پیش‌نویس میثاق اخلاقی حرفه‌ای رسانه‌ها که توسط عده‌ای از مدیران پیشکسوت رسانه تدوین شده با حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد رونمایی شد.

رونمایی از پیش‌نویس میثاق اخلاقی حرفه‌ای رسانه‌ها/ مذاکره با قوه قضائیه برای ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف مطبوعات

به گزارش «قدس آنلاین»  از میثاق اخلاقی حرفه‌ای رسانه‌ها که توسط عده‌ای از مدیران پیشکسوت رسانه اعم از روزنامه، خبرگزاری و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که با مشورت صاحب‌نظران از اساتید و ارتباطات و روزنامه‌نگاری و حقوقدانان تدوین شده در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

در این مراسم شکری گفت: همه ما علاقه‌مندیم که در کارهای مطبوعاتی‌ پایمان به دادگاه مطبوعات نرسد. چرا که همواره این دادگاه برای اعضای رسانه نگران‌کننده است.

وی افزود: همواره می‌کوشیم که بین مطبوعات و شاکیان جوی ایجاد کنیم که قبل از آغاز دادگاه مطبوعات بین این ۲ صلح ایجاد شده باشد.

شکری افزود: در بیش از یک دهه حضور خود تلاش کرده‌ام که پرونده‌های رسیده به دادگاه مطبوعات قبل از شروع این دادگاه منجر به صلح و صفا و آشتی شود. به طوری که چندی پیش در شکایت آقای امینی‌فر از اعضای ارشد دولت نهم و دهم از مدیر مسئول روزنامه شرق با آنکه به نظرم این روزنامه مقصر اصلی بود اما با ورودم به این پرونده توانستم صلح را قبل از آغاز دادگاه مطبوعات جاری کنم.

ظهوریان: رونق کار با میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها

علاء ظهوریان عضو هیأت نظارت بر مطبوعات گفت: با آنکه معضلات زیادی بین مطبوعات وجود دارد اما رونمایی از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها در این زمانه بسیار مثبت است.

وی افزود: بیعت یا میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها ان‌شاءالله می‌تواند فضای رسانه‌ای ایران را رونق دهد ضمن اینکه امیدوارم با این میثاق‌نامه حرفه‌ای منجر به توجه بیشتر در مطبوعات شده تا بی‌جهت خود و جامعه را درگیر تنش نکنیم.

صالح‌آبادی: لزوم رفتار مسئولانه و آگاهانه توسط رسانه

در این مراسم صالح‌آبادی گفت: قانون پروسه نفس‌گیری بوده که از سالیان گذشته توسط بشر ایجاد شده و به دنیای مدرن فعلی رسیده است.

وی افزود: هیأت منصفه دستاورد بشر از گذشته‌های دور است و تلاش زیادی هم اکنون از سوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات برای حل‌وفصل پرونده‌ها صورت می‌گیرد به طوری که به خاطر  دارم که یک روز ۱۸ پرونده منجر به حل و فصل و صلح شد.

صالح‌آبادی اظهار داشت: با آنکه رسانه باید صدای مردم باشد اما همین رسانه باید رفتاری مسئولانه و آگاهانه داشته باشد.

وی تصریح کرد: وزارت ارشاد در دوره جدید می‌کوشد با رعایت و توصیه اخلاق به رسانه‌ها تلاش کند اختلاف و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: معنای میثاق، توافق متقابل است که باید طرفین به آن پایبند بوده و به آن ارج بنهند ضمن اینکه امیدوارم رسانه‌ها بتوانند به میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها عمل کرده و در آستانه انتخابات منجر به افزایش آگاهی مردم شوند.

هوشنگ اعلم:‌ نقش منفی شهروند خبرنگار به کار مطبوعاتی و رسانه‌ها 

در این مراسم هوشنگ اعلم پیشکسوت مطبوعات گفت: جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای امروز به دو موضوع اساسی احتیاج مبرم دارند که موضوع اول به پدیده‌ای به شهروند - خبرنگار در جامعه بازمی‌گردد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌ تعدد زیاد شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه هوشمند منجر به ایجاد بحرانی در جامعه فعلی شده است که برخی افراد در مواجهه با موضوعات مختلف نقش می‌کنند نقش شهروند - خبرنگار را ایفا کرده و کاری کنند که دیگر احتیاج به رسانه نباشد اما باید گفت این کار صحیح نیست.

اعلم تصریح کرد: قطعاً در آینده نه چندان دور رسانه‌های کاغذی از بین خواهند رفت اما خبرنگاران باید تلاش کنند تا ضمن کار رسانه‌ای در اقدامات خبری خود صادق بوده و حداکثر تلاش خود را برای پیدا کردن حقیقت به کار گیرند اما رسانه‌ هم وظیفه دارد واقعیت‌ها را جستجو کرد و فقط حقیقت را به مخاطب منتقل کند.

