دو سد نیمه کاره آبسرده و شهید بروجردی در بروجرد همچنان در انتظار اعتبار قرار دارند و یکی از این سدها در سال ۹۴ تنها ۱۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت کرد که با این اعتبارات و تخصیص ها سد سازی در بروجرد به نتیجه ای نمی رسد.

سدهای بروجرد تشنه اختصاص بودجه هستند/ سد شهید بروجردی اعتبار صفر ریالی دریافت کرد!

قدس آنلاین: سالها پیش کار احداث سه سد شهید بروجردی، آبسرده و گلرود در دستور کار قرار گرفت تا با توجه به خشکسالی های اخیر ، مشکل بی آبی و کم آبی در روستاهای بروجرد را مرتفع شود.

 پروژه هایی که با تکمیل و بهره برداری هر کدام از آنها بخش قابل توجهی از مشکلات بی آبی در روستاها و مشکلات آب شرب و همچنین در بخش های کشاورزی را مرتفع می کند اما انگار تکمیل این پروژه ها سالهای سال زمان نیاز دارد تا با اعتبارات قطره چکانی به بهره برداری برسد.

 در حالی که تعداد روستاهایی که با مشکل بی آبی خصوصا در فصل تابستان مواجه هستند، کم نیست و آبرسانی با تانکر در این روستاها صورت می گیرد اما سدهای در حال ساخت بروجرد همچنان پیشرفتی آرام دارند و انتظار برای ساخت سدها در انتظار تخصیص بودجه است.

از سویی با توجه به اینکه ۷۰ درصد از آب شرب شهروندان بروجرد از طریق چاه‌های آب تأمین می‌شود که در زلزله سال ۸۵ با تغییرات زمین به‌شدت گل‌آلود شده است نیاز به احداث سه سد گلرود، شهید بروجردی و آبسرده بیش از گذشته احساس می‌شود اما روند احداث این سه سد با خروج سد گلرود از دستور کار وزارت نیرو و نیز پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی سد شهید بروجردی و تخصیص اعتبار اندک به این سد در بودجه امسال نمی‌توان به روند احداث این دو سد در آینده خوش‌بین بود.

اما سد مهم و راهبردی آبسرده که می‌تواند قسمتی از آب شرب شهر بروجرد را تأمین کند در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد به علت نبود اعتبارات به لحاظ اجرایی وضعیت خوبی ندارند و منتظر تزریق اعتبارات جدید برای ادامه روند فعالیت است.

عباس گودرزی؛ نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی از عدم تخصیص بودجه برای احداث این سدها در سال جاری خبر داد و گفت: سد گلرود که مطالعات مرحله اول آن به انجام رسیده است سالیان سال است که به باد فراموشی سپرده شده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته تنها اعتبار ۱۰۰ هزار تومانی به سد شهید بروجردی اختصاص یافت و در سال جدید نیز به طور کلی از دستور خارج شد.

گودرزی افزود: برای ادامه پروژه سد شهید بروجردی نیز برخی توافقات صورت گرفته است به طوری که ظرفیت این سد از ۵ میلیون متر مکعب به ۱۰ میلیون متر مکعب ارتقاء پیدا کند تا توجیه عملیاتی و اجرایی پیدا کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سد آبسرده نیز که بیش از ۸ سال از عملیات عمرانی آن می گذرد، کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: طی جلسه ای با وزارت نیرو مصوب شد که پیمانکار پیشین سد آبسرده خلع ید شود، سپس یک پیمانکار توانمند ادامه پروژه را از سر بگیرد تا نسبت به هزینه های پرداختی با مشکل مواجه نباشد تا امکان پرداخت از طریق اسناد هزینه اوراق ممکن شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سد آبسرده در مرحله انعقاد قرار داد با پیمانکار جدید جهت آغاز کار است، توضیح داد: با توجه به اینکه ادامه عملیات اجرایی سد گلرود در دستور کار قرار ندارد، تمرکز بر روی سد آبسرده و شهید بروجردی است.

گودرزی ادامه داد: با توجه به اعتباراتی که وجود دارد انتظار می رود که سد آبسرده را با سرعت بیشتری به نتیجه برسانند چرا که شهرستان بروجرد سرچشمه جنوب کشور به شمار می آید و سر شار از منابع آبی است که سزاوار نیست در عمر ۳۷ ساله نظام جمهوری اسلامی حتی یک سد در این شهرستان ایجاد و به بهره برداری نرسیده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیاست های امروز وزارت نیرو بر این است که سد تنها برای آب شرب در نظر گرفته شود، این در حالی است در طرح اجرایی سد آبسرده علاوه بر مصرف آب شرب برای مصارف کشاورزی نیز مد نظر قرار گرفته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: وزارت نیرو همکاری های لازم در جهت به سرانجام رسیدن سد آبسرده را انجام دهد تا بخشی از مشکلات آب شرب و کشاورزی، کشاورزان که در تابستان با مسئله کم آبی مواجه هستند مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.