| بین الملل / احمد یوسفی صراف| درست از زمانی که ابوبکر بغدادی در تابستان 2013 رسما برای خودش اعلام خلافت اعلام کرد! تا کنون این کشور فرانسه بوده است که رکورد بیشترین حملات تروریستی این گروه افراطی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. شاید باورش سخت باشد اما از همان زمان تا کنون هیچ سالی نبوده است که فرانسوی ها طعم وحشت از حملات تروریستی داعش را تجربه نکرده باشند.

انتخابات با چاشنی انتحاری

حالا با آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از 23 آوریل (3 اردیبشهت) این مشکل به یک اختلال جدی امنیتی برای برگزاری انتخاباتی بی حاشیه برای فرانسه تبدیل شده است.

153 کشته و 200 مجروح در عملیات سریالی تروریستی فرانسه

اهمیت انتخاب جانشین فرانسوا اولاند علاوه بر تاثیرپذیری از برگزیت، متاثر از حوادث داخلی این کشور است که در دو سال گذشته منجر به کشته شدن بیش از 240 نفر در حملات تروریستی شد.

در همین راستا شعارهای ضد مهاجرتی نامزد راست افراطی یعنی خانم لوپن باعث شد تا وحشت مردم فرانسه بیشتر شود و این رویکرد در کنار افزایش نیروهای نظامی در داخل خیابان های مهم فرانسه برای تقویت تدابیر امنیتی، ماحصلی نداشت و 10 ماه پس از کشتار شارلی ابدو، عملیاتی وسیعتر با تلفاتی بسیار بالاتر در پاریس رخ داد. پاریس در این روز شاهد هفت عملیات همزمان تروریستی بود که طی آن دست کم 153 تن  از جمله 11 پلیس جان باختند و 200 تن مجروح شدند. در این عملیات‌ زنجیره‌ای و همزمان، افراد مسلح و بمب گذاران، به رستوران‌ها در مرکز پاریس، یک سالن کنسرت بتکلان و استادیوم ملی در پایتخت حمله کردند.

اروپای بدون مرز؛ جایی راحت برای زندگی تروریست ها

حالا از امروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رسما کار خودش را آغاز میکند و این درحالی است که رویدادی که تا پیش از این به دلیل رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، در کنار انتخابات فدرال آلمان در مهر ماه به عنوان نقطه عطفی در تحولات این قاره به شمار می رفت اما وقوع حادثه تروریستی اخیر نیز این انتخابات را حساس و البته با نگرانی همراه کرده است. واقعیت این است که فرانسه در طول تاریخ خود هرگز تا این اندازه از حملات تروریستی ضربه نخورده است. این در شرایطی است که علاوه بر این کشور، بلژیک، آلمان و سوئد نیز مورد حمله تروریست های افراط گرا قرار گرفته اند و لذا نبود مرز میان کشورهای اروپایی می تواند تهدیدات امنیتی را بیش از پیش کند. و این موضوع یکی از هدایای عضویت در اتحادیه اروپا به شمار می رود!

آیا داعش در حال تکثیر خود در اروپا و آسیای شرقی است؟

درحالی که تسلط داعش در شهرهای اصلی تحت تصرف اش در عراق و سوریه روز به روز در حال کمتر شدن است، این تحلیل مطرح است که آیا داعش در حال تکثیر خود در اروپا و آسیای شرقی است؟ حمله تروریستی از نظر زمانی مانند حملات مشابه در برلین ولندن و نیس در جنوب فرانسه و بروکسل نشان می دهد داعش که از نظر جغرافیایی در سوریه و عراق در حال محدود شدن است  در حال انتقال به عملیات پنهانی و حملات تروریستی به عنوان سرفصل مرحله آینده است و پیش بینی می شود سلطه آن بر موصل در عراق و رقه در سوریه در حال سقوط است. همچنان که ظهور گروهک های تروریستی مشابه در فلیپین، مالزی و برخی دیگر از کشوره های جنوب شرقی اسیا نشان از همین موضوع دارد که داعش برای بقای بلند مدت خویش در نقاط مختلفی از جهان درحال زاد و ولد است!

تروریسم سفارشی خاورمیانه روی میز اروپای امن

حمله به خیابان شانزلیزه به عنوان یکی ازمعروف ترین خیابان های پاریس و قبله جهانگرادن خارجی قابل توجه است، و این اقدام تروریستی این نگرانی را بیش از پیش در ذهن مقامات فرانسوی متبادر می‌کند که آیا انتخاباتی آرام و بدون وحشت برگزار خواهند کرد؟ تکرار حادثه ای مشابه روز پنجشنبه، در  روز رای گیری ممکن است بر میزان مشارکت اثر منفی بگذارد. بر این اساس وحشت از تروریسم و داعش که زمانی تصور می شد فقط بر سر مردم خاورمیانه سایه افکنده، امروز قلب اروپا و تمامی دستاوردهای نیم قرن اخیر آنها را هدف قرار داده است.

ترس از داعش حربه انتخاباتی لوپن

به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران مسایل سیاسی، شاید مهمترین نتیجه حمله یاد شده، تقویت جایگاه احزاب افراطی همچون جبهه ملی به رهبری «مارین لوپن» در این انتخابات باشد؛ موضوعی که حتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه های اخیر خود به آن اشاره کرده است.
به نظر می رسد لوپن که از ابتدا کارزار انتخاباتی خود را با مستمسک قراردادن شرایط امنیتی فرانسه و با شعارهای ضد مهاجرتی و دینی اداره می کرد، پس از حمله تروریستی شانزه لیزه، هیزمی جدید برای آتش کارزار انتخاباتی خود یافته است تا از این رهگذر تمایل رای دهندگان بیشتری به ویژه آنان که خواستار امنیت بیشتر در جامعه هستند را جلب کند.
در همین ارتباط لوپن در یک سخنرانی پس از حادثه شانزه لیزه، مدعی شد که «در مدت 10 سال حکومت چپ ها و راست ها بر کشورمان، همه چیز را از دست دادیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.