قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، گفت: ارتقای خدمات آزمایشگاهی، عدم ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان و تعیین تعرفه‌ها مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه آزمایشگاه ها بوده است.

خدمات آزمایشگاهی باید یکپارچه شود/سه هدف مهم نظام سلامت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر ایرج حریرچی در مراسم افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در سالن همایش های برج میلاد با اشاره به اینکه، ایران تنها کشوری است که در ۳ تا ۴ دهه اخیر موفق شد پرداختی ها از جیب مردم را در مدت یک سال بیش از ۱۰ درصد کاهش دهد، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت در مدت یکسال، پرداختی های مردم در حوزه بهداشت از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط جهانی پرداختی های مردم ۱۸ تا ۲۴ درصد است، ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت مردم ۱۰ هزار میلیارد تومان کمتر هزینه کردند که این مبلغ توسط دولت و بیمه ها پرداخت شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت به مهمترین اهداف نظام های سلامت اشاره کرد و گفت: افزایش سلامت مردم، محافظت از مخاطرات ناشی از موضوعات مالی و رضایت مردم ، سه هدف مهم نظام سلامت است.

وی با تاکید بر اینکه، کرامت انسانی مردم در کنار درمان آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: لازم است وقتی بیماری به یک سیستم درمان مراجعه می‌کند بتواند پاسخگویی لازم و احترام را دریافت کند.

حریرچی با اشاره اینکه از هر ۱۰ ایرانی یک نفر دیابت دارد، گفت: در سال ۹۱ در شهرها می توانستیم ۳۲ درصد دیابتی ها را شناسایی و از این تعداد ۷ درصد قندخون را کنترل کنیم و در روستاها هم با کمک بهورزان ۴۵ درصد دیابتی ها را شناسایی و ۲۳ درصد قند خون را کنترل نماییم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ظرفیت منابع کشور چقدر است و چه میزان از این منابع قرار است به حوزه سلامت اختصاص یابد. پس باید یک مدیریت و دید کلان داشته باشیم. توجه به اینکه چقدر از درآمد ناخالص ملی قرار است به حوزه سلامت اختصاص یابد، بسیار مهم است چرا که در یک کشوری رشد اقتصادی منفی باشد کمتر می‌توان منابعی را به حوزه سلامت اختصاص داد.

ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه آزمایشگاه

وی در ادامه افزود: پیشنهاد ما در حوزه آزمایشگاه این است که یک مدیریت یکپارچه داشته باشیم که این امر با مشارکت بخش خصوصی و دولتی امکان‌پذیر است. این شبکه می‌تواند وظایفی همچون تدوین سیاست‌های ملی، برنامه‌ریزی کشوری و هماهنگی، مدیریت تأمین و تخصیص منابع، استقرار استانداردهای ملی، استقرار خدمات در بلایا، مدیریت شبکه‌های آزمایشگاهی، ایجاد نظام ارزیابی و سلامت، مدیریت اطلاعات، تأمین استانداردهای ایمنی و تدوین و ترویج کرامت انسانی را داشته باشیم.

حریرچی گفت: اولویت دولت فعلی این است که هرکاری که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد، به آن بخش واگذار کند، از بخش خصوصی انتظار داریم که در راستای منافع مردم حرکت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهارداشت: من یک جراح بودم و وقتی تصمیم گرفتم به وزارتخانه بیایم عده‌ای گفتند حیف نیست کار جراحی را رها کنی؛ من در جواب آنها گفتم من اینجا یک اپراتور هستم و روزی تعداد مشخصی عمل جراحی انجام می‌دهم اما وقتی در سیاستگذاری وارد شوم می‌توانم اپراتورها را کمک کنم.

به گفته حریرچی، در حوزه آزمایشگاه ها، مهمترین دستاورد طرح تحول ایجاد شبکه آزمایشگاهی مبتنی بر اخذ نمونه‌ای بیمار در بیمارستان‌ها و عدم ارجاع به آزمایشگاه‌های خارج از بیمارستان‌ها بوده است.

وی ادامه داد: حتی در مواردی که در بیمارستان‌های دولتی آزمایشی وجود نداشته باشد نمونه را در داخل بیمارستان گرفته و آزمایش را در خارج بیمارستان با هزینه دولتی از بیمار دریافت کردیم.

حریرچی افزود: ما چاره‌ای نداریم جز یکپارچه سازی خدمات آزمایشگاهی با توجه به وضع اقتصادی و مطابق با تکنولوژی روز دنیا و در دسترس داشتن خدمات برای مردم نظام آزمایشگاهی یکپارچه را ایجاد کنیم که ۱۴ وظیفه برای این نظام یکپارچه تدوین کردیم و این ۱۴ وظیفه را در اختیار مسئولان انجمن‌های آزمایشگاهی قرار داده تا با بررسی آنها خدمات بهتر آزمایشگاهی مطابق با شان مردم و کمترین هزینه  ارائه دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی مدیریت یکپارچه سطح بندی آزمایشگاه‌ها است، افزود: در گذشته نظام سطح بندی آزمایشگاه وجود داشت، اما این سطح بندی به نقطه ایده آل نرسیده و برخی از این سطح‌بندی آزمایشگاهی در عین سادگی از نظر اجرا پیچیده بوده و تاکنون مراحل طراحی آن انجام و قوانین لازم مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تدوین شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌های خصوصی و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی اجرای این سطح‌بندی سخت شده زیرا مطالبات در جای دیگری متمرکز است اما در مراحل بعدی طرح تحول سلامت توجه جدی به این موضوع داشته تا علاوه بر ارائه خدمات مطلوب به مردم مطالبات جامعه آزمایشگاهیان‌ را برآورده کنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.