه برخورد با هرگونه قانون شکنی تمهیدات لازم را فراهم کند.

دادستان تهران با بیان این که عده‌ای فکر می‌کنند می‌توانند حوادث تلخ سال ۸۸ را تکرار کنند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی و سایر مسؤولان اجازه نخواهند داد عده‌ای برای برهم زدن امنیت کشور و انتخابات، تلاش‌های واهی کنند.

جعفری دولت آبادی ضمن ابراز امیدواری برای برگزاری انتخاباتی باشکوه هم‌چون سال‌های گذشته، یادآور شد: به طور قطع با هماهنگی مناسب بین دستگاه‌ها، انتخاباتی باشکوه خواهیم داشت تا جهان بداند ایران یک کشور بزرگ و با مردمی آگاه است و نه تهدیدات خارجی و نه تلاش عده‌ای در داخل نمی‌تواند عزم ملی آن‌ها را در پیشرفت متوقف کند.

در ادامه جلسه سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ از کشف ۲۰ تن مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و گفت: ۲۲ تن مواد مخدر نیز از ابتدای سال جاری تاکنون کشف شده است.

وی هم‌چنین از دستگیری ۴۴۰ خرده فروش مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و گفت: طی سال گذشته، ۳۰ مرکز توزیع مواد مخدر شناسایی و عوامل آن دستگیر شدند.

سردار زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۲۵ درصدی کشفیات مواد مخدر در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ خبر داد و نسبت به افزایش قاچاق هروئین به کشور هشدار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.