سمنان- رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: خشکسالی‌های پی در پی در ۱۵ سال اخیر، باعث شده است که استان سمنان با کسری مخزن ۱۴۳ میلیون متر مکعبی مواجه شود که امیدواریم با انجام اقدامات مناسب و تغذیه مصنوعی و تقویت آبخوان ها این کسری جبران شود.

خشکسالی در استان سمنان منابع آبی را با کسری ۱۳۴ میلیون متر مکعب مواجه کرده است

به گزارش قدس آنلاین، ایرج حیدریان اظهار کرد: منابع آبی موجود در استان سمنان جوابگوی نیازها در بخش‌های مختلف مانند شرب، کشاورزی و صنعت نخواهد بود و لذا جدا از مدیریت مصرف، اقدامات سازه‌ای نیز در استان سمنان انجام می‌شود.

وی با اشاره به شرایط سرمایه‌گذاری در استان سمنان، افزود: اولویت ما برای سرمایه‌گذاری در بخش تأمین آب، احداث سد مخزنی فینسک در شهرستان مهدیشهر است که این سد خاکی با هسته رسی و با حجم مخزن حدود ۱۱ و ۷۸ صدم میلیون مترمکعب با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: در بخش انتقال آب نیز، انتقال آب از سد مخزنی فینسک به شهرهای مهدیشهر، سمنان و سرخه با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال است که ۷۶ کیلومتر خط انتقال با ظرفیت ۳۴۰ لیتر بر ثانیه و همچنین ظرفیت احداث ۳ نیروگاه برق آبی از شرایط موجود آن است.

وی اضافه کرد: مجموع سرمایه‌گذاری در سد فینسک به همراه خط انتقال، دو هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است، همچنین مجوز تخصیص آب، و مجوز زیست محیطی آن از وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اخذ شده است.

حیدریان از سامانه انتقال آب سد کالپوش نیز به عنوان فرصت دیگر سرمایه‌گذاری در بخش انتقال آب در استان سمنان یاد کرد و گفت: یکی از توفیقات ما در استان سمنان در حوزه آب این بود که با تلاش مسئولین استان و وزارت نیرو سامانه انتقال آب سد کالپوش در ردیف بودجه‌ای سال ۹۶ قرار گرفت و شرایط سرمایه‌گذاری کاملاً فراهم است.

وی از خط انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان نیز به عنوان یکی دیگر از شرایط سرمایه‌گذاری در بخش تأمین و انتقال آب در استان سمنان نام برد و گفت: مطالعات در این بخش توسط شرکت آب و نیروی ایران انجام شده و هم‌اکنون این طرح در مراحل پایانی اخذ مجوز از محیط زیست است و بعد از نمک‌زدایی و تصفیه کاملاً بهداشتی و با رعایت تمام استانداردهای لازم جهت انتقال ۲۰۰میلیون متر مکعب به استان سمنان آماده سرمایه‌گذاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.