وی خاطرنشان کرد: ضمیر انسان همواره حقیقت را می‌شناسد و وقتی کسی حرف دروغی را به مردم می‌زند به دلیل عدم باورپذیری آن منجر به خنده مخاطب می‌شود.

این پیشکسوت مطبوعات گفت: حفظ ارزش روزنامه‌نگار به عنوان یک فعال رسانه‌ای که هیچ‌گاه خود، شرف و قلمش را نمی‌فروشد و تلاش حداکثری خود را برای صادق بودن با مخاطب به کار می‌گیرد و می‌کوشد در مطالب خود دروغ ننویسد اصل مهم میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه به حساب می‌آید.

وی گفت: نسل جوان خبرنگاران متأسفانه به دلیل قطع ارتباط زنجیره‌ای با بزرگان مطبوعات و پیشکسوتان رسانه و عدم استفاده مطلوب از تجارب بزرگان و قدمای رسانه فاصله زیادی را با نسل اول مطبوعات پیدا کردند اما اگر نسل فعلی که دارای توان و دانش زیادی در عرصه خبرنگاری است بتواند از تجارب پیشکسوتان مطبوعات استفاده کند رسانه اعتلای بیشتری خواهد یافت.

تقی‌پور: میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها گام اول رفع مشکلات مطبوعات

در ادامه این مراسم تقی‌پور دبیر کارگروه تدوین‌کننده پیش‌نویس میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها گفت: در چند سال اخیر تصمیم‌گیری‌هایی که برای مطبوعات صورت گرفته با مشورت اهالی رسانه مطبوعات و تشکل‌های صنفی بوده است که آن جمله می‌توان به رتبه‌بندی روزنامه‌ها، آگهی‌ها و یارانه‌ها اشاره کرد. البته امیدواریم این روش ادامه پیدا کرده و پایدار بماند.

وی تصریح کرد: میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها از اقداماتی است که باعث جلو افتادن رسانه، مطبوعات و رفع خلاء‌های قانونی می‌شود. لذا باید قانون را فصل‌الخطاب همه تکالیف رسانه‌ای بدانیم.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها گام اول برای رفع مشکلات قانونی مطبوعات است و می‌کوشیم تا همه اهالی رسانه و مطبوعات به مفاد آن پایبند باشند.

حسین انتظامی: اخلاق حرفه‌ای متغیر بحرانی در رسانه‌ها است

در ادامه حسین انتظامی معاون امور مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخلاق حرفه‌ای متغیر بحرانی در رسانه‌ها است. زیرا به حیثیت و منزلت‌سازی در مطبوعات کمک می‌کند که عدم آزادی مسئولانه با اجرای اخلاق حرفه‌ای می‌تواند خاتمه پیدا کند.

وی افزود: با تلاش کارگروه توسعه مطبوعات برنامه‌های برای رعایت اخلاق در رسانه در دستور کار این کار گروه قرار گرفته هرچند که در گذشته‌های دور سلسله‌های همایش اخلاق و رسانه برگزار شده است.

انتظامی تصریح کرد: میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها می‌تواند پیش‌نویس ورود خبرگزاری‌ها در روزنامه‌ها در طرح رتبه‌بندی باشد.

وی گفت:‌هدف از سیاست‌های فعلی معاونت مطبوعات وزارت ارشاد ایجاد ثبات حرفه‌ای و حمایت و پشتیبانی حقوقی از خبرنگاران است.

معاون مطبوعات دولت یازدهم افزود: معاونت پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم تلاش‌هایی برای ارائه میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها داشته و با آنکه این کار با معاونت مطبوعات وزارت ارشاد موازی است اما ما از اقدام آنها استقبال می‌کنیم چرا که برای ما رعایت اخلاق از سوی رسانه‌ها مهم است.

وی خاطرنشان کرد:‌ کار دیگر معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف مطبوعات و عدم ورود پرونده‌ها به این دادگاه و رفع اختلافات و عدم توسعه کار آنها است. ضمن اینکه معتقدم اثربخشی امضا و اجرای میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها از مفاد حقوقی بسیار مهم‌تر است.

پدرام پاک آئین: میثاق‌نامه‌های مطبوعات گرفتار کشمکش‌های سیاسی نشود

در ادامه این برنامه پدرام پاک‌آیین گفت: ضمانت اجرای اخلاق، اخروی، باطنی و فطری است و امکان‌پذیر نیست که این ضمانت اجرا به دادگاه سپرده شود چون امر اخلاقی، مری نرم‌سازی، هیجان‌سازی و جزو مقررات نرم است که نباید به مراجع انتظامی سپرده شود.

وی افزود: قانون مطبوعات و میثاق‌نامه‌های آن همواره در کشمکش‌های سیاسی نوشته شده است لذا باید این مقررات و تدوین وضع شده آن بر مبنای صنف مطبوعات باشد و از ورود به مباحث سیاسی و رویکردهای جناحی و نفوذ و رخنه تنش‌های سیاسی به آن جلوگیری شود. چرا که این اقدام به صنف مطبوعات لطمه می‌زند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.