شهرکرد- طرح آزمایشی کشاورز روستائی چهارمحال و بختیاری در کشت نشایی کرفس کوهی ثمر داد.

کشاورز روستائی موفق به کشت نشایی کرفس کوهی شد

به گزارش قدس آنلاین، چهارمحال و بختیاری، بیژن صفری کشاورز دزکی گفت : برای عملی کردن این ایده پنج سال پیش آستین های همت را بالا زده است .

وی افزود :در این اقدام بذر مورد نیاز را پس از دریافت ار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در هزار و ۵۰۰ گلدان در قطعه زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع کشت شد .

صفری افزود : این طرح تحقیقاتی سه سال به طول انجامید سپس گلدان‌ها را در ۱۵ قسمت ۱۰۰ تایی تقسیم و با مراقبت و کودهای متفاوت پرورش دادم و بعد از یک سال نشاها را وارد زمین کردم.

وی پیش بینی کرد : امسال بتواند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم محصول از این طرح کند و پس از دو سال دیگر از این میزان سطح زیر کشت بیش از ۲۰ تن کرفس برداشت شود.

هم اکنون شش نفر در این طرح پرورش گیاهان داروئی مشغول کارند .

صفری بهره برداری از گیاه کرفس کوهی پس از دو سال را از مزایای کشت نشایی بیان کرد و افزود : در کشت بذری این گیاه به صورت طبیعی پس از شش سال به بهره برداری می رسد ضمن اینکه در این طرح هیچ گونه تخریب، همسان سازی و شیارزنی انجام نمی‌ شود.

 وی گفت : پارسال حدود ۲۰هزار نشاء کلوس تولید کردیم و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، در اختیار سایر مرتع داران قرار دادیم .

این کشاورز مبتکر گفت : در حال حاضر کشت نشایی کرفس در بازفت شهرستان کوهرنگ و سبزکوه و چشمه علی شهرستان لردگان هم رواج پیدا کرده است.

فرامرز مردانی رئیس اداره فنی مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم گفت: بیژن صفری علاوه بر کاشت کرفس کوهی، سایر گیاهان دارویی از جمله بادرنجبویه و زرین گیاه هم تولید می‌کند.

روستای دزک از توابع شهرستان کیار و در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.