علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا و عربستان در جنگ یمن قطعا شکست خواهند خورد.

آمریکا و عربستان در یمن قطعا شکست خواهند خورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، علی اکبر ولایتی امروز در دومین روز از نشست سراسری مسئولان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های کشور گفت: عده ای در جامعه این سوال را مطرح می‌کنند که چرا به لبنان باید کمک کنیم آنها عرب هستند، آنها این مسئله را ناسیونالیستی می‌کنند. بیگانگان در طرح این سوال نقش داشته و دارند و در زمان پهلوی برخی از روشنفکران باقی مانده از پهلوی می‌گفتند چرا به مکه برویم و به عرب‌ها پول بدهیم به همسایه فقیر خود بدهیم.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این نوع سوال‌ها ریشه استعماری و دین ستیزی دارد و به اشکال مختلف در جامعه جلوه می‌کرد. سوال معلوم و در هر زمان به هر شکلی در حال بازگو شدن است. مثلا امروز می‌گویند چرا جوانان ما در سوریه باید شهید شوند؟!

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نکته اول آن است که هیچ کشوری در دنیا نیست که دنبال متحدینی در منطقه و سطح بین الملل برای خود نباشد. به طور مثال کره شمالی یک کشور منزوی در دنیا است ولی می‌بینیم زمانی که شورای امنیت مصوبه‌ای علیه کره شمالی می‌دهد چین و روسیه آن را وتو می‌کنند. این در مورد میانمار نیز صادق است و روسیه و چین مصوبه شواری امنیت علیه این کشور را وتو کردند.

ولایتی ادامه داد: این دو کشور جزء منزوی ترین کشورهای دنیا هستند اما متحدینی در سطح بین المللی دارند که به کمک آنها می‌آیند. هر کشوری در دنیا در چند اتحادیه عضو هستند و امروز شرایط حکومت کردن سخت است و هیچ کشوری بدون کمک گرفتن از کشورهای دیگر نمی‌تواند خود را اداره کند.

وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان کنفرانس اسلامی، گفت: در این سازمان ۵۷ کشور عضو هستند اما این کنفرانس به دلیل اینکه مکان و بخشی از بودجه آن را عربستان تامین کرده در دست عربستان است و با توجه به حضور سران کشورهای اسلامی نمی‌شود ما در آن کنفرانس نباشیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظامل با اشاره به ایجاد محور مقاومت بین ایران، عراق، سوریه، لبنان و البته فلسطین، بیان کرد: امروز شاهدیم که دنیا از این محور حساب می‌برد و این کشورها در برابر ۷۰ کشوری که برای سقوط سوریه جمع شدند پیروز شدند.

وی با اشاره به جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، گفت: در این جنگ سوریه در کنار ما ایستاد و اگر نزدیکی سوریه، یمن جنوبی و برخی کشورهای عربی با ما نبود ما توسط جهان عرب بایکوت می‌شدیم و نزدیکی ما به سوریه باعث خنثی شدن توطئه‌ای شد که جنگ ایران و عراق را به جنگ عرب و عجم تفسیر میکردند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پایگاه‌های نظامی آمریکا در اطراف کشور ما، گفت: متحد داشتن در عرصه بین المللی سیاست همه کشورهای دنیا است. چین اصرار دارد تا در اجلاس آستانه در مورد سوریه حضور داشته باشد و اروپا نیز از ایران برای عدم حضور اروپا در این اجلاس گله کرده است.

ولایتی متحد دیگر ایران در منطقه را لبنان دانست و افزود: حزب الله لبنان به نیابت از خودش و ایران در مقابل اسرائیل ایستاده است و سید حسن گفته اگر اسرائیل خطا و به ایران حمله کند ما حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم و توانمندی زدن دورترین نقاط با موشک را دارند. 

وی ادامه داد: ما برای اینکه اسرائیل دشمن ما است و آن را قول و فعل نشان داده در حیات خلوت اسرائیل هستیم به طوری که نتانیاهو به اروپا گفته بود مراکز هسته ای ایران را شما بزنید ما بزنیم، حزب الله ما را با خاک یکسان می‌کند.

