معاون اول رئیس جمهور گفت: در مذاکرات بین مقامات ایران و گرجستان، طرفین برای فعال شدن روابط بانکی در جهت تسهیل تجارت میان دو کشور تاکید کردند که امیدوارم هرچه سریعتر شاهد به نتیجه رسیدن این توافق باشیم.

امیدوارم هرچه سریعتر شاهد فعال شدن روابط بانکی بین ایران و گرجستان باشیم

   به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  اسحاق جهانگیری  ظهر امروز (شنبه) در مصاحبه ی مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر گرجستان با بیان اینکه ایران و گرجستان هر دو در یک حوزه ی تمدنی و فرهنگی قرار دارند، به اشتراکات فراوان دو ملت اشاره و اظهار داشت: این اشتراکات بستر مناسبی برای توسعه ی همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور بوجود آورده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: اشتراکات میان دو ملت باعث شده که جمهوری اسلامی ایران و گرجستان در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی از مواضع مشترکی برخوردار هستند.

وی همچنین با اشاره به گفتگوهای خوب و سازنده که در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ی ایران و گرجستان انجام شد خاطر نشان کرد: در حوزه ی اقتصادی توافقات و برنامه هایی از گذشته در حال اجرا و در دست مذاکره بوده است که برای تکمیل و پیشرفت آنها نیازمند اتخاذ تصمیمات مناسبی بودیم.

جهانگیری افزود: در مذاکرات امروز یکی از مهمترین تصمیمات ایجاد اتصال خلیج فارس به دریای سیاه در کریدور شمال ـ جنوب بود که خلیج فارس از مسیر ایران، ‌ آذربایجان، ‌ گرجستان به دریای سیاه متصل خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با یادآوری توافق صورت گرفته ایجاد کریدور انرژی و اتصال شبکه های برق ایران، روسیه، ارمنستان و گرجستان تصریح کرد: از طریق ایجاد این کریدور در فصول مختلف سال تبادل برق برای رفع نیازها صورت خواهد گرفت.  

وی افزود: در این مذاکرات طرفین برای فعال شدن روابط بانکی در جهت تسهیل تجارت میان دو کشور تاکید کردند که امیدوارم هرچه سریعتر شاهد به نتیجه رسیدن این توافق باشیم.

جهانگیری ادامه داد: در گفتگوهای صورت گرفته، توافقات خوبی نیز برای توسعه ی همکاری های ایران و گرجستان در زمینه ی گردشگری، صنعت، کشاورزی و همکاری های علمی انجام شد.

نخست وزیر گرجستان هم در این نشست خبری مشترک با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ی کشورمان به تفلیس، سفرهای دو جانبه و تبادل هیات ها میان دو کشور را نشان دهنده ی اراده ی دو دولت برای توسعه ی مناسبات ارزیابی کرد.

گئورگی کویریکاشویلی همچنین با اشاره به مذاکرات مشترک دو کشور و بررسی روند توسعه ی همکاری های تهران ـ تفلیس، بر لزوم تکمیل زیرساخت ها و فراهم شدن بستر های لازم برای توسعه ی مناسبات و ارتقاء سطح همکاری های فیمابین تاکید کرد.

وی با ابراز رضایت از امضای اسناد همکاری میان دو کشور، گفت: ایران و گرجستان سابقه ی درخشانی در روابط دوستانه دارند و امسال بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان دو کشور را جشن می گیریم.  

گئورگی کویریکاشویلی با بیان اینکه در طول این مدت روابط دو کشور همواره در حال توسعه و گسترش بوده است، گفت: در جلسه ی امروز موضوعات مهمی برای توسعه ی همکاری ها از جمله ایجاد کریدور میان خلیج فارس و دریای سیاه و ایجاد کریدور انرژی بررسی شد.

نخست وزیر گرجستان در ادامه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ی ایران به گرجستان و فراهم شدن نشستی برای بررسی روند همکاری ها و فرصت سرمایه گذاری با حضور صاحبان صنایع و بخش خصوصی دو کشور خاطر نشان کرد: گرجستان شرایط خوبی را برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ایرانی فراهم کرده و از حضور آنان در گرجستان استقبال می کند.

وی همچنین با اشاره به همکاری های خوب میان دو کشور در زمینه ی گردشگری افزود: تعداد ایرانیانی که برای بازدید از گرجستان به این کشور سفر می کنند روز به روز در حال افزایش است و ما آمادگی داریم همکاری های شرکت های گردشگری را نیز میان دو کشور برقرار کنیم تا گردشگران گرجستان نیز بیش از پیش به ایران سفر کنند.

گئورگی کویریکاشویلی تصریح کرد: آماده هستیم تمام موانع بر سر راه همکاری های بخش خصوصی دو کشور را از میان برداریم تا شاهد توسعه ی بیش از پیش همکاری های دو کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.