یزد- رییس مرکز تحقیقات و درمانی دیابت استان یزد گفت: مهمترین عامل در شیوع بیماری دیابت در یزد ژنتیکی است.

ژنتیک مهمترین عامل در شیوع دیابت در یزد است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رییس مرکز تحقیقات و درمانی دیابت استان یزد پیش از ظهر شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در مرکز دیابت برگزار شد، اظهار داشت: خبرنگاران و رسانه‌ها در توسعه خدمات درمانی و بهداشتی در حوزه‌های مختلف نقش بسزایی دارند.

مسعود رحمانیان گفت: سال گذشته برنامه‌ریزی برای توسعه دستگاه‌های چشم‌پزشکی شده بود و در حال حاضر تجهیزات چشمی و اقداماتی که در این مرکز انجام می‌شود از مراکز بیمارستانی  شهید صدوقی و بیمارستانهای خصوصی نیز بهتر است و بیماران در زمینه مشکلات چشمی نیازی به مراجعه به مراکز دیگر ندارند.

 وی افزود: مهمترین عامل در شیوع بیماری دیابت در یزد ژنتیک است و سال گذشته آزمایشگاهی برای این منظور در دست احداث قرار گرفت که به زودی به بهره‌برداری می رسد.

رییس مرکز تحقیقات و درمانی دیابت استان یزد گفت: در مرکز دیابت یزد بخش نورولوژی مغز و اعصاب  از  هفته گذشته راه‌اندازی شده است و هم اکنون نوار عصب و عضله در این مرکز در حال انجام است.

رحمانیان  افزود: در سال گذشته کلینیک زخم پای دیابتی‌ها را گسترش دادیم و در این زمینه خدمات زیادی ارائه شده و الان مرکز در این زمینه احساس کمبود ندارد.

وی گفت: کلینیک چاقی به منظور مشاوره کاهش وزن در اسفند ماه راه اندازی شده و سالن ورزشی برای این منظور در مرکز دیابت استان یزد تجهیز شده است و علی رغم محدودیت های مالی دانشگاه علوم پزشکی یزد اقدامات عمرانی مطلوبی در راستای محوطه‌سازی مرکز دیابت انجام شده است.

رییس مرکز تحقیقات و درمانی دیابت استان یزد اظهار داشت: با کمک بخش خصوصی نسبت به توسعه آزمایشگاه اقدام شد و با تجهیزات و امکاناتی که در آزمایشگاه داریم می‌توان گفت این آزمایشگاه با آزمایشگاه مرکزی استان یزد برابری می‌کند.

رحمانیان  گفت: وقتی به فرد فرد جامعه آموزش داده شود تا تحرک و ورزش داشته باشند و غذای سالم مصرف کنند و در زمینه پیشگیری از دیابت آموزش داده شوند می توانیم دیابت را کنترل کنیم و در این راستا خوشبختانه با تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته برای فعالیتهای پیشگیرانه  انجام شد هم اکنون استان یزد از رتبه اول در زمینه دیابت به رتبه پنجم رسیده است.

وی دیابت را یک بیماری جهانی دانست و افزود: ۵۰ درصد بیماران دیابتی کشور از بیماری خود اطلاعی ندارند در صورتیکه  این آمار در استان یزد ۱۰ درصد است و نشان از فعالیت‌های موفق فرهنگی  و پیشگیرانه در این زمینه دارد.

رییس مرکز دیابت استان یزد گفت: آمار افسردگی در بیماران دیابتی دو برابر  افراد معمولی است  و برای کاهش افسردگی کلاس‌های آموزشی و انگیزشی برای دیابتی‌ها در این مرکز برگزار می شود.

رحمانیان افزود: بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل محدودیت‌های مالی درمان خود را رها می کردند و در این راستا مرکز دیابت یزد در سال گذشته با تأمین بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از بخش خصوصی از بیماران دیابتی نیازمند حمایت کرده است.

رییس مرکز دیابت یزد  گفت: برخی از بیماران دیابتی به دلیل عدم توان پرداخت هزینه درمانی، درمان خود را رها می‌کنند که در این زمینه  افراد تحت پوشش مرکز دیابت استان می‌توانند با دریافت دیابت کارت تسنیم و انجام تراکنش‌های مالی مختلف امتیاز حساب مرکز دیابت را افزایش داده و در نهایت با افزایش امتیاز مرکز در بانک به بیماران نیاز مند کمک مالی کنند.

رحمانی گفت: ترویج فرهنگ زندگی سالم،‌ تغییر سبک زندگی به ویژه غذاخوردن، ورزش کردن نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری دیابت برای افراد جامعه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.