یاسوج- دانش آموزان یک روستا در بویر احمد برای رفتن به مدرسه باید از کوه های سخت و صعب عبور کرده و با طی کردن مسیر چند کیلومتری به روستای همجوار بروند.

تنگناهای تحصیلی در روستای «تنگ ساحلی»/تحصیل با طعم کوهنوردی

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که در برخی مناطق محروم کشورمان به دلیل مسائل فرهنگی والدین اجازه حضور دانش آموزان در مدارس شبانه روزی را نمی‌دهند، وجود مشکلاتی دیگر برخی از آینده سازان این مرز و بوم را از تحصیل باز می دارد و یا مجبورند با تحمل سختی های طاقت فرسا بر سر کلاس حاضر شوند.

تحصیل با اعمال شاقه

فراهم کردن شرایط تحصیل و رفع مشکلات و موانع تحصیلی ابتدایی ترین حق دانش آموزان است. در منشور حقوق شهروندی آمده است: «حق دانش‌آموزان است که از آموزش ‌وپرورشی برخوردار باشند که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانائی‌های ذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوق دیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توأم با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترام به محیط‌زیست و میراث فرهنگی آماده کند.

حق دانش آموزان است که شخصیت و کرامت آنان مورد احترام قرار گیرد. نظرات کودکان در مسائل مربوط به زندگی‌شان باید شنیده شود و مورد توجه قرار گیرد.» اما علیرغم وجود چنین حقی برای تک تک دانش آموزان این مرز و بوم، امروزه بسیاری از دانش آموزان نقاط محروم به دلایل مختلف از تحصیل باز می مانند و یا با اعمال شاقه سر کلاس درس حاضر می شوند.

تنگناهای تحصیلی در روستای «تنگ ساحلی»

مطابق منشور ملی حقوق دانش آموز، دانش آموزان حق دارند از بیمه های مناسب در مقابل حوادث و بیماریها چه در محیط آموزشی و چه خارج از محیط آموزشی برخوردار باشند.   اما چه بخواهیم و چه نخواهیم حقیقت آن است که دانش آموزان روستای تنگ ساحلی منطقه مارگون بویراحمد، برای رفتن به مدرسه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و برای حضور در کلاس درس باید از کوه های سخت گذر عبور کرده و با طی کردن مسیر چند کیلومتری به روستای همجوار می روند  که در این بین خطرات مختلف در فصل های مختلف سال جان و سلامت آنها را تهدید می کند.

تا مرحله مطلوب فاصله داریم

هر چند پس از انقلاب اسلامی تلاشهای بسیاری برای محرومیت زدایی در مناطق  بی نصیب از امکانات شده است، اما وجود مدارس کانکسی، مدارس سنگی و کپری، واحدهای آموزشی چادری و فضاهای آموزشی استیجاری و فرسوده کماکان از وضعیت آموزشی نامطلوب در برخی نقاط حکایت دارد.

غلام محمد زارعی نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به مرحله مطلوب در بهبود فضاهای آموزشی مناطق محروم فاصله داریم، گفت: هرچند مشکل خدمات آموزشی در شهرها بیشتر به خاطر مهاجرت و حاشیه نشینی بروز کرده، اما در مناطق و روستاهای محروم این مشکل جدی تر است و این مسئله با کمک خیرین و دولت با هم قابل حل است و می توان فضای آموزشی مطلوب و نیروی انسانی مورد نیاز را تأمین کرد.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص مشکل دانش آموزان روستای تنگ ساحلی گفت: با توجه به آشنایی کاملی که از منطقه دارم و سرکشی های مرتب از روستاهای اطراف، من این موضوع را تأیید نمی کنم  و آن را از جمله خبرسازی های فضای مجازی می دانم. ممکن است به صورت موردی مشکلی وجود داشته باشد اما در زمینه امکانات  آموزشی مناسب و کمبود معلم به سمت شرایط مطلوب حرکت می کنیم و با مذاکراتی که با  بنیاد برکت در زمینه احداث اماکن آموزشی شده اقدامات خوبی در استان در حال شکل گیری است که با طی مراحل اجرایی شاهد توسعه فعالیت های عمرانی و زیربنایی بخصوص در حوزه آموزش و پرورش در استان خواهیم بود.

این خواهر و برادر که در پایه‌های اول و چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند روزانه یک کیلومتر را برای تحصیل کوهپیمایی می کنند و مجبورند که از صخره ها و شیب های بسیار تند عبور کنند و بطور حتم با وجود چنین صخره ها و شیب هایی جان این عزیزان درخطر است و البته در سال تحصیلی جاری قول می دهیم یک معلم برای این روستا اعزام کنیم

در انتظار تحقق وعده ها

برای دانش آموزانی که راهی جز تحصیل و باسواد شدن ندارند، عبور صخره و سنگلاخ تنها راه حضور در کلاس درس و آموختن علم و دانش است. مدیر آموزش و پروش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد با تائید  موضوع دانش آموزان تنگ ساحلی از وجود مشکلاتی مشابه در برخی مدارس دیگر خبر می دهد.

کریم اخترشناس در این باره می‌گوید: این خواهر و برادر که در پایه‌های اول و چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند روزانه یک کیلومتر را برای تحصیل کوهپیمایی می کنند و مجبورند که از صخره ها و شیب های بسیار تند عبور کنند و بطور حتم با وجود چنین صخره ها و شیب هایی جان این عزیزان درخطر است و البته در سال تحصیلی جاری قول می دهیم یک معلم برای این روستا اعزام کنیم.

مدیر آموزش و پروش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از وضعیت تحصیلی این خواهر و برادر، تعداد دانش‌آموزان بخش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد را حدود سه هزار دانش آموزان عنوان کرد و اظهارداشت: حدود یک هزار و ۸۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و متاسفانه تردد به روستای تنگ ساحلی جوکار مارگون بسیار ناهموار و مسئولان مرتبط برای رفع مشکلات روستانشینان در حوزه راه بایستی تدابیر بهتری بیندیشند.

انتظار این است که مسئولان آموزش و پرورش برای دانش آموزان روستای تنگ ساحلی مارگون تدبیری بیندیشند تا بر اساس اولین حقوق شهروندی از امکان تحصیل بدون دغدغه و سختی و مشقت های این چنینی بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.