مسئول پایگاه اطلاع رسانی حج گفت: حیات جامعه اسلامی در گرو فریضه حج است و اگر این فریضه مهم نباشد و یا کمرنگ شود، در دین اسلام، جامعه اسلامی تزلزل ایجاد خواهد شد.

حیات جامعه اسلامی در گرو فریضه حج است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  مهر، حجت الاسلام و المسلمین روزبه برکت‌رضایی، مسئول پایگاه اطلاع رسانی حج با اشاره به اهمیت حج در دین اسلام گفت: حج در قرآن کریم به عنوان یک تکلیف واجب بر عهده امت اسلامی نهاده شده است. تمامی انبیا از حضرت آدم، نوح، ابراهیم، سلیمان و تا حضرت خاتم(ص) حج‌گزارده‌ و به دور خانه خدا به طواف پرداخته‌اند. حج و بیت‌العتیق متعلق به هیچ قوم و قبیله خاصی نیست و از همه خواسته شده است که حداقل یک‌بار به سوی آن حرکت کنند.

وی با اشاره به آیه «ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا» گفت: طبق این آیه صریح قرآن، انجام فریضه حج برای خدا بر گردن مردم است و آن قدر صریح مسئله حج را اعلام کرده که نمی‌توان هیچ توجیهی برای ترک آن داشت و امر خداوند را نادیده انگاشت.

این روحانی کاروان های حج و عمره با اشاره به روایتی از امام محمد باقر (ع) گفت: ایشان فرمودند «بنی الاسلام علی خمس، الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة»، در این روایت و روایات متعدد از ائمه(علیهم السلام) بر اهمیت حج تأکیده شده و در کنار عبادات مهم دیگر و مخصوصا مسئله ولایت قرار گرفته است.

مسئول پایگاه اطلاع رسانی حج اظهار کرد: در دو کتاب وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل، بیش از ۹۱۵۰ حدیث درباره جایگاه و احکام حج وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت آن در دین اسلام است.

حجت الاسلام برکت‌رضایی عنوان کرد: حیات جامعه اسلامی در گرو فریضه حج است؛ اگر این فریضه مهم نباشد و یا کمرنگ شود، در دین اسلام، حکومت اسلامی و جامعه اسلامی تزلزل ایجاد خواهد شد. حج با هیچ عبادتی قابل مقایسه نیست و اگر برخی جایگزین‌هایی برای حج تعیین می‌کنند نشان از کم‌اطلاعی آنها از فریضه حج است و افراد متخصص و آگاه به اهمیت فریضه حج واقف هستند و به خوبی اهمیت آن را به جامعه می‌رسانند.

حجت الاسلام برکت‌رضایی در پایان گفت: برخی تصور می‌کنند رفتن به حج تقویت کشور میزبان است، در حالی که رفتن به حج تقویت اسلام، دینداری و وحدت و برادری در جهان اسلام برای حل مشکلات امت اسلامی و ایجاد تمدن پایدار اسلامی است. بسیاری از ائمه اطهار(ع) در زمان حاکمان جور و مستبدی می‌زیستند که سیطره‌ بر مکه گسترانیده بودند، اما آنان برای مصالح عالی و برتر سواره و پیاده و حتی‌الامکان هرساله به سوی مکه می‌شتافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.