بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به پتانسیل های خراسان جنوبی گفت: این استان در بخش معدن، علم و دانش دارای مزیت های نسبی است.

خراسان جنوبی در بخش معدن، علم و دانش دارای مزیت های نسبی است

محسن احتشام درحاشیه نخستین همایش فرصتهای سرمایه گذاری درخراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگارقدس آنلاین در بیرجند اظهار داشت: اتاق بازرگانی بیرجند آمادگی دارد با دانشگاههای صنعتی وآزاد بیرجند، برنامه استراتژی توسعه صادرات را برای خراسان جنوبی تدوین کنند.

وی با بیان اینکه باید پنجره دانش محوری را به روی صنعت استان باز کنیم و اگر این اقدام را انجام ندهیم بازارهای خود را از دست خواهیم داد بیان کرد: باید تعاملی بین دانشگاه و تجارت ایجاد شودو عدم تعادل دانشگاه و تجارت در تولید سبب شده که نتوانیم از فرصت های سرمایه گذاری پیش رو استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند باتاکید براینکه عصر کنونی، عصر دانش محور بوده و ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از الزامات است تصریح کرد:علم، فناوری و تولید سه اصل مکمل و جدایی ناپذیر یکدیگر هستند که متاسفانه ارتباط این سه گزینه را در محیط کسب و کار به خوبی برقرار نکرده ایم.

احتشام با بیان اینکه فناوری و کاربرد علم موجب کسب ارزش افزوده می شودو در شرایط کنونی در بسیاری از بخش ها جای فناوری و علم خالی است افزود: تولید، توزیع و مصرف حلقه های یک زنجیره  هستند و اگر می خواهیم صادرات موفقی داشته باشیم باید تولیدات ما نیز صادرات محور باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند باتاکید براینکه بازار پایدار موجب تولید و اشتغال پایدار خواهد شد بیان کرد:باید کالاهایی تولید کنیم که دارای بهره وری بالا، قیمت مناسب و تمایز و تفاوت نسبت به کالاهای موجود باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار هدف صادرات را شناسایی کنیم، افزود: همچنین باید کالاهای تولیدی، محصولاتی رقابتی باشند

 وبرای داشتن صادراتی موفق، علم بازار شناسی داشته باشیم زیرا اگر علم بازاریابی را به درستی اجرا کنیم، می توانیم به بازاری پایدار برسیم.

احتشام با اشاره به شعارامسال ازسوی مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب هر ساله در نامگذاری سال به یکی از سرفصل های اقتصادی تاکید دارند.

وی با بیان اینکه مولفه های اقتصاد مقاومتی بر تولید و صادرات تاکید دارد، اظهار کرد: باید به سمت تولیداتی برویم که در بازارهای جهانی قابلیت صادرات دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به پتانسیل های خراسان جنوبی بیان کرد: این استان در بخش معدن، علم و دانش دارای مزیت های نسبی است.

وی با بیان اینکه در بخش معادن خراسان جنوبی ظرفیت ها برای سرمایه گذاری زیاد است، اظهار کرد: باید این بخش را از خام فروشی و فله فروشی دور کنیم.

احتشام بااشاره به اینکه خراسان جنوبی در زمینه های سنگ و محصولات کشاورزی از مزیتها نسبی زیادی برخوردار است  گفت:نگاه ما در بازار در زمینه بحث فرصت های سرمایه گذاری باید با بازار های جهانی بوده و تنها به افغانستان نباشد.

وی با بیان اینکه در بازار افغانستان فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری داریم، اظهار کرد: نباید فرصت های سرمایه گذاری خراسان جنوبی را محدود کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: باید دانش، آگاهی و علم بازاریابی صادرکنندگان به حدی افزایش یابد که به بازارهای جهانی دیگری ورود پیدا کنند.

احتشام با بیان اینکه باید برای استفاده از فرصت بازارهای جهانی در صادرات، تهدیدها را برداریم، ادامه داد: خوشبختانه برجام توانست برخی از تهدیدها مانند مشکل در نقل و انتقال پول را بردارد.

وی با بیان اینکه باید نقاط قوت و ضعف را به درستی شناسایی کنیم، گفت: همچنین باید برای رونق و توسعه صادرات، بسته و مشوق های صادراتی ابلاغ شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: باید صادرکنندگان با استفاده از مشوق های صادراتی، هزینه های بازارشناسی را تامین کنند.

احتشام با بیان اینکه متاسفانه نمی توانیم محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را مستقیم صادر کنیم، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا زعفران را به هند صادر کرده و ادویه را از آنجا وارد کرده وزمینه حضور صادرکنندگان در بازارها و نمایشگاه های جهانی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بنگاه های کوچک توان رقابت در نمایشگاه های جهانی را ندارند، ادامه داد: باید در راستای معرفی محصولات، حضور این افراد را در نمایشگاه ها فراهم کنیم.

احتشام با تاکید بر اینکه باید فضای کسب و کار را به درستی تجزیه و تحلیل کنیم، اظهار کرد: همچنین باید نقشه راه و استراتژی توسعه صادرات برای استان تهیه و تدوین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.