بیرجند-رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار صرف لایروبی رودخانه های منتهی به تالاب، بهسازی مسیر برای گردشگران، ایجاد اسکله سنگی و شنی، ایجاد سرویس بهداشتی، پارکینگ  تالاب کجی نهبندان شد.

۲۵۰ میلیارد تومان صرف لایروبی رودخانه های تالاب کجی نهبندان شد

 محمد شکرگزار در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین در بیرجند اظهار داشت:این میزان اعتبارازسوی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۴ به تالاب کجی نمکزار نهبندان اختصاص یافت

وی ادامه داد: علاو براین میزان اعتبار از محل این منابع اعتباری محدوده پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان با عرصه های طبیعی به وسیله بلوکه های سیمانی مرزبندی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان زمان حضور پرندگان مهاجر را به این تالاب آذر و دی ماه هر سال دانست و گفت: پرندگان مهاجر به طور معمول تا اردیبهشت ماه در تالاب می مانند اما در سال جاری این پرندگان مهاجر زودتر به مقصد بازگشتند.

شکرگزار افزود: تنها چیزی که ماندگاری حضور پرندگان را در نقطه ای بیشتر می کند امنیت است و گاهی شکارچیان مجاز و غیر مجازمخل این امنیت می شوند و پرندگان هم تصمیم به ترک یا بازگشت می گیرند.

وی اظهار داشت: اگر در حال حاضر تالاب فصلی کجی نمکزار نهبندان با وجود بارندگی در ابتدای بهار و زمستان سال قبل آب ندارد به دلیل این است که چاه موتورهای مجازو غیرمجاز زیادی در منطقه وجود دارد و استفاده زیاد آن هم در فصل گرم سال سبب می شود تا از میزان آب موجود در تالاب کاسته شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان بیان کرد: امسال اگر اعتباری در قالب حفاظت از تالاب ها به تالاب کجی نمکزار نهبندان اختصاص یابد برای مقابله با ریزگرد در این منطقه هزینه خواهد شد.

وی با بیان این که هنوز اعتبارات سال جاری برای تالاب کجی نمکزار نهبندان ابلاغ نشده است گفت: اگر در سرفصل های اعتباری سال ۹۶ اعتباری برای این تالاب اختصاص یابد براساس برنامه ریزی انجام شده به منظور مقابله با ریزگردها هزینه می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان اظهار داشت: این منطقه تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است و زمان وزش این بادها رفت و آمد در این منطقه مشکل است و به زیرساخت ها خسارت وارد می شود.

شکرگزار افزود: اگر امسال شاهد جمع شدن آب بیشتری در تالاب بودیم به این دلیل است که از محل اعتبارات سال ۹۴ قسمت زیادی از این تالاب لای روبی شد و اگر این اتفاق نمی افتد نه تنها در حال حاضر بلکه از ابتدای سال جاری دیگر تالاب کجی نمکزار خشک شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.