وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: در حال حاضر ایران تمام پیش نیازهای پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های را دارد.

ایران همه شرایط عضویت در سازمان همکاری شانگهای را دارد

   به گزارش «قدس آنلاین»،  سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد ایران تمام پیش نیازهای لازم برای پیوستن به این سازمان را دارد و همه چیز برای پیوستن ایران از طرف این کشور آماده شده است.

لاوروف در این نشست گفت ایران تمام مسائل خود با سازمان ملل را حل کرده و تحریم های این سازمان علیه ایران لغو شده و قدم بعدی پیوستن این کشور به سازمان همکاری شانگ‌های خواهد بود.

لاوروف تأکید کرد در حال حاضر ایران به طور کامل با ضوابط مورد نیاز برای عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های انطباق کامل دارد.

در حال حاضر ایران به عنوان عضو ناظر این سازمان در حال همکاری با اعضای شانگ‌های است.

این سازمان با هدف تشکیل یک سازمان قدرتمند منطقه ای در مقابل ناتو در سال ۱۹۹۶ توسط کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان،  روسیه، تاجیکستان و ازبکستان شکل گرفت.

در سال ۲۰۱۶ و در طول برگزاری نشست این سازمان در تاشکند، هند و پاکستان نیز توافق نامه پیوستن به این سازمان را با اعضای آن امضا کرده و عملا روند پیوستن این دو کشور به سازمان همکاری شانگ‌های کلید خورد.

البته روند تأیید عضویت این دو کشور در این سازمان چند ماه طول خواهد کشید اما پیش بینی می شود این دو کشور تا برگزاری نشست بعدی این سازمان در آستانه قزاقستان به طور کامل به عضویت سازمان همکاری شانگ‌های درآمده باشند.

افغانستان، بلاروس، و مغولستان نیز دیگر اعضای ناظر این سازمان هستند.

اعضای این سازمان حدود ۶۰ درصد از کل سرزمین های منطقه اورآسیا را در دست داشته و در مجموع حدود یک چهارم جمعیت جهان نیز در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های زندگی می کنند.

با احتساب اعضای ناظر این سازمان اورآسیایی، جمعیت اعضای حاضر در سازمان شانگهای به نیمی از جمعیت جهان خواهد رسید.

ایران نخستین بار در نشست سازمان همکاری شانگ های در آستانه قازقستان در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر حضور یافت.

سازمان همکاری شانگ‌های با سازمان‌های آ سه آن و کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز همکاری دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.