بیرجند- نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: استان خراسان جنوبی۴۵۰ روستا فاقد آب اشامیدنی است که با تانکر آب رسانی می‌شود.

 آبرسانی به ۴۵۰ روستا با تانکر/ دولت برنامه‌ای برای اشتغال روستاییان در خراسان جنوبی نداشت

به گزارش قدس آنلاین، در سالهای دور شصت درصد جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما پدیده های مختلف باعث مهاجرت روستائیان به شهرها شد. یکی از علل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها در کنار تمامی مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مسئله عدم دسترسی به منابع آب سالم و شرب بوده و خشکسالی های ۱۵ ساله اخیر موجب شده تا منابع طبیعی تأمین آب روستاهای متعددی که به تأسیسات و شبکه آب سالم و بهداشتی دسترسی نداشته اند نیز دچار محدودیت و حتی خشکی شود.

طبق اعلام سازمان مدیریت بحران کشور در سالهای اخیر آبرسانی به ۶ تا ۷ هزار روستای کشور (به فراخور فصل های گرم و سرد سال) با تانکر و به صورت سیار صورت می گیرد و به عبارتی روستانشینان برای بهره مندی از آب شرب و بهداشتی، باید منتظر مراجعه تانکرهای آبرسان باشند تا سهم خود را از آب شرب دریافت کنند.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی در این باره با اشاره به دیدارش با رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مشکلات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی ۴۵۰ روستا فاقد آب آشامیدنی هستند که با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی روستاهایی وجود دارد که فاقد درخت، کشتزار بوده و مردم تنها با یارانه زندگی می‌کنند، افزود: درد بی‌آبی کم نیست، حال با وجود این مشکلات زمین پدری مردم طبق قانون منابع طبیعی در مجلس هشتم به تصویب رسیده، به عنوان زمین ملی اعلام می شود این امر سبب سرخوردگی روستائیان شده است .

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت:حضور روستائیان در روستا به ویژه در استانهای مرزی امنیت ساز است و اگر روستاها خالی از سکنه شود، هم امنیت مرزها به خطر می‌افتد و هم مشکل حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ موجب تحمیل هزینه های زیاد به دولت می‌شود.

عبادی افزود: دولت هیچ برنامه‌ای برای اشتغال روستاییان در خراسان جنوبی نداشته و اگر برای اشتغال آنها برنامه‌ریزی نشود، مهاجرت گسترده‌ای صورت می‌گیرد که در این راستا بجاست که در قانون منابع طبیعی بازنگری صورت گیرد تا اگر دردی از روستاییان رنج کشیده کم نمی‌ کنیم،گرفتاری جدیدی برای آنها ایجاد نکنیم. 

وی با اشاره به اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به ارائه گزارش مشکلات ما از استان خراسان جنوبی افزود: از کمیسیون‌ کشاورزی، منابع طبیعی مجلس خواهیم خواست تا بررسی‌ کند و ما از مشکلات مردم خراسان جنوبی بی‌خبر نیستیم  زیرا برخی از مشکلات کشوری بوده و در استان‌های دیگر کشور هم که دچار خشکسالی هستند نارضایتی‌های مردمی ایجاد شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای‌ اسلامی با بیان اینکه قانون منابع طبیعی بازنگری شود، گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای اشتغال روستاییان در خراسان جنوبی نداشته که اگر این تداوم یابد به مهاجرت بیشتر می‌افزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.