در حالی که مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان معتقدند تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه ارتباطی به این صندوق ندارد، عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره معتقد است که تخلفات در دو بخش بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان رخ داده است.

تخلفات فقط در بانک سرمایه نیست/مستندات تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان آماده است

به گزارش قدس آنلاین، معوقه ۸هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی ۳۰ نفر در بانک سرمایه در ماه‌های اخیر منجر به احضار و بازداشت برخی افراد شده است و در این رابطه مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به دلیل انجام برخی تخلفات در دوران سرپرستی‌اش در بانک سرمایه از بازداشت شدگان است.

در این پرونده آنچه حائز اهمیت این است که هیچ کدام از ۳۰ نفر طبق ضوابط و مقررات، تسهیلات دریافت نکرده‌اند و وام‌های نجومی با زدوبند و بدون دریافت وثایق لازم به این ۳۰ فرد خاص اعطا شده است. طبق گفته‌های برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بین ۳۰ نفری که ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات نجومی را گرفته‌اند برخی افراد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام برای شرکت‌های صوری دریافت کرده‌اند، این افراد با پشتوانه یک چک وام‌های کلان گرفته‌اند و آن را برای ساخت‌وساز و اهداف شخصی خود هزینه کرده‌اند.

بخشی از تخلفات صورت گرفته بدین شرح است:‌ بیش از ۹۰ درصد تسهیلات پرداختی به اشخاص و مطالبات غیرجاری بانک مربوط به کمتر از ۳۰ ذی‌نفع واحد است. سهم تسهیلات خرد و متوسط از مجموع تسهیلات پرداختی به اشخاص کمتر از ۱۰ درصد است.

در پرونده تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه کاهش مطالبات غیرجاری از طریق تهاتر با املاک یا سایر دارایی‌های مورد نظر بدهکاران صورت می‌گرفت، از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از مطالبات کلان مربوط به اشخاصی است که قبلاً سابقه بدحسابی در تسهیلات و تعهدات دریافتی داشته‌اند و از طریق تهاترهای معنادار و تحمیلی دارایی خود، بدهی‌های قبلی خود را تسویه کرده‌اند. کارشناسی املاک افراد در بسیاری موارد با قیمت‌های منطقه‌ای و عرف بازار فاصله مشهود داشته و در رابطه با آنها بزرگنمایی صورت گرفته و بخش قابل توجهی از اسناد و فعالیت‌ها صوری بوده است.

یا در موارد دیگر چند هزار میلیارد تومان در اختیار برخی افراد قرار گرفته بود بدون اینکه از آنها هیچ ضمانتی بگیرند آنها نیز این مبالغ را گرفته‌ و استفاده کردند اما مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان معتقدند که تخلفات صورت گرفته مربوط به بانک سرمایه است و این حجم وسیع از تخلفات ارتباطی به صندوق دارد.

در همین رابطه مهدی نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: بانک سرمایه بر اساس قانون تجارت، یک نهاد مستقل با هیئت مدیره مستقل است و صندوق ذخیره فرهنگیان به هیچ عنوان در امور بانک دخالت نمی‌کند اما به عنوان نماینده سهامداران عمده این بانک، فعالیت هیئت مدیره را رصد کرده و از منابع سهامداران و سپرده‌گذاران حفاظت می‌کند.

اسدالله عباسی عضو کمیته تحقیق  تفحص از مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفات صورت گرفته صرفاً مختص به بانک سرمایه است، اظهار کرد: تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان محرز و روشن است و افرادی که در هیئت مدیره صندوق بودند و مجموعه شرکت‌های زیر مجموعه صندوق مرتکب تخلفاتی شده‌اند.

وی افزود:‌ تخلفات در عزل و نصب مدیران و تحمیل برخی وثیقه‌ها به بانک برای اعطای وام به افراد سفارش شده مشخص است همچنین باید گفت که تخلفات در دو بخش بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داده است.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تخلفات صورت گرفته در صندوق در شرکت‌های زیرمجموعه آن بوده است و صندوق ذخیره در بانک سرمایه ۴۶ درصد سهام دارد بنابراین افرادی را برای دریافت وام و تسهیلات به بانک معرفی کرده است که این افراد بدون ارائه وثایق مطمئن، وام‌های کلان دریافت کرده‌اند.

عباسی تصریح کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان، انتصابات به صورت فامیلی بود و افرادی که شایستگی‌های لازم را نداشتند منصوب شدند از سوی دیگر معاملات انجام شده نیز براساس قانون نبوده است، مستندات مربوطه را آماده کرده‌ایم و به صورت مصداقی تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان را اعلام خواهیم کرد.

وی بیان کرد:‌به عنوان مثال در شرکت زیرمجموعه صندوق در مازندران، وثیقه‌ای را تعریف و وام دریافت کرده‌اند که ارزش ملکی که به عنوان وثیقه گذاشته شده است یک دهم وام دریافتی هم نبوده است.

عباسی خاطرنشان کرد:‌ فرصت ۶ ماه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان رو به اتمام است اما دو ماه دیگر تمدید شده و تا اواخر خرداد جمع‌بندی لازم را اعلام خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.