مشهد- مشاور محتوایی مستند «فروشنده» با اشاره به اینکه دولتمردان مشکلات اقتصادی کشور و تحریم ها را به بحث هسته ای مرتبط می دانستند، گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور نتیجه گل به خودی است.

مستند «فروشنده» راوی ثمره اعتماد به دشمن/بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور نتیجه گل به خودی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محسن مقصودی شامگاه یکشنبه در جلسه پرسش و پاسخ نخستین اکران مستند «فروشنده» در تالار همایش‌های موسسه فرهنگی قدس با اشاره اینکه مقام معظم رهبری نظری بدبینانه نسبت به مذاکرات هسته ای داشتند اظهار کرد:‌ این مستند نشان داد که ثمره اعتماد به دشمن چیست.

وی افزود:‌ در هیچ کجای دنیا هیچ فرد بازاری وجود ندارد که برای فروش کالای گران‌بهای خود ابتدا کل دارایی و داشته خود را در اختیار خریدار قرار دهد و پس از آن چند ماه درخواست برگشت آن مال را داشته باشد.

وی بیان کرد: وقتی با دشمنی که سال ها در تخاصم هستیم و معامله ای با او می کنیم و در سه ماهه اول معامله بیش از ۹۵ درصد خواسته های او را جامه عمل می پوشانیم، آیا بعد می توان از او خواست که به تعهداتش عمل کند؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه طبق گفته وزیر امور خارجه کشورمان آمریکایی ها نه به روح برجام عمل کردند نه به بطن آن، گفت: در این میان خیلی از دلسوزان این نظام به دلواپسی متهم شدند.

وی تاکید کرد: در پاسخ به برخی از مسئولان که مشکلات جامعه را به تحریم های هسته ای گره زدند باید گفت، ‌این مذاکرات تنها در بحث هسته ای بود و در برجام دیگر تحریم ها جایی نداشتند.

مقصودی با اشاره به بدعهدی طرف های غربی در مذاکرات هسته ای گفت:‌ مسئولان ما باید پاسخگو باشند که چرا همه سرمایه های هسته ای کشور را به راحتی از دست دادند؟

وی یادآور شد: دولتمردان می توانستند برای اثبات بدعهدی و یا خوش عهدی طرف های غربی راکتور اراک را پلمپ کرده تا در صورت بدعهدی آن ها پلمپ را باز کنند، نه اینکه بتن بریزند و دیگر کاری از دست شخصی بر نیاید زیرا این راکتور نماد و سمبل پیشرفت کشورمان بود که به شکلی تحقیرآمیز آن را از دست دادیم.

دشمن قصد برچیدن توان هستهای ایران را داشت

وی مسایل و مشکلات هسته ای ایران را فرآیندی ۱۲ ساله خواند و افزود: دشمن از همان ابتدا با انواع خرابکاری های سخت افزاری و نرم افزاری قصد برچیده شدن توان هسته ای ما را داشت اما دانشمندان هسته ای ما تمامی توطئه ها و خرابکاری های آن ها را خنثی کردند تا اینکه در نهایت دست به ترور فیزیکی زدند.

مجری برنامه «تا ثریا» ادامه داد: در کل کشور تنها شهید شهریاری بود که توانست برای نیاز راکتور اراک به سوخت ۲۰ درصد که نیاز یک میلیون بیمار را به رادیو داروها برطرف می ساخت، ‌ این سوخت را فراهم کند، که بعد از شهادت وی مسئولان ما متوجه می شوند چه گنج بزرگی را از دست دادند.

وی تاکید کرد:‌ دانشمندان ما موفق شدند با تمام ترفندهای سرویس های جاسوسی غرب در این جنگ نابرابر پیروز شوند اما مساله ای که باعث ضربه به بحث هسته ای شد ۲ دروغ بزرگ بود، نخست آنکه مسئولان و برخی از صاحبنظران همه مشکلات اقتصادی کشور را مربوط به تحریم ها دانستند و در مرحله دوم همه تحریم ها را نیز به بحث هسته ای مرتبط عنوان کردند.

گل به خودی

مقصودی ادامه داد: نقش تحریم ها در مشکلات اقتصادی کشور کمتر از ۲۰ درصد بود و بخش عمده ای از این مشکلات به فتنه ۸۸ مربوط می شد تا جایی که به قدری در این موضوع بزرگ نمایی شد که در بخش هایی نظیر صنعت خودرو، ‌ نظام بانکی و ... گل به خودی خوردیم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مقطعی که باید ۸۰ هزار میلیارد تومان از بودجه این کشور در تولید و صنعت هزینه می شد، ‌ در خدمات بازرگانی، واردات، زمین، سکه و ارز تزریق شد و علاوه بر آن وجود معوقه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی معوقات بانکی، ‌ نمونه هایی از ناکارآمد بودن سیستم اقتصادی کشور را نشان می دهد که ربطی هم به تحریم ها ندارند.

مشاور محتوایی مستند «فروشنده» مونتاژ در صنعت خودرو را دردی بزرگ برای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت:‌ فرانسه در بحث مذاکرات هسته ای بیشترین سنگ اندازی ها را برای ما داشت و در تحریم ها مهم ترین خنجرها را از پشت به ما وارد کردند، ‌ اما پس از برجام مشاهده کردیم که اولین برنده برجام در حوزه اقتصاد کشور ما فرانسه بود.

وی ادامه داد: خودروسازی فرانسه به عنوان کشور برتر دنیا در این صنعت شناخته نمی شود و در جایگاه دهم در این صنعت در دنیا قرار دارد، حتی فرانسه ۱۰ درصد خودرو مصرفی خود را وارد می کند اما پس از برجام بازار خودرو ایران را انحصاری در اختیار می گیرد و ما را به کارگرانی مونتاژ کار تبدیل می کند.

مقصودی تصریح کرد:‌ متاسفانه با وجود ظرفیت های فراوان داخل کشور دولت های مختلف به خود زحمت شکوفایی و اتکا به این ظرفیت های داخلی را نمی دهند.

گفتنی است؛ مستند فروشنده ماجرایی ناگفته از پشت پرده مناظرات انتخاباتی ۹۲ و تحولات چهارساله پس از آن و همچنین اسناد جدید از شکل گیری برجام و نقش افراد و اشخاصی که تا به حال اسمی از آنها برده نشده در به ثمر رسیدن این توافق است.

در این فیلم پشت پرده ای از سایه شوم جنگ و همچنین آخرین آرایش انتخاباتی دولت در آستانه مناظره‌های ۹۶ به تصویر کشیده شده است.

این مستند همچنین ضمن بررسی آخرین تحولات اقتصادی و همچنین ناگفته های برجام مروری بر قول های دولتمردان و نیز رسانه های آمریکا در قبال سیاست های ایران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.