معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با تقدیر از تلاش معاونت پیشگیری قوه قضائیه در جهت ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف در حوزه مطبوعات، از مذاکره با این نهاد در این خصوص خبر داد.

مذاکره دولت با قوه قضائیه برای ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف مطبوعات

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه در نشستی که به منظور رونمایی از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها در کتابخانه ملی تشکیل شده بود، گفت: ما در رسانه‌هایمان با مشکلات و معضلات زیادی روبرو هستیم اما بحث اخلاق حرفه‌ای، متغیر بحرانی رسانه‌ها است چرا که به حیثیت‌سازی و منزلت‌سازی برای رسانه‌ها کمک می‌کند؛ یعنی این تلقی غلط که رسانه‌ها، حریم‌ها و آزادی مسئولانه را پاس نمی‌دارند، تصحیح خواهد کرد.

وی با یادآوری اولین سمینار اخلاق مطبوعاتی که در دوره معاونت مطبوعاتی علی‌اکبر اشعری و با دبیری محسن اسماعیلی برگزار شد، همت کارگروه توسعه مطبوعات را در تدوین متن مقدماتی میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها قابل تقدیر دانست و گفت: در طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها و فکر می‌کنم خبرگزاری‌ها هم موضوع پیوستن به یک متن اخلاق حرفه‌ای به عنوان شرط ورود به طرح، گنجانده شده است.

انتظامی اضافه کرد: میثاق‌های اخلاق حرفه‌ای را معمولاً روزنامه‌نگاران امضا می‌کنند اما در اینجا چون جای آنها و نهاد مربوط به آنها خالی است، مدیران رسانه‌ها آن را امضا می‌کنند. معمولاً در کدهای اخلاق حرفه‌ای مواردی از قبیل اینکه تکلیف خبرنگار یا مدیر رسانه در برابر پیشنهادهای هدیه به آنها چیست، معلوم می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متأسفانه در برخی موارد دیده می‌شود که ابزار کار مطبوعاتی که باید برای سوژه مصاحبه معلوم باشد، مخفی می‌شود. مثلاً فردی که شرایط مصاحبه را ندارد، حرفی از او ضبط می‌شود و بعداً منتشر هم می‌شود و وقتی او می‌آید و می‌گوید من این حرف را نزده‌ام، متأسفانه برخی از خبرنگاران ما این جمله را می‌گویند که فایل مصاحبه شما موجود است!

وی همچنین این موضوع را که در چند بند از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها، مسئولیت آنها نسبت به همکارانشان در رسانه‌های دیگر مشخص شده است، به فال نیک گرفت و در ادامه با اشاره به تلاش‌های دستگاه قضا برای تدوین میثاق‌نامه‌ای مشابه همین میثاق گفت: معاونت پیشگیری قوه قضائیه در این دوره چند کار درخشان انجام داده است؛ از جمله به شکلی موازی روی تدوین میثاق‌نامه‌ای مشابه همین میثاق‌نامه کار می‌کند که انشاءالله آن هم به زودی به نتیجه می رسد.

انتظامی گفت: ما از تعدد میثاق‌های اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و اینکه اهالی مطبوعات به آن‌ها بپیوندند، استقبال می‌کنیم و تعدد آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کار خوب دیگری که معاونت پیشگیری قوه قضائیه انجام داده و ما هم مذاکراتی با آنها برای به سرانجام رسیدنش داشته‌ایم، این بوده که دادگاه‌های حل اختلاف برای مطبوعات تشکیل شود که حرکتی است به سمت قضازدایی تلاش در جهت حل اختلافات پیش از کشیده شدن آنها به دادگاه.

در این نشست همچنین برخی از اهالی رسانه و دست‌اندرکاران تدوین میثاق اخلاق حرفه‌ای به بیان نکاتی در این خصوص پرداختند.

علاءالدین ظهوریان دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات در سخنانی با بیان اینکه تدوین میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها باید سال‌ها قبل انجام می‌شد، ابراز امیدواری کرد که با تدوین و امضای این میثاق از سوی اهالی مطبوعات، آنها به این مسئله توجه بیشتری کنند که بی‌جهت خودشان و جامعه را دچار تنش نکنند.

هادی صالح‌آبادی مدیر مسئول روزنامه ستاره‌صبح هم در سخنانی گفت: شهادت می‌دهم که در دوره جدید، پرونده‌های زیادی بوده که با تلاش دوستانی مانند آقایان شکری و ظهوریان حل و فصل شده است.

وی میثاق را یک توافق متقابل طرفینی عنوان کرد که به محض امضای آن، طرفین باید به آن پایبند باشند.

اکبری مدیر مسئول روزنامه اصفهان امروز هم با بیان اینکه سال‌هاست ایده نظام صنفی رسانه‌ای مطرح می‌شود اما شاهد شکل‌گیری این نظام نبوده‌ایم، وجود یک میثاق مشترک را موجب ایجاد اعتماد درونی در صنف رسانه ارزیابی کرد.

همچنین هوشنگ اعلم از پیشکسوتان مطبوعات در سخنانی با بیان اینکه روزنامه‌نگاری یعنی سختکوشی، امانتداری و چشم بیدار مردم بودن، وظیفه روزنامه‌نگاران را کاوش در واقعیت‌ها برای یافتن حقایق دانست.

وی همچنین از گسستی که میان پیشکسوتان مطبوعاتی و نسل جدید روزنامه‌نگاران در سال‌های پیشین به وجود آمد، سخن گفت و از اینکه تجربه آن نسل به نسل جدید به خوبی منتقل نشده است، گلایه کرد.

ندا عابد مدیر مسئول نشریه آزما هم وجود یک میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای رسانه را مثبت دانست و در عین حال بر لزوم تقویت زیرساخت‌های آموزشی برای خبرنگاران تأکید کرد.

در این نشست همچنین سعید تقی‌پور دبیر کارگروه تنظیم‌کننده میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها با بیان اینکه کار خوبی که در این دوره رسم شد، این بود که تصمیم‌گیری‌ها درباره مطبوعات با مشورت و مشارکت خود اهالی مطبوعات انجام شود، گفت: کارگروهی که میثاق‌نامه اخیر را تدوین کرده‌اند، ۱۵ عضو دارد که به جز یک نفر، مابقی نمایندگان رسانه‌های بخش خصوصی هستند.

در ادامه این جلسه ضمن رأی‌گیری برای تعیین هیأتی جهت غنی‌سازی متن پیش‌نویس میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها که با رأی مثبت جمع حاضر روبرو شد، مقرر گردید یک فرصت یک ماهه برای تدوین این میثاق جهت رونمایی آن داده شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.