شهرستانهای جنوبشرق تهران در حالی با افزایش چشمگیر جمعیت مواجه هستند که حمل و نقل به یکی از مشکلات عمده در این منطقه تبدیل شده و اجرای پروژه مترو نیز همچنان در پاره ای از ابهام قرار دارد.

ورامینی ها کماکان در انتظار مترو ورامین، پیشوا و قرچک / روزانه ۲۰۰ هزار سفر از ورامین به تهران صورت می گیرد

قدس آنلاین: شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک با جمعیت یک میلیون نفری با مشکلات بسیاری در حوزه حمل و نقل روبرو است به همین خاطر همواره یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان در این زمینه تسریع در ساخت و راه اندازی متروی تهران- ورامین- پیشوا است.

طی سال های اخیر کشمکش های فراوانی درباره ماهیت پروژه مهم و ملی بخش حمل و نقل ریلی در ورامین صورت گرفت به طوری که در طول این سال ها مردم نظاره گر سخنان متفاوت و حتی متناقض از سوی مسئولان بودند.

در حالی که همچنان ورامینی ها در آرزوی رسیدن قطار مترو به این منطقه هستند، ظاهرا مسئولان امر حالا پس از گذشت این همه زمان، به این نتیجه رسیده اند که امکان اجرای پروژه متروی ورامین توسط شرکت مترو وجود ندارد!

طرح احداث متروی تهران – ورامین - پیشوا و متعاقباً گرمسار به طول حدوداً ۹۳ کیلومتر در سال ۹۱ طبق مصوبه دولت وقت به شرکت مترو تهران و حومه واگذار شد و این شرکت سریعاً به احداث مسیر موردنظر اقدام کرد اما اواخر سال ۹۳، پروژه مزبور طی مصوبه‌ دولت برای احداث قطار بین شهری به شرکت راه‌آهن واگذار شد!

در سال ۹۳ تلاش فراوانی از سوی شرکت متروی تهران صورت گرفت تا روند ساخت متروی تهران - ورامین سرعت بگیرد اما با تصمیم دولت این خط از مسیر خطوط متروی اقماری پایتخت حذف و قرار شد به جای آن قطار حومه‌ای به‌عنوان یک خط عادی تهران را به ورامین متصل کند! این درحالی است که ظرف ۲سال گذشته طراحی متروی تهران- ورامین و زیرسازی کل این خط به پایان رسیده و مراحل ساخت آن هم آغاز شده بود.

گویا اصرار وزرات راه و شهرسازی در اجرای قطار حومه ای از تهران به شهرک های اقماری از جمله ورامین، مانع احداث ناوگان مترو و تبدیل آن به قطار حومه ای شده است.

سید حسین نقوی حسینی؛ نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در این باره عنوان کرد: احداث متروی ورامین، قرچک و پیشوا به عنوان یک پروژه ملی محسوب می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پروژه متروی تهران به ورامین، قرچک و پبشوا پس از تغییر در طرح آن و تبدیل شدن به قطار حومه ای هنوز نتوانسته است به مرحله اجرا برسد.

نقوی حسینی عنوان کرد: در اجرای این پروژه مقرر شد در منطقه باغ صالح ورامین یک زیر گذری را احداث کنند و زیر گذری قدیمی با قدمت بیش از ۷۰ سال که عرض و ارتفاع آن ۲ متر بود توسط راه آهن خراب شد تا متراژ دهانه به هشت متر در زیر خطوط سه و چهار حومه ای توسط راه آهن تغییر کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این زیر گذر که مانند پل، دو طرف شهر را به هم وصل کرده بود پس از خراب شدن موجب اشکال در تردد مردم شد.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری های مکرر از وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل راه آهن، استانداری تهران، شهرداری و شورای شهر ورامین، بلاخره به نتیجه ای نرسید؛ در نهایت مردم مجبور شدند در محل خطوط ریلی راه آهن قرار بگیرند و از حرکت قطارها جلوگیری به عمل آورند.

نقوی حسینی افزود: با توجه به اینکه ساخت یک زیر گذر ۸ ماه بی سرانجام طول می کشد در نتیجه اجرای پروژه های بزرگتر همچون وصل شده خط متروی تهران به ورامین نیز بیش از پیش به تعویق خواهد افتاد.

نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تردد از ورامین به شهر تهران وجود دارد که اگر این خط ریلی احداث شود کاهش ۶۰ درصدی در سفرها به همراه خواهد داشت و علاوه بر دسترسی آسان تر مردم ورامین به شهر تهران، صرفه جویی در انرژی، کاهش ترافیک، کاهش تصادفات و در پی آن حفظ امنیت جانی مردم را به دنبال خواهد داشت.

قدس آنلاین منتظر پاسخ مسئولین در جهت مرتفع کردن مشکل مردم این منطقه است...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.