امروز مراسم افتتاحیه مرکز مشترک آب ایران و استرالیا دانشگاه شریف با حضور دکتر مسعود تجریشی، مدیردفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، دکتر فتوحی رییس دانشگاه شریف و تیم دانشگاه ملبورن در دانشگاه شریف برگزار شد.

افتتاح مرکز مشترک ایران و استرالیا برای نجات از بحران آب

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرآنلاین، مسعود تجریشی در این نشست گفت: ساخت این مرکز بعد از توافقی که بین آقای چیت‌چیان و وزیر تجارت استرالیا شکل گرفت شروع شد و می‌شود گفت اینجا مرکز مشترک آب ایران و استرالیاست.

او در رابطه با همکاری دانشگاه شریف و ملبورن عنوان کرد: دانشگاه شریف با ٤ دانشگاه امیر کبیر، تهران، شهید بهشتی و علوم بزشکی تهران توافقنامه‌ای دارند که کارهای مشترکی را انجام دهند، پس از دو جلسه با این دانشگاه‌ها قرار شد که دانشگاه‌های شریف و ملبورن در مورد آب همکاری‌های مشترکشان را در مورد آب شروع کنند.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: قرار است دریاچه ارومیه اولین پروژه‌ای باشد که مبنای همکاری مشترک ایران و استرالیا است. قدم اول در این حوزه دریاچه ارومیه است و قرار است بعد از آن همکاری‌ها به حوزه‌های دیگر مربوط به آب هم گسترش پیدا کند.

تجریشی همچنین ادامه داد: برای فعال کردن این پروژه‌ها، نمایندگانی از ایران به استرالیا رفتند تا از تجربیات انها استفاده کنند و به ما گفتند بهترین کشور برای بهبود آب و کاهش مصرف استرالیاست.

او در رابطه با اهمیت مسئله آب برای استرالیا گفت: موضوع آب برای رییس جمهور استرالیا بسیار مهم است و از سویی آنها هم می‌خواستند با ایران که نشان داده در حوزه دانشی قوی است، همکاری کنند. خود اقای سفیر استرالیا در این مراسم شرکت و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها شکل بکیرد.

رییس ستاد دریاچه ارومیه در رابطه با اهداف مرکز مشترک آب ایران و استرالیا بیان کرد: قرار است این دو دانشگاه مشکلات جامعه را حل کنند، برنامه این مرکز هم تحقیقات است و هم تبادل استاد و قرار است مرکز مشترک آب یک کانال بین ایران و استرالیا باشد.

او سپس با اشاره به اینکه قرار است پروژه‌هایی روی حوزه‌هایی داشته باشند که مستقیم یا غیرمستقیم با آب ارتباط دارد توضیح داد: مثلا حوزه گردشگری و اقتصاد آب برای ما مهم است و استرالیا ها هم در این موارد تجربه خوبی دارند.

او درباره برخی از پروژه ها گفت: قرار شد کمیته مشترک شکل بگیرد تا بفهمیم که چگونه یک استاندارد تشکیل دهیم تا پساب مشکل نداشته باشد. استرالیا ٢٠ سال در این زمینه تجربه دارد و حاضر شدند این ٢٠ سال تجربه را به یکی از حوزه‌ها انتقال دهند.

جلال کلانتری، مشاور مخصوص آب وزارت خارجه هم که به تازگی در این سمت مشغول فعالیت شده، عنوان کرد: حوزه‌ای که من مسئول آن هستم جدید است و نشان می‌دهد مسئله آب چقدر برای کشور مهم است، من اینجا هستم که نشان دهم ما از مسئله آب کامل حمایت می کنیم.

یکی از کارشناسان استرالیا هم در این مراسم عنوان کرد: حرفه و تخصص من در زمینه آب است و بیش از ٤٠ سال است که در صنعت آب استرالیا فعالم، باید بگویم ٧٠ درصد آب صرف غذا می‌شود پس فقط بحث آب نیست و شامل بحث غذا هم می‌شود.

او سپس با ابراز امیدواری نسبت به مفید واقع شدن کمک استرالیا گفت: این اتفاقات در کشور ما هم رخ داده، ما با تغییر اقلیم مقابله می‌کنیم و در ایران هم این مسائل وجود داد.

سفیر استرالیا در ایران هم در این مراسم گفت: زمان حاضر برای پروژه‌ای که استرالیا را به ایران بیاورد بسیار به موقع است؛ توافق هسته ای و همه مسائل سیاسی باعث شده الان زمان خوبی برای همکاری باشد.

او ادامه داد: تجارت آب مسئله مهمی برای سفارت استرالیا است، ٢ هفته پیش در جلسه‌ای در کانبرا بودم و چالشی داشتیم تا ایده‌های جدیدی داشته باشیم و متوجه شدیم امنیت آب به عنوان اولین ضعف در وزارت خارجه است. آب یک مسئله امنیتی است، مخصوصا در منطقه شما، در نتیجه همه دارید برای امنیت مردم این منطقه تلاش می‌کنید و خیلی خوشحالم که اینجا هستم.
عباس رجبی فرد رئیس دانشکده مهندسی آب، ساختمان محیط زیست و نقشه‌برداری ملبورن هم در این برنامه گفت: بحث همکاری استرالیا و ایران حول محور آب است و چند حوزه‌ای بوده و شامل بحث اجتماعی، حقوق، مهندسی و ... است.

او همچنین ادامه داد: مشکل اساسی کشور بحث حق آب است، بحثی که در دریاچه ارومیه هم به عنوان یک پایلوت در این فضا شناخته شده است ولی قرار است دامنه بحث‌ها بالاتر برود.
رجبی فرد درباره برنامه چند روز آینده تیم استرالیایی هم گفت: قرار است در روزهای آینده چهارچوب همکاری‌ها که بتواند تمامی شاخصه‌های موارد آب، حوزه بهداشت، شهرسازی و تمامی موارد را شامل شود مشخص شود. در سفر بعدی هیئت ایرانی به استرالیا قرار است همین مرکز در دانشگاه ملبورن تشکیل شود.

او که به تازگی به عنوان رئیس شبکه ملو در حوزه تبادل اطلاعات برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در سازمان ملل انتخاب شده در پایان گفت: آب مرکزیت همکاری است و موارد دیگر مثل بحث توسعه پایدار در آن وجود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.