مشاور رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: ما متحدینی پابرجا تر و محکم‌تر از این متحدینی که برایشان هزینه می‌کنیم نداریم. آمریکا در دو حمله به عراق بیش از ۴۰۰۰ نفر کشته دادند و چهار تریلیون دلار نیز هزینه کردند اما امروز چه کسی بیشتر در عراق بهره برده؟ ما یا آمریکا؟ یک روز جان کری به ظریف گفته بود شما به عراق ها تسلیحات می‌دادید ظریف گفته بود اگر نمی‌دادیم شما امروز به جای اینکه در موصل با داعش تلفنی صحبت کنید در بغداد با آنها صحبت می کردید و اگر کمک ایران نبود داعش در دمشق بود.

ولایتی همچنین در ادامه سخنانش به نزدیک شدن داعش تا ۲۰ کیلومتری مرز ایران اشاره کرد و افزود: ما اگر در خارج از مرزهایمان جلوی داعش را نمی‌گرفتیم در کرمانشاه و اهواز باید سنگرهایمان را حفر می‌کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش مهمترین هدف اروپا را تشکیل ایالت متحده اروپا دانست و گفت: ترامپ در این باره گفته اروپایی ‌ها باید این فکر را از سرشان بیرون کنند که در مقابل ما ایالت متحده اروپا ایجاد کنند و همانطور که انگلیس از این اتحادیه بیرون رفت باید دیگر کشورها نیز از این اتحادیه خارج شوند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با مهم دانستن متحد بین المللی، ادامه داد: می بینیم که چین هزینه کره را می‌دهد تا تنها نباشد و روسیه نیز به دنبال متحد در منطقه است و هزینه آن را نیز در سوریه با آوردن ناوگانش داده است. این جواب کلی در خصوص افرادی است که می‌گویند ما آنجا چه می‌خواهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ایرانی ها درونگرا شدند و ما کمتر تحلیل گر ایرانی در زمنیه خارجی داریم، گفت: هر موضوع خارجی را داخلی می کنند و بعد بر سر آن با هم دعوا میکنند. ما به تعداد نویسندگان و مفسرانی که در لبنان در زمینه منطقه و بین الملل تحلیل می‌کنند تحلیلگر در ایران نداریم و در این زمینه آنها از ما جلوتر هستند.

ولایتی با اشاره به اینکه ایران دارای ۱۵ کشور همسایه است که این همسایه‌ها هم فرصت است و هم تهدید ، ادامه داد: پیشگیری از درمان موثرتر است ما قبل از حرکت کردن دشمن باید جلوی او را بگیریم. پیدا کردن متحد را جزء واجبات حیات سیاسی یک کشور است و کدام کشور برای دوست یابی در دنیا هزینه نمی‌کند؟

وی در خصوص وضعیت منطقه، بیان کرد: این تنش ها ادامه دارد و آمریکایی ها هر روز به یک بهانه در سوریه دخالت می‌کند. سوریه از متحدین طلایی ما است و مردم سوریه با دست خالی نشان دادند که می‌تواند مقاومت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رابطه ایران و عراق، گفت: عراق یک کشور بالقوه در جهان عرب است که این کشور دارای فرهنگ قوی، آب، نفت و زمین حاصلخیز است و اکنون از دوستان کشور ایران است.

ولایتی در خصوص حضور داعش در عراق گفت: ما حاضریم برای دفاع از عتبات هزینه دهیم همانگونه که در زمان فتحعلی شاه هنگامی که وهابی ها به عتبات حمله کردند به فرزندش دستور دارد تا حمله کند و جلوی وهابی ها را بگیرند که موفق شدند. آن موقع که ما در ضعف بودیم حساسیت در خصوص عتبات بود و اکنون، اوضاع کلا متفاوت است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص یمن بیان کرد: امریکا در یمن قطعا شکست خواهد خورد به خصوص که در کنار عربستان است، آینده منطقه آینده روشنی است  قطعا پیروزی با ملت یمن است و در میان و بلند مدت پیروزی با دوستان ایران خواهد بود..

وی در پایان در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما به دنبال ارتقاء کیفی از لحاظ علمی و ارتقاء فرهنگ اسلامی و انقلابی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.