در جلسه هیئت دولت ، وزارت راه و شهرسازی گزارشی از شکستن رکورد حمل بار از طریق ریل در دولت تدبیر و امید ارایه داد.

اختصاص بیش از ۳۵۰۰ میلیارد ریال برای جبران حوادث غیرمترقبه

به گزارش تسنیم، جلسه هیئت دولت بعدازظهر امروز به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

 در این جلسه، وزارت راه و شهرسازی گزارشی از شکستن رکورد حمل بار از طریق ریل در دولت تدبیر و امید ارایه داد.

براساس این گزارش، میزان حمل ریلی بار از 7 /32 میلیون تن در سال 92 به 3 /40 میلیون تن در سال 95 و از 4 /22 میلیارد تن کیلو در سال 92 به 2 /27 میلیارد تن کیلو در سال 95 رسیده است که سهم قابل توجهی در صرفه ­جویی انرژی و ایمنی داشته است.

** اختصاص بیش از 3500 میلیارد ریال اعتبار برای جبران حوادث غیرمترقبه در برخی استان ­های کشور

هیئت وزیران با اختصاص مبلغ 3519 میلیارد و 328 میلیون ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات و بازسازی تأسیسات زیربنایی و سایر بخش­ های خسارت دیده ناشی از سیل در استان­ های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل موافقت کرد.

** سود بازرگانی انواع شکر تعیین شد

با تصویب هیئت وزیران، سود بازرگانی انواع شکر تعیین شد.

بر این اساس، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی انواع شکر خام به میزان 20 درصد تعیین شد.

** بررسی گزارش وزارت راه و شهرسازی درخصوص مسائل بنیادین بخش مسکن

در ادامه جلسه، گزارش وزارت راه و شهرسازی درخصوص مسائل بنیادین بخش مسکن و راهکارها و برنامه­ های دولت برای توسعه این بخش در سال 96 مورد بررسی قرار گرفت.

بر پایه این گزارش، افزایش شدید قیمت مسکن در دوره 1386 تا 1392 به دلیل تشدید فعالیت­ های سوداگرانه و افزایش خانه­ های خالی از 623 هزار واحد به بیش از 5 /2  میلیون واحد مسکونی در سال 95 منجر به حبس بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور و منابع بانک ­ها و مؤسسات در بخش مسکن و ساختمان شده است.

همچنین توزیع جغرافیایی نامناسب مسکن­ های احداث شده، افزایش مساحت واحدهای مسکونی جدیدالاحداث، بکارگیری سیاست­ های متناقض در حوزه ­های مدیریت زمین و مدیریت شهری، افزایش حجم سرمایه­ گذاری در واحدهای لوکس و فاقد متقاضی واقعی، افزایش صدور پروانه­ های ساختمانی طی سال­ های 86 تا 92، کاهش میزان مالکیت و افزایش اجاره­ نشینی، عدم توسعه نظام تأمین مالی بخش مسکن، گسترش سکونتگاه­ های نابسامان شهری و مشکلات متعدد ناشی از اجرای پروژه­های مسکن مهر از جمله مشکلات مسکن در کشور است.

بر این مشکلات می­توان مصرف بالای انرژی در بخش مسکن و ساختمان، طول عمر پایین ساختمان­ ها و طول دوره ساخت نسبتاً طولانی را افزود.

وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود به برخی برنامه­ ها و اقدامات انجام شده در خصوص توسعه بخش مسکن اشاره دارد که عبارتند از:

- بازنگری و اصلاح نظام تسهیلات مسکن و عدم تکیه بر پول پرقدرت

- راه­ اندازی صندوق پس ­انداز یکم بانک مسکن برای تأمین مسکن خانه اولی­ ها و زوج­ های جوان (در سال 96 حدود 100 هزار نفر از تسهیلات این صندوق استفاده خواهند کرد)

- تکمیل و افتتاح 820 هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم

وزارت راه و شهرسازی همچنین در جهت تسریع خروج از رکود بخش مسکن، پیشنهاد خود را در قالب برنامه عملیاتی به هیئت وزیران ارایه و مقرر شد توسط بانک مرکزی و کمیته مشترکی از هریک از نمایندگان وزارتخانه ­های امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی و تصویب گردد.

در این گزارش همچنین پیشنهادهایی شامل راه ­کارهای ایجاد رونق و توسعه بلند مدت بخش مسکن، بازسازی بافت­ های فرسوده، اولویت تأمین مسکن خانه اولی­ ها و زوج­ های جوان از طریق تقویت صندوق پس­انداز مسکن یکم، تأمین مسکن اقشار با درآمد متوسط از مسیر توسعه بازار رهن و انتشار اوراق رهنی و استفاده از
شرکت­ های لیزینگ و توسعه سیستم عمومی مبتنی بر پس­انداز جهت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و توسعه بازار پیش ­فروش مسکن، همچنین تأمین مسکن اقشار کم ­درآمد از طریق اجرایی نمودن طرح مسکن اجتماعی، تکمیل پروژه­ های مسکن مهر، توسعه ­ای نمودن بانک مسکن ارایه شد.

** ستاد ملی سیاستگذاری و شورای برنامه ریزی و اجرایی استانی تبریز 2018 تشکیل می­ شود

هیئت وزیران به منظور بهره­ گیری بهینه از فرصت ایجاد شده بواسطه انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری­ های اسلامی و نیز با توجه به ضرورت برنامه ­ریزی برای میزبانی شایسته از این رویداد مهم بین ­المللی، با تشکیل «ستاد ملی سیاستگذاری تبریز 2018» و «شورای برنامه ریزی و اجرایی استانی تبریز 2018» موافقت کرد.

** اختصاص یکصد میلیارد ریال برای تکمیل مرکز بازپروری معتادین در تهران

با تصویب دولت، مبلغ یکصد میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل و توسعه مرکز بازپروری معتادین، در اختیار استانداری تهران قرار گرفت.

** مواد دیگری از لایحه مطبوعات تصویب شد

هیئت وزیران در ادامه جلسه، مواد دیگری از لایحه مطبوعات را بررسی و به تصویب رساند.

** نصاب معاملات در سال 1396 تعیین شد

هیئت وزیران در جلسه امروز خود، نصاب معاملات (موضوع قانون برگزاری مناقصات) برای سال 1396 را تعیین کرد.

بر این اساس، حد نصاب معاملات کوچک 220 میلیون ریال، معاملات متوسط با مبلغ بیشتر از سقف معاملات کوچک و تا سقف 2 میلیارد و 200 میلیون ریال و معاملات بزرگ با برآورد اولیه بیش از 2 میلیارد و
200 میلیون ریال تعیین شد.

همچنین نصاب معاملات یاد شده به موجب قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به مواردی که معامله به صورت مزایده انجام می­شود، تسری می­یابد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.