سازمان بهزیستی با کمک دانشگاه علوم پزشکی هر استان مرحله غربالگری قربانیان خشونت را انجام می‌دهد ادامه داد: پس از غربالگری اولیه، مداخلات فوری و اورژانسی نیز برای این قربانیان انجام و سپس هدایت و توانمندسازی آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

غربالگری قربانیان خشونت از سوی سازمان بهزیستی و علوم پزشکی اجرا می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  پیش نویس سند «حمایت از قربانیان خشونت» از زمستان سال ۹۵ در سازمان بهزیستی آغاز شد، سوم اردیبهشت ماه ۹۶ نیز جلسه‌ای با سازمان‌های مرتبط با این حوزه برقرار خواهیم کرد تا نسبت به تدوین و تصویب این سند اقدام شود.

درخشان‌نیا مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این باره می گوید: این یک سند ائتلافی است که سیستم‌ قضایی، وزارت بهداشت، سازمان‌های درمانی، شورای شهر تهران در تنظیم و تدوین آن در کنار بهزیستی خواهند بود تا به این ترتیب با یک ائتلاف ملی بتوانیم آمار قربانیان خشونت را در کشور کاهش دهیم.

وی ادامه می دهد: سازمان بهزیستی یکی از سازمان های پیشرو در موضوع حمایت از قربانیان خشونت است که در این حوزه پیش از هر نهاد دیگری خدمات تخصصی خود را ارائه کرده است و در همین رابطه خانه‌های امن از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کردند.

درخشان نیا ادامه می دهد: پیش از سال ۹۲ و راه اندازی خانه‌های امن نیز سازمان بهزیستی کشور از طریق اورژانس اجتماعی و یا طرح‌هایی همچون اسکان موقت، قربانیان خشونت را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌داد اما از سال ۹۲ «خانه‌های امن» راه اندازی شدند.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت مستقل خانه های امن در ۵ استان کشور خبر داد و افزود: خانه‌های امن در استان‌های بوشهر، قزوین، هرمزگان، ایلام، اصفهان، خوزستان و خراسان شمالی نیز فاز غربالگری و شناسایی را به اتمام رسانده و در سال جاری به صورت مستقل راه اندازی خواهند شد.

وی در ادامه با بیان آنکه سازمان بهزیستی با کمک دانشگاه علوم پزشکی هر استان مرحله غربالگری قربانیان خشونت را  انجام می‌دهد ادامه داد: پس از غربالگری اولیه، مداخلات فوری و اورژانسی نیز برای این قربانیان انجام و سپس هدایت و توانمندسازی آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تدوین و تصویب پروتکل «آموزش به مرتکبین خشونت» نیز یکی از برنامه‌های معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در سال جاری خواهد بود؛ به طوریکه برگزاری دوره‌های مخصوص مرتکبین خشونت به منظور کاهش خشونت آنان را در سال جاری در دستور کار خود داریم.

درخشان‌نیا همچنین از تدوین «سند حمایت از قربانیان خشونت» خبر داد و گفت: از زمستان سال ۹۵ پیش نویس سند «حمایت از قربانیان خشونت» در سازمان بهزیستی آغاز شد، سوم اردیبهشت ماه ۹۶ نیز جلسه‌ای با سازمان‌های مرتبط با این حوزه برقرار خواهیم کرد تا نسبت به تدوین و تصویب این سند اقدام شود.

وی ادامه داد: این یک سند ائتلافی است که سیستم‌ قضایی، وزارت بهداشت، سازمان‌های درمانی، شورای شهر تهران در تنظیم و تدوین آن در کنار بهزیستی خواهند بود تا به این ترتیب با یک ائتلاف ملی بتوانیم آمار قربانیان خشونت را در کشور کاهش دهیم.

به گفته مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مشمولان این سند هم قربانیان خشونت و هم مرتکبین خشونت خواهند بود.

درخشان‌نیا در ادامه از برون سپاری «خانه‌های امن» تا پایان خرداد ۹۶ خبر داد و گفت: کمک گرفتن از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در دستور کار بهزیستی قرار دارد و قصد داریم تا پایان خرداد ماه سال جاری هم به لحاظ فیزیکی و هم مدیریتی خانه‌های امن را برون سپاری کنیم.

وی در پایان گفت: در سال ۹۶ خانه‌های امن در ۱۵ استان کشور توسعه پیدا خواهند کرد تا به طور مستقل به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

گفتنی است چندی پیش در چهارمین همایش مادرانه با محوریت خشونت علیه زنان در محلات حاشیه‌ای اعلام شد که مشکل بسیاری از زنان خشونت دیده فقدان سرپناه امن است، این در حالیست که خانه‌های امن بهزیستی نیز پاسخگوی نیاز جمعیت زنان خشونت دیده نیست، لذا گسترش و توسعه خانه‌های امن در سراسر کشور به ویژه در مناطق حاشیه‌ای ایران توسط بهزیستی امری ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.