اجتماعی - دانش و فناوری:همان طور که فناوری کمک شایانی به آسان‌تر شدن کارها کرده، همان گونه که سبب بهتر پیش رفتن صنایع شده و به همان میزان که در توسعه دانش و مشاغل مختلف تأثیرگذار بوده است، به همان اندازه نیز در نجات زندگی و حفظ حیات انسان‌ها نقش داشته است.

فناوری‌های جدید در خدمت نجات جان انسان‌ها

رها واعظی:شاید خدمتی که فناوری تا کنون به نجات جان انسان‌ها و حفظ حیات آن‌ها کرده است، با هیچ صنعتی قابل مقایسه نباشد. البته که فناوری و توسعه آن نیز همان ساخته دست بشر است، اما از آنجا که انسان از پس برخی کارهای ظریف و دقیق یا برخی امدادرسانی‌ها در شرایط مختلف بر نمی‌آمده، اقدام به ساخت و توسعه ابزارهایی کرده است که تمام این کارها را به جای بشر انجام دهد و به یاری انسان بیاید.

 توسعه فناوری‌های پزشکی

فناوری‌های پزشکی، از آن دسته فناوری‌های مهمی هستند که به داد انسان‌ها رسیده‌اند. حتی در سال‌های اخیر، روبات‌های جراح برای انجام اعمال جراحی حساس و با دقت بالا به کمک پزشکان آمده‌اند.

همچنین فناوری‌های ترکیب دقیق مواد شیمیایی برای تولید داروهای مختلف نیز در نجات زندگی انسان‌ها نقش داشته‌اند.

سامانه‌های تماس صوتی و ویدئویی نیز ساده‌ترین فناوری مؤثر در درمان بیماران از راه دور بوده‌اند و موجب نجات جان بسیاری از افراد شده‌اند. به عنوان نمونه، می‌توان به زمانی اشاره کرد که در مرکز درمانی یک روستای دوردست، مادری هنگام تولد نوزادش دچار مشکل خاصی می‌شود که پزشک حاضر در محل از راه رفع آن مشکل آگاه نیست. در این موقعیت، براحتی می‌تواند با پزشک متخصصی که استادش است به صورت تصویری و با سرعت تماس ویدئویی بگیرد و مشکل را با نظر استاد خود رفع کند. با این روش جان مادر و نوزادش به سرعت نجات پیدا می‌کند.

 توسعه فناوری‌های مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی نیز در زندگی انسان‌های امروزی بسیار تأثیرگذار است. در سال‌های اخیر دستگاه‌های رادیولوژی، سونوگرافی و ام آر آی، به لطف پیشرفت فناوری، توسعه چشمگیری داشته‌اند. همچنین ورود لیزر به جمع دستگاه‌های درمانی، کمک شایانی به پزشکان کرد.

امروزه فناوری لیزرهای درمانی، نقش بزرگی در درمان بیماری‌های چشمی و پوستی دارند و فکر کردن به بسیاری از درمان‌های مرتبط با این گونه مشکلات بدون وجود انواع لیزرها ناممکن است.

این فناوری‌ها، افزون بر درمان و رفع بیماری‌ها، به تشخیص دقیق‌تر و صحیح‌تر بیماری‌ها نیز کمک می‌کند. تشخیص دقیق و صحیح بیماری‌ها، سبب آسان تر شدن روند درمان و اطمینان خاطر بیماران می‌شود و همین امر به افزایش سرعت بهبود بیماری‌ها و مشکلات جسمی کمک فراوانی می‌کند.

افزون بر این‌ها، فناوری در تولید و مهندسی اندام‌های مصنوعی نیز بسیار فعال بوده است. استفاده از پرینترهای سه بعدی برای تولید اندام‌های مصنوعی، استفاده از دستگاه‌های روباتیک به جای اندام‌های داخلی بدن، تولید رگ‌ها و قلب مصنوعی با ابعاد دقیق، استفاده از روبات‌های نانو در جریان خون برای تشخیص و درمان بیماری و حتی فناوری‌های پیشرفته برای نگهداری از ژن‌ها یا سلول‌های مختلف از مواردی هستند که آوازه‌ای خوش برای نام فناوری در نجات جان انسان‌ها به جای گذاشته اند.

توسعه فناوری‌های امدادرسانی

شاید این روزها، درباره هواپیماها و بالگردهای بدون سرنشین، زیاد شنیده باشیم. این فناوری‌ها در نجات جان انسان‌ها بسیار فعال بوده اند. از زمان ظهور این فناوری در دنیا، استفاده‌های فراوانی در حوزه امداد، نجات و پزشکی از این فناوری جالب و سریع می‌شود.

یکی از این استفاده‌ها در دنیا، ارسال اندام‌های داخلی برای پیوند زدن و خون رسانی از مراکز نگهداری به مراکز درمانی است. همچنین اگر مکان خاصی دچار سوانح و حوادث طبیعی شود و امکان دسترسی انسان برای کمک رسانی به آن مناطق تا مدت زمان خاصی وجود نداشته باشد، ارسال سریع کمک‌های اولیه و خوراک و آب با استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مورد نظر امکان‌پذیر است.

نرم‌افزارهای امداد و نجات

افزون بر این موارد، وجود نرم افزارهای مختلف امداد و نجات نیز در حفظ حیات انسان‌ها بسیار مؤثر بوده است. به عنوان مثال زمانی که یک فرد عادی با یک شخص حادثه دیده روبه رو می‌شود، می‌تواند از نرم افزارهای نجات برای احیای فرد استفاده کند، یا اگر فردی دچار فراموشی شده باشد و لازم باشد داروهای خاص و مهمی را در ساعاتی مشخص مصرف کند، استفاده از نرم افزارهای یادآوری دارو می‌تواند به نجات جان وی کمک کند. برخی نرم افزارها نیز در تشخیص عوارض داروها و مشکلات ناشی از مصرف دارویی خاص، اطلاعات مفیدی به افراد ارائه می‌دهند.

بدین ترتیب، می‌توان گفت، نقش فناوری در نجات جان انسان‌ها و کمک به سلامت و حیات آن‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است و نباید آن را نادیده گرفت. هر چند ممکن است برخی فناوری‌ها نیز به سلامت انسان آسیب برساند و سبب به خطر افتادن جان انسان‌ها شود، اما این دیگر انتخاب افراد است که از فناوری برای نجات و حفظ جان و سلامت خود بهره ببرند یا به سمت فناوری‌های آسیب زننده و خطرآفرین بروند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.