۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
کد خبر: 521662

مارس امسال شاهد واردات شدید مواد اولیه و محصولات مصرفی توسط چین بوده ایم و شاید بهترین کار ممکن این باشد که به این مسئله بجای این که به عنوان یک نشانگر رویه آینده این محصولات بنگریم، به عنوان یک درس تاریخی نگاه کنیم.

افزایش واردات مواد اولیه چین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، افزایش بی سابقه واردات نفت خام، دومین وارد کننده سنگ آهن و افزایش 34 درصدی ذغال سنگ در سه ماهه اول امسال به نسبت زمان مشابه در سال پیش، همگی به معنای افزایش تقاضای اقلام اولیه و محصولات مصرفی در چین می باشد.
با این حال به نظر می رسد که این آخر ماجرا است و حد اقل تا مدتی بیشتر از این پیش نمی رود.
این بدین معنا نیست که واردات اقلام اولیه در ماه های آینده دچار یک افت شدید خواهد شد بلکه احتمال معقول این است که این مواد رو به نرخ رشد پایدارتری بیاورند و متعادل شوند.
واردات نفت خام 22.6 درصد از فبریه افزایش نشان داده است و به 38.95 میلیون تن رسیده است که معادل حدود 9.17 میلیون بشکه در روز می باشد. این میزان به خوبی بیشتر از رکورد سابق 8.57 میلیون بشکه در روز است که چند ماه پیش در دسامبر به دست آمده بود.
به نظر می رسد مقدار بسیاری از افزایش مزبور در واردات نفت مارس در نتیجه خرید از پالایشگاه های مستقل (که در اصطلاح قوری نامیده می شوند) باشد که مشتاق هستند تا از سهمیه های جدید به دست آمده برای خریداری خارج از کشور استفاده نمایند.
اما این احتمال نیز وجود دارد که بخشی از افزایش مارس به خاطر رسیدن محموله های جدید از نقاط دورتری به نسبت عرضه کنندگان اصلی خاورمیانه باشد مانند دریای شمال اروپا و ایالات متحده آمریکا.
این مسئله نشان دهنده تأثیر دیگری از توافق اوپک و سایر تولید کنندگان مانند روسیه است که مطابق آن متعهد شده اند تا تولید خود را مجموعا تا 1.8 میلیون بشکه در روز برای شش ماه اول امسال کاهش دهند.
این کاهش ها پالایشگاه های چینی را ترغیب کرده است تا به دنبال عرضه کنندگانی برای نفت باشند که به طور سنتی به آن ها رجوع نمی کرده اند با این حال محموله های خریداری شده در ژانویه نمی توانست زودتر از ماه گذشته به مقصد برسد چرا که سفرهای دریایی زمان بیشتری به طول می انجامند.
این نکته نیز حائر اهمیت است که صادرات محصولات نفتی چین نیز در سه ماهه اول سال 2017 رشد داشته است و با افزایش 22.6 درصدی به 11.96 میلیون تن رسیده است که معادل 1.06 میلیون بشکه در روز می باشد.
این بدین معنا است که بخشی از افزایش واردات نفت خام صرفا انعکاسی از صادرات بیشتر سوخت های تصفیه شده است اما این روند رشد ممکن است تا ماه های آینده تعادل شود چرا که مقامات چینی سهمیه صادرات را کاهش داده اند.
این مسئله نیز ممکن است که با برگشت پالایشگاه ها به فصل تعمیر و نگهداری، واردات نفت خام در ماه های پیش رو متعادل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.