۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 522596

قرارداد نهایی بازطراحی راکتور آب سنگین اراک امروز (یکشنبه) بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های چینی مربوطه در شهر وین به امضا رسید.

امضای قرارداد بازطراحی راکتور اراک در وین

  به گزارش «قدس آنلاین»،  قرارداد نهایی بازطراحی راکتور اراک امروز (یکشنبه) در وین امضا شد.

این قرارداد که در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و شرکت‌های چینی مربوطه منعقد شد، نقطه عطفی در فرآیند بازطراحی و مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک و یک گام مهم در تداوم اجرای برجام است.

بر اساس این قرارداد طرف چینی طراحی جدید رآکتور اراک را که توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته، از نظر تطبیق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی بازبینی و در نهایت صحه گذاری می‌کنند.

گفتنی است مرحله طراحی پایه در اواخر اسفند ماه ۹۵ توسط متخصصان کشورمان اتمام پذیرفته و نسخه‌هایی از اسناد و مدارک تهیه شده توسط طرف ایرانی برای مرحله بعدی که اهمیت بسیاری دارد تحویل طرف چینی خواهد شد.

با توجه به تخصصی بودن موضوع و جزییات فنی بسیار زیاد، طی یکسال اخیر مذاکرات فشرده‌ای بین هیات‌های دو کشور در جریان بود که نهایتا حدود دو هفته پیش (۲۴ فروردین ماه) متن قرارداد در پکن نهایی شده و امروز رسما در وین به امضا رسید.

این قرارداد همچنین مقدمه‌ای برای قراردادهای جامع تری است که در ادامه برای تکمیل و راه اندازی این رآکتور منعقد خواهد شد.

به گزارش فارس، در پنجمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه کشورمان درباره روند اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) که روز ۲۶ فروردین ماه تقدیم کمیسیون امنیت ملی مجلس شد، عنوان شد که پروژه مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک طبق برنامه ادامه دارد. بازطراحی مفهومی راکتور توسط متخصصان کشورمان به پایان رسیده و همزمان قرارداد مشاوره‌ بازطراحی با چین مذاکره و در روز ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ با ملحوظ شدن کلیه ملاحظات سازمان انرژی اتمی ایران نهایی و در پکن امضا شد. مذاکره بر سر تعیین نوع سوخت راکتور مذکور با طرف چینی در حال انجام است و در اسفند ۱۳۹۵ متخصصان دو کشور به صورت متقابل از مراکز سوخت یکدیگر بازدید کردند. طراحی مراحل بعدی پروژه توسط متخصصان داخلی بر اساس جدول زمان بندی و پیش بینی شده در حال انجام است.

براساس این گزارش، کارخانه تولید آب سنگین همچنان به فعالیت خود با ظرفیت کامل ادامه می‌دهد. به منظور ایفای تعهد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عرضه محصول مازاد بر ۱۳۰ تن در بازارهای بین‌المللی و فروش محصول تولیدی، شناسایی مشتری‌های بالقوه اروپایی و آسیایی و مذاکره با خریداران، در حال انجام است.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز ۲۹ فروردین ماه پس از نشست با کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قرارداد اولیه بازطراحی راکتور اراک که در پکن به امضا رسیده، از امضای نهایی این قرارداد در وین خبر داد.

صالحی در این باره عنوان کرد: فعالیت‌ها در ارتباط با این راکتور به خوبی پیش می‌رود و جلوتر از برنامه خود هستیم، قراردادی نیز که با چین قرار بود به امضا برسد، امضای اولیه آن انجام شده و قرار است امضای نهایی آن ظرف هفته آینده در وین انجام شود، این قرارداد حدود ۲۰۰ صفحه است که جزئیات بسیار فراوانی را دارد و ابعاد مختلف این همکاری را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که هزینه بازطراحی راکتور اراک برعهده ایران است یا طرف‌های حاضر در برجام، گفت: در برجام توصیه شده تا طرف‌های مقابل در خصوص هزینه نیز ورود پیدا کنند ولی فعلا ایران کارهای آن را انجام می‌دهد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نیز در بازطراحی راکتور اراک حضور دارد یا خیر، اظهار داشت: یک گروه ۳ کشوری وجود دارد که ایران به عنوان متولی این پروژه است و همه کارها را ما انجام می‌دهیم و قرار نیست کسی این کار را انجام دهد.

وی گفت: ایران مسئولیت طراحی راکتور اراک و طراحی تجهیزات مرتبط را برعهده دارد و در نهایت طراحی های مذکور از سوی ۲ کشور آمریکا و چین، مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرد، این موضوع در قرارداد مذکور آمده است که این ۲ کشور باید در پایان طراحی‌های ایران را تایید کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.