رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم گسترش حوزه‌های علمیه در سراسر کشور تاکید کرد: مجلس هر نوع همکاری برای توسعه حوزه‌های علمیه و تامین روحانی مستقر برای مساجد را به کار خواهد بست.

آمادگی مجلس برای تامین روحانی مستقر برای مساجد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا  علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز ۳۱ فروردین در همایش مدیران و موسسین حوزه‌های علمیه خواهران در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اهمیت آسیب‌های اجتماعی آن‌قدر زیاد است که در سطح عالی نظام یعنی رهبری چندین جلسه برای آن تشکیل شده و ایشان وقت گذاشته و موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی تعدد و ریشه‌های متفاوتی دارد که در عین حال برخی دلایل آن مشترک است و نمی‌توان برای آن نسخه واحدی نوشت و باید هر کدام را در جای خود بررسی و با آن مقابله کرد که بخشی از این موضوع برعهده حوزه علمیه است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر افراد جامعه متدین و دیندار باشند به بسیاری از مشکلات اجتماعی مبتلا نخواهند شد و تقویت این بخش یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه علمیه است که باید برای آن سازوکار مشخصی را تعریف کند و برای هر استان و بخشی از کشور نیز برنامه‌ریزی داشته باشد.

رئیس مجلس گفت: مسایل اقتصادی، روانی، اخلاقی و دینی از جمله ریشه‌های مشکلات اجتماعی است که عمیق نشدن در مسایل دینی و نا آشنایی با احکام دینی فصل مشترک در تمامی این موضوعات محسوب می‌شود و علما از آنجا که همیشه پناهگاه مردم بوده‌اند وظیفه ایجاد آرامش اجتماعی را در حد خود برعهده دارند.

لاریجانی با بیان اینکه بدون آرامش اجتماعی حیات طیبه فراهم نمی‌شود، به نقش حوزه در تحقق شعار سال و تولید در کشور اشاره کرد و ادامه داد: اگر می‌خواهیم شعار سال تحقق بیابد باید کارآفرینی به یک ارزش تبدیل شود و حوزه‌ها می‌توانند در تحکیم این ارزش در باور و فکر جامعه نقش ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه به جای ارزش بخشیدن به کارمندی دولت که نیروهای اضافه زیادی دارد باید به تولید بها بدهیم، بیان کرد: بخشی از تحول اقتصادی به این عنصر محوری باز می‌گردد و مبلغان و روحانیت می‌توانند با تبیین دستورات دینی به این مسئله کمک کنند.  

رئیس مجلس شورای اسلامی، مسایل روان‌شناسی را از دیگر موضوعات آسیب‌ها برشمرد و اظهار کرد: حوزه علمیه در کنار توصیه به روایات و دستورات دینی می‌تواند از تجربیات به‌دست آمده در برخورد با آسیب‌های اجتماعی استفاده کند.

وی افزود: یاس و ناامیدی ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و حوزه در امید دادن به جوانان و تقویت باورهای دینی آنان در این زمینه می‌تواند نقش موثری داشته باشد. البته رسانه‌ها نیز باید کمک کنند ولی متاسفانه تبلیغ در کشور سامان یافته نیست لذا میزان منفی‌گرایی زیاد است، در حالی که خدمات بسیار زیادی در دوره انقلاب اسلامی صورت گرفته است و باید به اطلاع مردم برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد روحیه امید و نشاط با متد دقیق علمی در میان مردم بر لزوم توسعه حوزه‌های علمیه در سراسر کشور تاکید و اظهار کرد: من بارها بر توسعه حوزه‌های علمیه در سراسر کشور و در استان‌ها و بخش‌های مختلف تاکید کرده‌ام زیرا توسعه حوزه می‌تواند نقش زیادی در کاهش آسیبب‌ها داشته باشد البته باید زیرساخت‌های لازم برای رفع بیکاری و تامین معیشت اقتصادی مردم نیز در فراهم تر شود.

لاریجانی با تاکید بر حمایت مجلس از حوزه و روحانیت و با بیان اینکه حوزه باید مستقل از دولت‌ها باشد ولی از کمک دولتی بهره ببرد تصریح کرد: متاسفانه الان خیلی از مساجد ما از وجود روحانی خالی است که اشکال بزرگی است و در حالی که ما روحانی هم کم نداریم؛ مجلس برای رفع این مشکل و برای استقرار روحانی مقیم در مساجد هر نوع حمایتی را انجام خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود روحانی در مساجد باعث بیداری مردم و همدردی عاطفی با مردم می‌شود و آسیب‌ها را کمتر خواهد کرد گفت: وظیفه اصلی روحانیت هدایت مردم است و نه رفتن در مناصب دولتی و برای این مسئله باید برنامه‌ریزی شود.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه یک برنامه مدون ده ساله به مجلس در زمینه توسعه حوزه‌ها و به کارگیری و آموزش روحانی مقیم در مساجد ارائه کند و ما هم حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

رئیس مجلس اظهار کرد: نهاد روحانیت باید از دولت‌ها مستقل شود تا بتواند مسئولان را نصیحت کند ولی این مسئله دلیل بر این نیست که دولت نباید به حوزه کمک کند.

لاریجانی، شهرنشینی و مهاجرت از روستا را از مشکلات کشور برشمرد و تاکید کرد: زیرساخت‌های رفاهی مانند جاده، آب و برق و گاز و ... برای روستاها فراهم شده ولی به علت نبود کار و اشتغال رغبتی برای ماندن در روستا وجود ندارد که می‌توان این مشکل را با ایجاد کارها و کارگاه‌های کوچک و ارتباط آن با کارگاه‌های تولیدی متوسط و بزرگ حل کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.